۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۳
 سفر سلطان عمان به ایران چه دستاوردهایی دارد؟

سفر سلطان عمان به ایران چه دستاوردهایی دارد؟

رئیس سابق اتاق ایران و عمان گسترش همکاری‌های دو کشور در ۶ محور و مراودات مالی با ارزهای ملی را دستاوردهای سفر سلطان عمان دانست.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، محسن ضرابی؛ رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و عمان، بیان کرد: سفر اخیر سلطان عمان به ایران دارای دو پیامد مثبت مبنی بر گسترش تعاملات ایران و عمان و احتمال رخداد خبرهای خوش سیاسی درخصوص توسعه روابط تجاری با دیگر کشورهاست.

وی ادامه داد: بین کشور ایران و عمان زیرساخت‌هایی وجود دارد و در سفر اخیر سلطان عمان به ایران قرار است تسهیلات بیشتری در این حوزه ایجاد شود. در این سفر خبرهای خوبی مبنی روابط ایران با سایر کشورها مخصوصا مصر داده می‌شود.

ضرابی با اشاره به این موضوع که ایران قصد دارد همکاری‌های مشترک خود با کشور عمان را در ۶ محور صنعت، حمل و نقل، معدن، گردشگری، شیلات و آموزش و پژوهش افزایش دهد، گفت: کشور عمان در سال گذشته ۳۸ میلیارد دلار واردات داشته بنابراین می‌تواند یک بازار خوب صادراتی برای کشور ما باشد که این سفر اخیر نیز به این موضوع کمک می‌کند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و عمان در رابطه با پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه گفت: پیمان پولی دو جانبه در عمان اتفاق اُفتاد، چون این کشور دارای سومین پول قدرتمند دنیا است. هر ریال عمان ۲.۶ دلار ارزش دارد. ارزش پول ملی بعضی از کشورها مثل ترکیه کاهش پیدا می‌کند و این امر برای صادرکننده که ارز خود را نگهداری و یا تبدیل به کالا می‌کند، دارای ریسک است، اما در عمان این اتفاق نمی‌اُفتد و صادرکنندگان با ریال عمان کار می‌کنند.

وی ادامه داد: عمان سومین پول قدرتمند دنیا را دارد و در حال حاضر بازرگانان ایرانی و عمانی با ارزهای ملی خود اقدام به انجام مراودات تجاری می‌کنند. ایران با عمان به علت تحریم، مانند سایر کشورها روابط بانکی ندارد، اما مبادلات از طریق صرافی و کارگزاری‌ها اتفاق می‌اُفتد و در نهایت هم باید بگوییم ریال عمان به راحتی قابل تبدیل به سایر ارزها است.

ضرابی تصریح کرد: اگر به جای سوئیفت از پیام رسان‌های بانک مرکزی استفاده شود که هم اکنون نیز مذاکرات اولیه آن بین دو رئیس بانک مرکزی دو کشور انجام شده، باعث می‌شود تبادل مالی و بانکی دو کشور راحت اتفاق بیفتد و هزینه‌های کشور ما به شدت کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر: ۲۲۳٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha