۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۳
تعطیلی واحدهای تولید منسوجات بی بافت با انحصار و رانت
تولیدکننده منسوجات بی بافت مطرح کرد

تعطیلی واحدهای تولید منسوجات بی بافت با انحصار و رانت

اکبری، تولیدکننده منسوجات بی بافت گفت: انحصار، رانت و مشکلات متعددی که دستگاه‌های مختلف بر سر راه تولیدکنندگان منسوجات نبافته قرار داده اند، این صنعت را به سمت نابودی برده است.

به گزارش بازار، مهدی اکبری تولیدکننده منسوجات بی بافت گفت: یکسری از مشکلاتی که امروزه گریبانگیر شرکت‌های تولیدکننده منسوجات نبافته که به صورت زنجیره وار از تامین مواد اولیه تا دامپینگ (رقابت مخرب، بازارشکنی، قیمت شکنی) است به طوری که برخی شرکت‌ها با استفاده از رانت مواد اولیه را دریافت کرده اند و توانسته اند محصولاتی را تهیه و تولید کنند که در بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: مواد اولیه در اختیار یک یا دو شرکت به صورت انحصاری قرار می‌گرفت برای تولید محصولات بهداشتی یعنی مواد اولیه گرید ۵۶۴ و ۵۶۵ و به هر قیمتی که می‌خواست در بازار به فروش می‌رساندند، زیرا در بازار رقیبی نداشتند که دسترسی به مواد اولیه داشته باشد.

اکبری ادامه داد: کاری که وزارتخانه انجام داد این بود که گرید مواد اولیه را به صنعت نساجی آورد و خرید آن را برای تمام شرکت‌های تولیدکننده منسوجات نبافته مهیا کرد و کار دیگری که انجام داد این بود که واردات پوشک را به علت از بین بردن دامپینگ بوجود آمده در بازار، آزاد کرد.

وی اضافه کرد: این یکی دو شرکتی که انحصار گرید مواد اولیه را در دست داشتند پارچه‌های بهداشتی تولید شده را با قیمت‌هایی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد سودهی به چند شرکت فروختند و این مواد عرضه شد و شرکت‌های تولید کننده پوشک برای گرداندن دامنه تولید خود مجبور به خرید شدند.

تولیدکننده منسوجات بی بافت گفت: یکی از مشکلاتی که برای شرکت‌های تولیدکننده منسوجات نبافته ایجاد شد این بود که دستگاهی که یک یا دو شرکت آن را وارد کردند می‌توانست دو محصول بهداشتی و صنعتی را ارائه دهد حالا در زمینه بهداشتی باید مراحل خاصی را در آزمایشگاه طی کند، اما نکته حائز اهمیت اینجاست که تفاوتی در گرید مواد اولیه بین دستگاه تولیدکننده محصولات بهداشتی و صنعتی وجود ندارد و شرکت‌ها محصولاتی با قیمت خام مواد اولیه را به سود ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد به بازار ارائه می‌کردند.

وی افزود: در زمان همه گیری کرونا ۳۰ شرکت بودند که بخش پزشکی کشور را از قبیل پارچه اسپان باند که برای تولید ماسک، گان بیمار، گان جراح و ... را تامین می‌کردند، اما در حال حاضر یک یا دو شرکت از خدماتی که در آن زمان ارائه کرده بودند سواستفاده می‌کنند؛ این یک یا دو شرکت با دامپینگی (رقابت مخرب) که ۱۰ ماه است ایجاد کرده اند، باعث شده شرکت‌های تولیدکننده صنعتی از دایره رقابت خارج شوند.

اکبری اضافه کرد: مشتریان شرکت‌های تولیدکننده صنعتی به آن‌ها می‌گویند که شما گران فروش هستید، زیرا محصولات را به قیمت تمام شده اعلام می‌کنند و این امر بدان علت است که فلان شرکت که انحصار گرید مواد اولیه را در دست دارد، ارزان‌تر می‌فروشد.

وی ادامه داد: زمانی که این شرکت‌های تولیدکننده تعطیل می‌شوند ۵۰ یا ۱۰۰ نفر از نیروهای کار را اخراج می‌کنیم یعنی سرمایه هایمان را از بین می‌بریم؛ یک نیروی کار برای شرکت تولیدکننده یک تا دو میلیارد تومان ارزش دارد بابت آموزش ها، تجربیات، آزمون و خطاهایی که در حین کار بدست آورده است و زمانی که نمی‌توانیم حقوق و مزایای نیروی انسانی را تامین کنیم مجبور هستیم که تعدیل نیرو کنیم.

تولیدکننده منسوجات بی بافت گفت: به بخش صنعت و معدن بابت دامپینگ (رقابت مخرب) مراجعه کردم، آن‌ها ارجاع دادند به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان؛ گفتم که قانون ضد دامپینگ در بسیاری از کشورها وضع شده است چرا در کشور ما این قانون وجود ندارد و در جواب سازمان حمایت می‌گوید که شما درست می‌گوئید و پرونده‌های قطوری هم در این باره وجود دارد؛ سوال اینجاست پس چرا قانون ضد دامپینگ در کشور تشکیل نمی‌شود.

وی افزود: هیچ مسئولی به ما پاسخ نمی‌دهد که واحدهایی آمدند با سرمایه‌های خرد و منابع اعتباری از بانک‌ها گرفتند؛ که مقام معظم رهبری فرمودند یک عده اعتبارات خاص می‌برند و برای بانک‌ها دین ایجاد می‌شود از آن طرف مشتری‌ها و شرکت‌ها مقروض می‌شوند؛ هیچ شرکت دوست ندارد مقروض باشد، اما افرادی به دلیل فرا رفتن از جاده‌های بیراهه، آن شرکت‌ها تعطیل شوند، بدهی‌ها به بانک‌ها معوق شود، سررسیدها شکل بگیرد و بانک‌ها هم اقدام قانونی اعمال کنند و هزاران مشکل که برای آن شرکت‌ها ایجاد می‌شود.

اکبری اضافه کرد: چرا مسئولان به مشکلات رسیدگی نمی‌کنند، بگویند اگر در زمینه دامپینگ مشکل وجود دارد آن را رفع کنیم، اگر با کسری مواد اولیه یا تامین انرژی مواجه هستید آن را برطرف سازیم؛ مردادماه قانون رسیدگی به مالیات هاست، لیست بیمه تامین اجتماعی اگر یک روز تاخیر داشته باشد بابت آن یک روز صد برابر جریمه می‌کند و هیچ نهاد و مسئولی کار ندارد که این شرکت سوده ده است یا زیان ده.

تولیدکننده منسوجات بی بافت گفت: اگر ما این سرمایه را به هر کشور خارجی انتقال دهیم با روی باز از این کار استقبال می‌کنند حتی فروش تضمینی محصول تولید شده شرکت‌ها را از پیش تامین می‌کنند، زیرا می‌گویند که محصول تمام شده شما را دولت با تمام ظرفیت تولیدی تان خریداری می‌کند، اما در جمهوری اسلامی که کشوری اسلامی و مردمی است و مقام معظم رهبری در طول سالیان گذشته نام گذاری کردند سال رونق تولید و نام گذاری‌هایی که مربوط به تولید است چرا هیچ کس به خواسته‌های ما گوش نکرد و چرا باید واحدهای تولیدی ما تعطیل شوند.

وی افزود: در گمرک می‌خواهیم محصولات خود را صادر کنیم سوال اینجاست مگر مشکل کشور کمبود ارز نیست!، چندین پارت صادرات انجام داده ایم؛ امروز می‌خواهیم قطعات یدکی وارد کشور کنیم و ۵ ماه فرصت داریم تا تامین ارز کنیم، اما هنوز ۳ ماه نشده سامانه ما بسته شده است بابت رفع تعهد صادراتی و پس از آن می‌توانیم ثبت گواهی آماری بگیریم برای واردات قطعات یدکی.

وی اضافه کرد: چرا در هر بخش تولید که وارد می‌شویم سنگ اندازی می‌کنند، ما نتوانسته ایم قطعات یدکی و ماشین آلات دست پایینی که خریداری کرده ایم را وارد کنیم؛ هفت ماه است که ماشین آلات خریداری شده و در گمرک بجای ایجاد ارزش افزوده، مانده است.

تولیدکننده منسوجات بی بافت گفت: مشکلات کجاست؟ ثبت گواهی آماری و تخصیص ارز از بانک ملی گرفتیم، به بانک کشاورزی مراجعه می‌کنیم می‌گوید که به همان بانکی که به شما ارز تخصیص داده است مراجعه کنید سپس به صرافی ملی می‌رویم می‌گوید که ارزی نداریم که تخصیص دهیم؛ زمان ثبت گواهی آماری ما ابطال شده است و برای تمدید آن باید ده درصد در بانک بلوکه شود و ۳۰ روز باید تحمل کرد تا تمدید انجام شود حالا پس از ۳۰ روز باید دنبال این باشیم که ارز می‌توانیم پیدا کنیم تا بخریم یا خیر.

وی افزود: مشکلات متعدد در بخش واردات قطعات یدکی و ماشین آلات وجود دارد برای همین مشکلات کسی سراغ واردات مواد اولیه نمی‌رود بدلیل نبود ارز و پروسه فرایند ثبت گواهی آماری برای واردات اقلام تا تخصیص ارز.

اکبری گفت: در بخش صادرات هم مشکلات به همین منوال است، قیمت محصولات را در سامانه گمرک با فاکتور رسمی اعلام کرده و به طرف خارجی فروخته ایم به قیمتی، اما گمرک می‌گوید که شما اشتباده کرده اید و به دلیل عدم انطباق قیمت در سامانه گمرک ۶۰ میلیون تومان جریمه شده ایم؛ در سامانه گمرک تعیین شده که باید ۱/۷۷ سنت بفروشید چرا ۱/۶۰ سنت فروخته اید و ما نمی‌دانیم این مبنای کارشناسان بر چه اساسی است.

وی افزود: هر کالایی در سامانه گمرک، قیمت واحدی دارد برای مثال امروز منسوج نبافته اسپان باند در سامانه گمرک ۱/۷۷ سنت است و اگر کمتر فروختید و کمتر اظهار کنید جریمه می‌کنند؛ قانون می‌تواند ۱۰۰ درصد پرفرم‌ها شما را جریمه کند.

اکبری اضافه کرد: گمرک می‌گوید در سامانه گمرک اظهار کنید که ۱/۷۷ سنت کالا را فروخته اید حال اگر خواستید یک دلار بفروشید؛ مشکلی که در این حالت ایجاد می‌شود این است که برای صادر کننده تعهد ایجاد می‌شود یعنی بخاطر مابه التفاوت باید صادرکننده به دولت ارز پرداخت نماید و بدهکار ارزی به دولت می‌شوند.

تولیدکننده منسوجات بی بافت گفت: بخش صادرات ما هم امروز با مشکلات بسیاری مواجه شده است حال می‌گویند از سوریه که اسپان باند تولید ندارد به عراق صادرات می‌شود، زیرا شرکتی از ایران به سوریه صادرات می‌کند و آن هم به عراق با قیمتی بسیار پایین در صورتیکه قیمت کالا در دنیا ۱/۹۰ سنت بود یعنی در چین، هند و ترکیه که قطب تولید نساجی در زمینه منسوجات نبافته هستند و دیگر نمی‌توان در منطقه هم کار کرد.

کد خبر: ۲۲۴٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha