۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
تعیین تکلیف میدان آرش در انتظار صدور مجوز| تا پایان سال برداشت از میادین مشترک ۵۰ درصد بیشتر می شود
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در گفتگو با بازار:

تعیین تکلیف میدان آرش در انتظار صدور مجوز| تا پایان سال برداشت از میادین مشترک ۵۰ درصد بیشتر می شود

مهدی زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه تا پایان سال برداشت از میادین مشترک ۵۰ درصد بیشتر می شود، گفت: برای شروع حفاری در میدان آرش منتظر صدور مجوز از مراجع ذی صلاح هستیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «حفاری در میدان مشترک آرش را به زودی آغاز می کنیم.» این وعده ای است که جواد اوجی در فروردین سال گذشته اعلام کرده بود. وعده ای که با وجود گذشته بیش از یک سال هنوز خبری از تحقق آن نیست. البته مسئولین وزارت نفت امیدوارند با بهبود روابط سیاسی بین ایران و عربستان گشایشی در توسعه میادین مشترک با این کشور رخ بدهد. اما کارشناسان نگاهی متفاوت با مسئولین وزارت نفت دارند.

همین چند وقت پیش بود که هدایت خادمی، رییس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز ایران گفت که ایران میادین مشترک را تقدیم کشورهای همسایه کرده و عقب ماندگی ایران در برداش از میادین مشترم باعث مهاجرت گاز به سمت کشورهای همسایه شده است. او همچنین گفته بود که عربستان از سال‌ها قبل در حال برداشت از میدان فرزاد A است و این برداشت به اندازه‌ای بالاست که فشار گازی درآن منطقه کاهش و گاز به سمت عربستان مهاجرت کرده است.

البته علیرضا مهدی زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در گفتگو با بازار اما این ادعاهای مطرح شده درباره عقب ماندگی ایران در حوزه میادین مشترک را قبول نداشته و می گوید که برداشت از میادین مشترک تا پایان امسال نسبت به شروع دولت سیزدهم ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. او در بخش دیگری از گفتگوی خود اعلام کرده که برای شروع عملیات اجرایی در میدان آرش منتظر صدور مراجع ذی صلاح بوده و به محض صدور مجوزها عملیات حفاری را آغاز خواهند کرد

متن کامل گفتگوی خبرگزاری بازار با علیرضا مهدی زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره درباره آخرین وضعیت میادین مشترک را در ادامه می خوانید:

به محض صدور مجوز از مراجع ذی صلاح، در کوتاهترین زمان حفاری میدان آرش آغاز می شود

*حدود ۵۶ سال بعد از کشف میدان نفتی- گازی مشترک آرش سپری می شود با این وجود تکلیف این میدان هنوز نامشخص است. بالاخره این میدان مشترک با عربستان وکویت کی تعیین تکلیف خواهد شد؟

آمادگی کامل داریم که به محض صدور مجوز از مراجع ذی صلاح، در کوتاه ترین زمان حفاری میدان مشترک آرش آغاز شود.

*منظور شما از مراجع ذی صلاح چیست؟ مشکل کار هم اکنون کجاست چرا وعده های داده های شده در خصوص توسعه این میدان مدام به تعویق می افتد؟

منظورم مراجع بالا دستی که به نوعی در این خصوص تصمیم گیر هستند. البته باید اشاره کنم که با توجه به شرایط سیاسی که با عربستان پیش آمده از مذاکرات استقبال می کنیم تا به یک جمع بندی در زمینه توسعه این میدان برسیم.

*سایر میادین مشترک کی قرار است تعیین تکلیف شود؟

سایر میادین مشترک همه تعیین تکلیف شده اند. نمونه آن میدان اسفندیار بوده که مناقصه ساخت سکو، خط لوله و کابل هم اکنون در حال برگزاری است. بعد نهایی شدن پیمانکاران کار اجرایی را شروع خواهیم کرد. لازم به یادآوری است که اعتبار لازم جهت توسعه زودهنگام میدان آرش و میدان اسفندیار در سال ۱۴۰۱ به تصویب رسیده و تمهیدات و مقدمات انجام کار فراهم شده تا در کمترین زمان ممکن امکان واگذاری و آغاز به کار آنها نیز میسر شود.

* آیا درخواست هایی هم از خارجی ها داشته اید؟

همه پیمانکاران ما ایرانی خواهند بود. همچنین قراردادهای متعددی را با شرکت های دانش بنیان به امضا رسیده است. جالب است که بدانید بیش از دویست میلیون یورو قرارداد جدید انعقاد شده است.

برداشت از میادین مشترک تا پایان امسال نسبت به ابتدای شروع دولت سیزدهم ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد

*هم اکنون میزان برداشت از میادین مشترک چقدر است؟

نمی توانم به رقم دقیق آن اشاره کنم. اما باید تاکید کنم که برداشت ما از میادین مشترک تا پایان امسال نسبت به ابتدای شروع دولت سیزدهم ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین برداشت نفت از لایه نفتی پارس جنوبی نسبت به گذشته دوبرابر شده است.

کد خبر: ۲۲۳٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha