۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۲
باید مسیر اعتمادسازی در بازار هموار شود| وظیفه فرهنگ‌سازی بر عهده نهادهای مالی است
کارشناس مسائل اقتصادی:

باید مسیر اعتمادسازی در بازار هموار شود| وظیفه فرهنگ‌سازی بر عهده نهادهای مالی است

تحلیلگر بازارهای مالی گفت: برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت مالی مسیر اعتمادسازی در بازار سرمایه را هموار می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، یاسر فلاح، تحلیلگر بازارهای مالی، با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه)، گفت: رویدادهای تخصصی نمایشگاهی، در وهله نخست امکان تعامل میان نهادهای مالی و ذی‌نفعان را برقرار می‌کنند. افزایش و تسهیل فضای اعتماد بین سرمایه‌گذاران و بخش سرمایه‌پذیر یا به اصطلاح، نهادهای واسط مالی نیز ازجمله دستاوردهای این نمایشگاه‌ها است.

وی برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت مالی را پنجره فرهنگ‌سازی دانست و گفت: یکی از وظایف نهادهای مالی، آموزش و فرهنگ‌سازی است و شرکت‌های کارگزاری، سبدگردانی، تامین‌سرمایه، مشاور سرمایه‌گذاری حتما باید برنامه‌های مناسبی در این حوزه داشته باشند؛ زیرا مقوله توسعه فرهنگ‌سازی، الزاما وظیفه تام و تمام سازمان بورس نیست.

فلاح یکی از شاخص‌های مهم در بازارهای مالی را موضوع اعتماد میان سرمایه‌گذاران و نهادهای واسط برشمرد و گفت: چنین رویدادهایی مسیر اعتمادسازی در بازار سرمایه را هموار می‌کند و وقفه در برگزاری این رویدادهای مهم مالی، بین این دو قطب اصلی بازار سرمایه فاصله ایجاد و نهادهای مالی و واسط را از مواجهه و رودرویی مستقیم با مردم و سرمایه‌گذاران دور می‌کند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان نیکی، افزود: سازمان بورس و شرکت‌های زیرمجموعه مانند بورس تهران و فرابورس هم باید برنامه‌هایی در این زمینه داشته باشند، اما از نظر من وظیفه اصلی فرهنگ‌سازی و آموزش بر عهده نهادهای مالی است. چنانچه با یک مطالعه تطبیقی در بازارهای سرمایه سایر کشورها، مشاهده می‌کنیم که نهادهای مالی این وظیفه را انجام می‌دهند.

فلاح، ادامه داد: برای نمونه در بازارهای سرمایه پیشرفته، شرکت‌های کارگزاری (بروکرها)، شرکت‌های سبدگردانی و تامین‌سرمایه‌ها فعالیت‌های حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش را بر عهده دارند. در ایران هم این اتفاق مثبت به آرامی در حال شکل‌گیری است و نهادهای مالی در این بخش ورود کرده‌اند و این امر باید شتاب بگیرد. کارگزاری‌های بزرگ کشور که جامعه گسترده‌ای از سهامداران خُرد را پوشش می‌دهند، باید در توسعه فرهنگ سهامداری و آموزش نقش بزرگی را برعهده بگیرند. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ باید در حوزه فرهنگ‌سازی و توسعه فرهنگ سهامداری گام‌های ارزنده و بزرگی بردارند.

به گفته فلاح، نهادهای مالی بزرگ باید بخشی از درآمدهایشان را به‌عنوان مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش، هزینه کنند؛ بنابراین نباید انتظار داشت که تمامی وظایف فرهنگ‌سازی و آموزش بر عهده سازمان بورس باشد، چنین انتظاری کاملا اشتباه است. البته سازمان بورس یکی از اضلاع بازارسرمایه است و آموزش و فرهنگ سازی یکی از وظایف آن به شمار می‌رود.

به اعتقاد او شرکت‌های کارگزاری باید تمامی تلاش‌شان را در راستای آموزش صحیح و توسعه فرهنگ سهامداری به کارگیرند و در این بخش نقش ایفا کنند. سازمان بورس هم باید نقش راهبر و راهنما را ایفا کند و به نهادهای مالی توصیه‌های درست را ارایه دهد.

فلاح، ادامه داد: خوشبختانه نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) با سابقه برگزاری ۱۵ ساله، به محملی برای ارتقا و توسعه فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری تبدیل شده و با حضور گسترده نهادهای مالی و همچنین حضور نهاد ناظر در این نمایشگاه تخصصی و ذی‌نفعان، انتظار داریم، رویداد آتی بسیار پرشورتر از قبل برگزار شود.

کد خبر: ۲۲۳٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha