۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
«انرژی» در روزهای بی رمق| ضرورت تدابیر کارآمدتر برای فصل های خاص
بازار از خراسان رضوی گزارش می دهد

«انرژی» در روزهای بی رمق| ضرورت تدابیر کارآمدتر برای فصل های خاص

مشهد- خشکسالی‌های متناوب و متداوم که این روزها تولید برق و تأمین آب را تحت‌الشعاع قرار داده به یکی از دغدغه‌های مردم و به‌ویژه بهره‌برداران بخش حوزه صنعت و کشاورزی تبدیل‌شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خشک‌سالی‌های چند سال اخیر که بنا بر گفته دولتمردان می‌توان آن را در ۵۰ سال اخیر در خراسان رضوی بی‌سابقه توصیف کرد به دغدغه این روزهای مشترکان و البته تولیدکنندگان تبدیل‌شده است.

امسال خراسان رضوی هم چون سایر استان‌های کشور فصل داغ‌تری را نبست به گذشته و تجربه می‌کند و لذا نگرانی بابت افزایش مصرف آب و برق افزایش‌ یافته و مسئولان برای مدیریت این موضوع نسبت به اعمال برخی محدودیت‌ها در مصرف دست‌ زده‌اند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ در حال حاضر صنایع تولیدی به اجبار باید یک روز در هفته خط تولید را تعطیل و چراغ کارگاه‌ها و کارخانه‌ها را خاموش کنند.

از طرف دیگر کمبود آب در بسیاری از روستاهای مشهد محسوس است و به دلیل محدودیت روشن بودن موتورپمپ‌ها لذا قیمت آب نیز افزایش‌ یافته است و بسیاری از باغداران برای تأمین آب موردنیاز باید به ازای یک تانکر آب ۵ هزار لیتری مبلغ ۴۰۰ هزار تومان هزینه کنند.

«انرژی» در روزهای بی رمق| ضرورت تدابیر کارآمدتر برای فصل های خاص

دمای هوا که این روزها در خراسان رضوی کمی اوج گرفته نیز بر دغدغه‌های مسئولان شرکت برق افزوده زیرا می‌گویند با گرم شدن هوا مصرف برق به دلیل ورود دستگاه‌های سرمایشی در مدار به دو برابر افزایش می‌یابد.

مصرف برق در تابستان دو برابر می‌شود

به گزارش خبرنگار بازار؛ سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی با بیان اینکه در فصل زمستان و در مشهد حدود ۱۱۰۰مگاوات برق مصرف می‌شود اذعان می‌کند: این در حالی است که این میزان مصرف در تابستان به ۲هزار۱۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد زیرا ۸۰درصد مشترکان برق مشهد در بخش خانگی قرار دارند و این امر به این معناست که حدود هزار مگاوات سیستم سرمایشی در مدار مصرف قرار می‌گیرد.

حشمتی سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی: در مشهد یک‌ میلیون و۷۵۰هزار مشترک وجود دارد که اگر هرکدام یک لامپ در خانه‌شان خاموش کنند، به‌ اندازه مصرف برق شهرک صنعتی توس صرفه‌جویی خواهد شد

حسن حشمتی به بازار می‌گوید: در مشهد یک‌میلیون و۷۵۰هزار مشترک وجود دارد که اگر هرکدام یک لامپ در خانه‌شان خاموش کنند، به‌اندازه مصرف برق شهرک صنعتی توس صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیریت مصرف در ادارات

حشمتی با بیان اینکه ساختمان‌های اداری خراسان رضوی نیز باید مصرف برق خود را در ساعات اداری ۳۰ درصد و ۶۰ درصد در ساعات غیر اداری نسبت به دوره مصرف مشابه خود در سال ۱۴۰۰ کاهش دهند می‌گوید: از سوی دیگر باید سیستم سرمایشی ادارات یک ساعت مانده به پایان وقت اداری خاموش شود.

وی بابیان اینکه در سال گذشته نیز به‌جز هفته‌های اول و دوم که شاید ادارات آشنایی با برنامه نداشتند و فقط چند اداره مصرف بیشتر از الگو داشتند یادآور می شود: البته در روزهای بعد این موضوع حل شد و از آن جاکه ساعت کاری ادارات نیز از ۱۵خرداد به ساعت ۶صبح تا ۱۳ظهر تغییر خواهد کرد لذا همه ادارات موظف‌اند یک ساعت قبل از پایان ساعت کاری دستگاه‌های سرمایشی‌شان را خاموش کنند.

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی متذکر می شود: تعدیل روشنایی شامل معابر شهری، بزرگراه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و سایر موارد دیگر نیز مشمول مدیریت بار خواهد شد.

بخش خانگی هوشیار باشد

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی بابیان اینکه امسال سیاست وزارت نیرو بر قطع برق در بخش خانگی نیست و علاوه بر این، هر مشترکی که میزان مصرف برقش را به نسبت سال گذشته کم کند، مشمول تعرفه تشویقی خواهد شد.

«انرژی» در روزهای بی رمق| ضرورت تدابیر کارآمدتر برای فصل های خاص

حسن حشمتی در این رابطه می افزاید: الگوی مصرف سیصد کیلو وات‌ساعت در ماه است و لذا مشترکانی که دو برابر الگوی مصرف استفاده می‌کنند، پرمصرف محسوب می‌شوند و در صورت لزوم، برق این مشترکان قطع خواهد شد.

وی بابیان این‌ که در حوزه مدیریت مصرف بخش خانگی دو موضوع مطرح است ادامه می دهد: در صورتی‌ که هر یک از مشترکان نسبت به مدت مشابه سال قبل به ازای هر کیلووات ساعت مصرف برق خود را کاهش دهند، ۵۰۰ تا دو هزار تومان پاداش دریافت می‌کنند و این پاداش در قبض برق ماهانه آن مشترک اعمال می‌شود.

وی اضافه کرد: محدودسازی مشترکان پرمصرف خانگی، موضوع دیگری است که در اعمال مدیریت مصرف این بخش لحاظ می‌شود، به‌ نحوی‌ که در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف، بااطلاع قبلی به مشترک به‌ صورت ارسال پیامک به تلفن همراه وی، برای قطع برق آن واحد مسکونی اقدام می‌شود.

خاموشی اجباری برای صنایع

وی هم‌ چنین بابیان اینکه مشترکان چاه‌های کشاورزی استان نیز باید هر روز هفته از ساعت ۱۱ تا ۱۸ مصرف برق خود را قطع کنند اذعان می‌کند: در صورتی‌ که این اعمال مدیریت را انجام دهند هزینه برق مصرفی آن‌ها در دیگر ساعات روز رایگان خواهد بود.

حشمتی بابیان این‌که چندان نمی‌توان برای مصرف بخش تجاری محدودیت ایجاد کرد نیز توضیح می دهد: با این‌ حال سقف مصرف برای مشترکان تجاری در ماه هزار کیلووات ساعت در نظر گرفته‌شده و تعرفه آن نیز مشخص است و اگر واحدهای تجاری و خانگی در مرحله بعدی طرح جزو مشترکان پرمصرف باشند به آن‌ها اخطار قطع تعلق می‌گیرد.

وی اوج مصرف برق سال گذشته مشترکان مشهد را هزار و ۸۰۰ مگاوات در روز و مشترکان کل استان را یک هزار و ۴۰۰ مگاوات در روز ذکر کرده و می گوید: میزان اوج بار شبکه برق تابستان امسال خراسان رضوی مربوط به‌شدت گرما می‌شود و هر چه گرمای هوا بیشتر شود، میزان مصرف برق نیز افزایش می‌یابد.

سخنگوی صنعت برق استان درباره صرفه‌جویی مصرف برق در بخش صنعتی نیز اذعان می کند: واحدهای صنعتی در کشور و به‌تبع آن در استان باید هر هفته یک روز از ساعت۱۱ تا ۲۳ فعالیتشان را به حداقل برسانند و البته به ازای آن می‌توانند جمعه‌ها فعال باشند.

واحدهای صنعتی در کشور و به‌تبع آن در استان باید هر هفته یک روز از ساعت۱۱ تا ۲۳ فعالیتشان را به حداقل برسانند و البته به ازای آن می‌توانند جمعه‌ها فعال باشند

وی بیان می کند: بر اساس پایشی که انجام می‌شود، درصورتی‌که صنایع این نکته را رعایت نکنند، برق آن‌ها قطع خواهد شد.

چالش تامین آب

مدیرکل آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز تابستان امسال را سال سختی برای تأمین آب موردنیاز مشترکان می‌داند و می‌گوید: مصرف آب در شهر مقدس مشهد نسبت به سال‌های گذشته افزایش‌ یافته و از طرف دیگر با افزایش دمای هوابر شدت مصرف و تقاضا افزوده می‌شود که این موضوع در ماه‌های گرم‌تر ازجمله مردادماه به چالش جدی تبدیل خواهد شد.

«انرژی» در روزهای بی رمق| ضرورت تدابیر کارآمدتر برای فصل های خاص

علیرضا طاهری در این رابطه به بازار می‌گوید: برای گذر از پیک مصرف آب در ماه‌های تیر و مرداد، نیازمند ۱۲ هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه هستیم که اکنون ۸ هزار و ۵۵۰ لیتر تأمین می‌شود و لذا ۴ هزار و ۱۵۰ لیتر کسر داریم و این موضوع جدی‌ است.

وی با بیان اینکه تقاضا برای آب و رشد مصرف در کلان‌شهر مشهد رو به افزایش است ادامه می‌دهد: مصرف آب در مشهد اکنون ۲۷۰ میلیون مترمکعب در سال است و متأسفانه در سال ۱۴۲۰ این آمار به ۴۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی: برای گذر از پیک مصرف آب در ماه‌های تیر و مرداد، نیازمند ۱۲ هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه هستیم که اکنون ۸ هزار و ۵۵۰ لیتر تأمین می‌شود و لذا ۴ هزار و ۱۵۰ لیتر کسر داریم و این موضوع جدی‌ است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که کاهش بارندگی طی سال جاری در استان نسبت به ۶۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است ادامه می‌دهد: حجم بارندگی در سال آبی جاری تاکنون ۹۴.۴ میلی‌متر است که این رقم در سال آبی گذشته ۱۴۱.۵ میلی‌متر بود.

طاهری با اشاره به کمبودهای آب و چالش آن برای این اداره کل و شرکت آبفای مشهد، یادآور شد: ۲۲۵۰ لیتر بر ثانیه کمبود ما در تأمین آب شرب است که ۷۵۰ لیتر بر ثانیه با حفر ۳۰ حلقه چاه در مشهد بر عهده آبفای مشهد گذاشته‌ شده است و ۱۵۰۰ لیتر نیز به آب منطقه‌ای واگذار شد تا از طریق اجاره کردن ۷۷ حلقه چاه کشاورزی بتوانیم مشکل را رفع کنیم.

وی بابیان اینکه میزان بارندگی در این کلان‌شهر در سال آبی جاری نسبت به دوره آماری ۱۰ ساله، حدود ۷۰ درصد کاهش‌ یافته است تأکید می‌کند: در همین راستا باید شهروندان و سایر مشترکان در حوزه‌های دیگر نسبت به کاهش و بهینه مصرف کردن بیش از گذشته جدیت نشان بدهند.

مدیرکل آب منطقه‌ای خراسان رضوی توضیح می دهد: سدهای استان رو به خشکی می‌رود، بارندگی‌ها نیز به‌ شدت کاهش‌ یافته است و در شرایط نگران‌ کننده‌ای قرار داریم اما با اجرای پروژه‌های اضطراری تأمین آب و مهم‌تر از آن همراهی شهروندان، کاهش مصرف آب و پرهیز از مصارف غیرضروری تا حد زیادی می‌توان شرایط را کنترل کرد.

کد خبر: ۲۲۳٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha