۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵
سایه سنگین بریکس بر سر دلار
اقتصاددان آمریکایی هشدار داد

سایه سنگین بریکس بر سر دلار

جیم اونیل، اقتصاددان برجسته خاطرنشان کرد: در حال حاضر پنج کشور نوظهور عضو بریکس در رشد اقتصادی از جی هفت پیشی گرفته‌اند.

به گزارش بازار، به گفته جیم اونیل، رئیس سابق دارایی گلدمن ساکس، ممکن است وضعیت دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی با گذشت زمان و تحت شرایط خاصی توسط کشورهای نوظهور گروه بریکس به چالش کشیده شود. اونیل اصطلاح BRIC را ابداع کرد که بعداً آفریقای جنوبی را نیز در بر گرفت و در آن زمان پیش بینی کرد که چهار کشور در حال ظهور (برزیل، روسیه، هند و چین) در راه تغییر شکل اقتصاد جهانی هستند.

این اقتصاددان در مصاحبه‌ای گفت: به نظر من این ایده که دلار برای همیشه پادشاه باقی می‌ماند، احتمالا بعید است. وی با بیان اینکه این اولین بار نیست که مردم در مورد پایان سلطه دلار صحبت می‌کنند، گفت: اگر شرایط با همین شدت نباشد، هر سال این اتفاق می‌افتد و احتمالاً به طور مقطعی ارزش پول آمریکا موقعیت خود را از دست می‌دهد.

او گفت: «من فکر می‌کنم اگر چین و هند به‌عنوان دو کشور بزرگ جهان نوظهور بر سر مسائل به توافق برسند، احتمالاً پایان سلطه دلار را تسریع خواهد کرد». به گفته این اقتصاددان، شکل اقتصاد جهان از زمان ظهور مفهوم بریکس تغییر کرده است. اونیل خاطرنشان کرد: در حال حاضر از نظر برابری قدرت خرید، سهم بریکس از تولید ناخالص داخلی جهانی از نظر دلاری بیشتر از جی هفت است.

به گفته وی، تعداد زیادی از کشورها در حال بررسی پیوستن به بریکس هستند، اما این گروه پنج نفره باید تعیین کنند که اعضای جدید واقعاً چه چیزی را می‌توانند به میز مذاکره بیاورند. اونیل توضیح داد: «در این صورت می‌توان به طور جدی فکر کرد که کشورهای بریکس می‌توانند نه تنها در حوزه ارز بلکه نوعی رقیب برای سیستم مالی آمریکا باشند. برای اینکه سلطه دلار به پایان برسد، باید جایگزینی وجود داشته باشد.»

این اقتصاددان با اشاره به روسیه و تحریم‌های غرب، گفت که وضعیت مسکو بهتر از آن چیزی است که با اعمال تحریم‌ها ایجاد شده، و این اساساً به دلیل ارتباط قوی با کشورهای عضو بریکس است. با این حال، کاملاً مشخص نیست که آیا روسیه همچنان می‌تواند با تداوم تحریم‌ها کنار بیاید، زیرا تحریم‌ها در حال سخت‌تر شدن است».

کد خبر: ۲۲۳٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha