۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
راهکار کاهش ریسک های غیرسیستماتیک در بورس؛ استراتژی سهامداران بعد از رو شدن دست حقوقی ها
تحلیل بازار؛

راهکار کاهش ریسک های غیرسیستماتیک در بورس؛ استراتژی سهامداران بعد از رو شدن دست حقوقی ها

در چند وقت اخیر بازار بسیار نوسانی عمل کرده و عده ای که پرتفوی آن ها در سود بوده نقد شده اند و برخی دیگر از سهامداران هم در حال ارزیابی عملکرد حقوقی ها برای جابه‌جا کردن نمادهای خود هستند.

بازار؛ گروه بورس: اصولا بازار را باید از زوایای مختلفی نگاه کرد در این گزارش به ابعاد خرد و کلان روند بازار سرمایه و ریسک های معامله گران پرداخته شده است.

در چند وقت اخیر بازار سرمایه منتظر کمی تقاضا بود تا حتی به روند مثبت برسد، یعنی اتفاقاتی که در انتهای بازار دو روز اخیر افتاده، چنانچه در اواسط بازار پیش می‌آمد احتمالا شرایط شاخص کل بورس تغییر می کرد و البته شیطنت حقوقی ها در اتفاقاتی که افتاد بی تاثیر نبود. تحلیل گران بر این عقیده هستند که مثبت های محدوده چند روز اخیر حکم موج b را داشته و اکنون شاخص برای ساخت موج c به سمت سقف شکسته شده قبلی یعنی محدوده ۲ میلیون و صد هزار واحد تا ۲ میلیون و ۱۵۰ در حال حرکت است. بنابراین تا محدوده پایان اصلاح به لحاظ قیمتی چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار واحد فاصله داریم. اما در بعد زمانی انتظار این است که این اصلاح تا بعد از تعطیلات هفته آینده ادامه داشته باشد. بنابراین پیش بینی می شود در روزهای آینده گام های ریزشی بازار آهسته تر و با شتاب کمتری دنبال شود.

طبق اعلام برخی کارگزاری ها در یک ماه اخیر پول از کارگزاری ها خارج نشده بلکه پارک شده و مترصد خرید جدید است، البته ورود پول مقداری کاهش پیدا کرده و اگر روند کنونی ادامه داشته باشد احتمالا به طور کامل ورود پول متوقف شود

از طرف دیگر باید توجه داشت که وقتی سهمی فروش می رود، تا زمانی که پول از کارگزاری خارج نشده و افراد درخواست وجه نزدند، خروج نقدینگی محسوب نمی شود. طبق اعلام برخی کارگزاری ها در یک ماه اخیر پولی از آنها خارج نشده، بلکه پارک شده و مترصد خرید جدید است. البته ورود پول، مقداری کاهش پیدا کرده و اگر روند کنونی ادامه داشته باشد احتمالا به طور کامل ورود پول متوقف شود.

در روزهای اخیر شاخص بازار از کف قبلی خود پایین تر نرفته و برخی در حال جمع کردن سهام خرد هستند، این مسأله باعث شده برخی تحلیلگران بر ماندن در بازار تاکید کنند، زیرا اصولا بازار از جایی که فقط عده اندکی با رانت اطلاعاتی از آن خبر دارند و عمده سهامداران فکرش را نمی کنند برمی گردد، از این رو بهترین کار در مقطع فعلی، اصلاح سبد و خرید سهام ارزشمند و خوش قیمت در منفی هاست و این نکته را هم باید در نظر داشت که در صعود بعدی بازار، گروه های ریالی احتمالا پیشتاز خواهند بود.

خروج سرمایه از نمادهای نوسان گیر

در حال حاضر وضعیت بازار به گونه ای شده که اگر سهامداری در موقعیت مناسب سهامش رو فروخته فعلا در انتظار تثبیت بازار است یا حتی اقدام به خرید مجدد کرده، اما کسی که نفروخته و ۲۰ تا ۴۰ درصد ضرر کرده یا سودش را از دست داده، در تردید قرار دارد و احتمال فروش، بیشتر از احتمال نگهداری است، زیرا در حال حاضر برخی سهام رویکرد متفاوتی را دنبال کرده و همچنان در حال ساختن کف های جدید هستند.

یکی از بزرگترین مشکلات فعالین بازار سهام ترکیب نامتوازن در تعداد سهام موجود سبد سهام است. ایجاد سبد سهام و متنوع سازی جهت کاستن از ریسک انجام می شود و افزایش تعداد سهام تاثیری در کاهش ریسک سیستماتیک ندارد

برای نمونه چکاپا در دو روز گذشته کف جدیدی ساخته و فاصله آن تا سقف به ۷۰ درصد رسیده در حالی که در شش ماهه اخیر بازدهی ۷۰ درصدی داشته و نسبت به هم گروهی های خودش که بازدهی بالای ۲۰۰ درصد ثبت کرده اند عقب است، همچنین نمادی مانند بترانس که در گروه خود جزو نمادهای بزرگ محسوب می شود در شش ماهه گذشته کمتر از ۵۰ درصد بازدهی نداشته در شرایطی که شاخص کل بیش از ۱۰۰ درصد بازدهی داشته است از دیدگاه کارشناسان حقوقی چنین نمادهایی قابل اعتماد نیستند، به همین دلیل خروج سهامداران خرد از این نمادها طبیعی است، زیرا سهامداران در وضعیت بازار متعادل به دنبال نمادهایی هستند که روندی صعودی پیدا کرده اند.

همچنین یکی از بزرگترین مشکلات فعالین بازار سهام ترکیب نا متوازن در تعداد سهام موجود سبد سهام است. گاهی افراد بخش عمده دارایی را به یک سهم اختصاص می‌دهند و برخی هم از آن سوی بام افتاده و تعداد متعددی سهام در سبد خود دارند. ایجاد سبد سهام و متنوع سازی جهت کاستن از ریسک غیر سیتماتیک انجام می شود در حالی که افزایش تعداد سهام تاثیری در کاهش ریسک سیستماتیک ندارد.

کد خبر: ۲۲۳٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha