۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
انواع مواد شیمیایی و بررسی بازار آن ها

انواع مواد شیمیایی و بررسی بازار آن ها

مواد شیمیایی به طور کلی به دو دسته ی معدنی و آلی تقسیم می شوند.

به گزارش بازار، مواد شیمیایی به طور کلی به دو دسته ی معدنی و آلی تقسیم می شوند. در ایران بازار مواد آلی با توجه به دارا بودن پتروشیمی های متنوع در کشور و همچنین بازار مواد معدنی با توجه به معادن گسترده در سراسر کشور همیشه داغ بوده است. در این مقاله به بررسی انواع مواد شیمیایی و بازار آن ها در داخل و خارج از کشور بیشتر می پردازیم.

ریشه شیمی الی از کجا می آید؟

اصطلاح "شیمی آلی" اولین بار در حدود سال ۱۸۰۷ توسط شیمیدان سوئدی یونس یاکوب برزلیوس برای توضیح مطالعه ترکیبات به دست آمده از منابع زنده موجود در طبیعت معرفی شد.

با این حال، در سال ۱۸۲۸ دانشمند آلمانی فردریش ویلر طی آزمایشی با سیانات آمونیوم (یک ماده معدنی) متوجه شد که می‌تواند از طریق فرآیندهای شیمیایی به اوره، یک ماده آلی طبیعی دست یابد. از طریق این آزمایشات، او ثابت کرد که مواد آلی را می توان در آزمایشگاه بدون ارتباط با طبیعیت نیز سنتز کرد، بنابراین نظریه برزلیوس را رد نمود.

انواع مواد شیمیایی و بررسی بازار آن ها

بعدها، در سال ۱۸۶۱، شیمیدان آلمانی فردریش آگوست ککوله فون استرادونیتز، شیمی آلی را به عنوان شاخه ای از شیمی که با ترکیبات کربن سر و کار دارد، تعریف کرد. این نظریه یک حرکت پیشگام در قرار دادن کربن و نقش آن در شیمی آلی بود. این تعریف همچنان برای تعریف شیمی آلی نیز استفاده می شود.

امروزه، شیمی آلی را می توان تقریباً در هر زمینه ای، از حمل و نقل گرفته تا غذا، صنعت داروسازی و ژنتیک به کار برد.

  • برخی از مواد آلی مهم

در خشک شویی، به صورت حلال، در تولید دارو، در ساخت مواد منفجره و غیره.

تولوئن

در حالت مایع به عنوان سوخت LPG استفاده می شود.

بوتان

برای ساختن نیترو گلیسیرین، در تمیز کردن اجزای ساعت، در جوهر تمبر، در جلا دهنده کفش و لوازم آرایشی، در صابون های شفاف، در داروهای مسکن درد ، در شیرینی ها و... استفاده می شود

گلیسیرین

در ساخت داروها، نگهداری آب میوه ها و غیره

بنزوئیک اسید

به صورت حلال، در خشک شویی، با مخلوط کردن آن با بنزین و استفاده به عنوان سوخت موتورها و غیره.

بنزن

به صورت کود، در ساخت فرمالدئید و اوره پلاستیک، داروها و غیره.

اوره

به عنوان معرف آزمایشگاهی، به صورت سرکه، در تهیه سس و ژله و غیره.

استیک اسید

در ساخت حشره کش، نگهداری از آب میوه ها، در تجارت چرم، لاستیک و غیره.

فرمیک اسید

در ساختن الکل متیله، رنگ مصنوعی، لاک و جلا، مخلوط کردن با بنزین و استفاده به عنوان سوخت موتورها و غیره . برای خرید متانول کلیک نمایید

متیل الکل (متانول)

در ساختن حشره کش ها، تثبیت فیلم ژلاتینی بر روی صفحات عکاسی، در ساخت پارچه های ضدآب.

فرمالدهید

این ماده و سورفکتانت های مشابه در انواع شوینده ها مورد استفاده قرار می گیرند. برای خرید تگزاپون کلیک نمایید

تگزاپون

در ساخت وارنیش، سلولز ، ابریشم مصنوعی، لاستیک مصنوعی، سولفون، کلروتون، کلروفرم، یدوفرم و غیره به عنوان دارو و غیره کاربرد دارد.

استون

پیش بینی بازار مواد آلی به چه صورت است؟

ارزش بازار جهانی مواد شیمیایی آلی در سال ۲۰۲۲ به ۱۵۳.۳ میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۲ به ۲۸۶.۱ میلیارد دلار برسد و از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۲ با CAGR ۶.۵ درصد رشد کند.

مواد معدنی کدام ها هستند؟

مواد معدنی به عنوان ترکیبات شیمیایی که فاقد کربن (C) هستند تعریف می شوند. با این حال برخی ترکیبات کربنی در ترکیب با موادی مانند نیتروژن، اکسیژن یا سیلیکون و ترکیبات آن ها نیز به عنوان مواد غیر آلی طبقه بندی می شوند. نمونه هایی از این ترکیبات معدنی عبارتند از مونوکسید کربن (CO)، کاربید سیلیکون (SiC) و اسید کربنیک (H۲CO۳) و نمک های آنها. تمام انواع دیگر ترکیبات حاوی کربن را مواد آلی می نامند.

بیشتر باتری های اولیه و ثانویه از واکنش های مواد معدنی مانند فلزات و ترکیبات فلزی برای ذخیره انرژی استفاده می کنند. باتری ها توانسته اند بازارخرید و فروش مواد معدنی را به صورت قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهند. علاوه بر این کاربرد مواد معدنی ای مانند سولفات منیزیم سولفات پتاسیم سولفات مس و... در کشاورزی توانسته است خرید محصولات معدنی را به طور چشم گیری افزایش دهد.

بازار مواد معدنی به چه صورت است؟

بازار جهانی تولید مواد شیمیایی معدنی در سال ۲۰۱۷ در مجموع به ۲۷۷.۰ میلیارد دلار رسید و تخمین زده می شود که بازار آن تا سال ۲۰۲۲ به ۳۶۲.۰ میلیارد دلار رسیده باشد.

انواع مواد شیمیایی و بررسی بازار آن ها

 رشد سالانه (CAGR) ۵.۵ درصد برای دوره ۲۰۱۷-۲۰۲۲ برای بازار مواد شیمیایی معدنی گزارش شده است.

اگر شما نیز برای کسب و کار خود نیاز به مواد شیمیایی دارید می توانید خرید مواد شیمیایی را از مجموعه شیمیایی تهران (فعال در زمینه ی صادرات واردات و تامین مواد شیمیایی) انجام دهید.

تلفن تماس: ۰۲۱۹۱۰۰۶۵۷۰

کد خبر: ۲۲۳٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha