۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۵
لزوم معرفی صنعت مبل عطاآباد به بازارهای خارجی | دولت حمایت کند
مدیرعامل شرکت تولیدی مبلمان ماهان مطرح کرد؛

لزوم معرفی صنعت مبل عطاآباد به بازارهای خارجی | دولت حمایت کند

گرگان- تولیدکنندگان مبل عطاآباد معتقدند پرورش نیروی کار، رفع مشکل کمبودبرق، معرفی کالای تولیدی به بازارهای خارجی و مدیریت بازار ارز برای کنترل قیمت مواد اولیه نیاز تداوم رونق این صنعت در گلستان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال‌هاست که مطالبه مردم و مسئولان گلستان ایجاد صنعتی درآمدزا به‌واسطه اشتغال و ارزش‌افزوده است بااین‌حال کمتر به صنعت مبل که در سال‌های اخیر به‌خوبی در روستایی کوچکی مانند عطاآباد رشدیافته، توجه کردند. صاحبان کارگاه‌های تولیدی مبل در عطاآباد معتقدند این صنعت که به‌صورت خودجوش در یک روستای ترکمن‌نشین رونق یافته می‌تواند به قطب تولید مبلمان کشور تبدیل شود ضمن اینکه همین میزان واحدهای تولیدی اشتغالی حدود شش‌هزارنفری تاکنون ایجاد کردند و شرایط اقتصادی و معیشت روستاهای اطراف را هم متحول کرده‌اند.

شاید قدری عجیب به نظر برسد که در روزهایی که دغدغه اغلب بیکاری جوانان است، کمبود نیروی کار یکی از مشکلات جدی تولیدکنندگان این صنعت است. «ماریه داز» مدیرعامل شرکت تولیدی مبلمان ماهان که نزدیک به دوهه تجربه کار تولیدی در منطقه صنعتی عطاآباد را دارد می‌گوید: کمبود نیروی کار یک بحث است و نبود نیروی متخصص موضوع دیگری است که این روزها به چالشی جدی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است. به نظرم بهتر است دستگاه‌هایی مانند فنی و حرفه‌ای و مراکز دانشگاهی باید در این حوزه ورود کنند.

او معتقد است مبلمان سازی درآمد خوبی دارد اما این روزها توسعه بیشتر این صنعت در گرو همراهی بیشتر مسئولان است چراکه جبران کمبودهایی مانند برق، ساخت شهرک صنعتی، تربیت نیروی متخصص و تسهیل در صادرات این کالا مشروط به حمایت دولت است. مشروح این گفتگو را بخوانید.

* صنعت مبلمان عطاآباد با چه مشکلاتی مواجه است؟

هرچند که توسعه این صنعت به‌سرعت در حال انجام است اما همچنان تولیدکنندگان این حوزه با چالش‌هایی مواجه هستند زیرا در مدت دو دهه صاحبان کارگاه‌های تولیدی مبلمان به‌صورت خودجوش نسبت به توسعه این صنعت اقدام کردند و هیچگاه تاکنون حمایتی از سوی دولت نشده است.

اما باتوجه‌به افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر نیاز است تا دولت تسهیلات کم‌بهره با تنفس دست‌کم یک‌ساله را به تولیدکنندگان این بخش اختصاص دهد تا ضمن تداوم رونق تولید در این منطقه واحدهای تولیدی نوپا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

اشتغال در این بخش بسیار قابل‌توجه است اما متأسفانه تولیدکنندگان با کمبود نیروی کار مواجه هستند و این به دغدغه‌ای جدی برای تداوم کار آنها تبدیل شده است

موضوع بعدی کمبود نیروی انسانی در این صنعت است. اشتغال در این بخش بسیار قابل‌توجه است اما متأسفانه تولیدکنندگان با کمبود نیروی کار مواجه هستند و این به دغدغه‌ای جدی برای تداوم کار آنها تبدیل شده است. کمبود نیروی کار یک بحث است و نبود نیروی متخصص موضوع دیگری، به نظرم بهتر است دستگاه‌هایی مانند فنی و حرفه‌ای و مراکز دانشگاهی در این حوزه ورود کنند تا از ظرفیت افراد فارغ‌التحصیلی استفاده شود.

از دیگر مشکلاتی که تولیدکنندگان مبل در منطقه صنعتی عطاآباد با آن مواجه هستند بحث نبود زیرساخت مناسب در حوزه برق است. کمبود این انرژی منجر به ایجاد نوسانات برق در منطقه شده که اگر در ابتدای فصل گرما مسئولان فکری به حال آن نکنند، در آینده این نوسانات برق منجر به خسارت به دستگاه‌های این صنعت می‌شود.

به نظر می‌رسد دولت باید از تولیدکنندگان این صنعت به‌واسطه رونق اقتصادی و اشتغالی که ایجاد می‌شود حمایت کنند اما تعیین جریمه‌های سنگین بابت عوارض ساخت کارگاه‌های تولیدی در روستای عطاآباد بیانگر چیز دیگری است. بسیاری از واحدهای تولیدی باهدف استفاده بهینه از فضا برای کارگاه‌های تولیدی از ۱۰۰ درصد زمین به‌عنوان زیربنا استفاده کردند و حالا مسئولان جریمه‌های سنگین برای ساخت چنین بناهایی تعیین کردند که این رقم برای ساخت سازه در یک روستا منطقی نیست.

* نوسان ارز چه میزان بر قیمت تمام شده مبل تأثیر گذاشته است؟

متأسفانه افزایش نرخ ارز و بی‌ثباتی بازار سال گذشته آسیب زیادی برای صنعت مبل داشت چراکه در شب عید که زمان بهره‌برداری تولیدکنندگان از آنچه در طول سال زحمت کشیدند بود افزایش ۷۰ درصدی مواد اولیه باعث تغییر یکباره قیمت مبلمان و افت مشتریان شد. بسیاری از واحدهای تولیدی نوپا در همان زمان آسیب زیادی متوجه شدند و برخی ناگزیر به تعطیلی کار شدند ضمن اینکه جدای از افزایش نرخ ارز، در سال جاری هم‌افزایش دستمزدها بازار مبل را متلاطم کرد.

دولت در یک دوره زمانی واردات پارچه را باهدف حمایت از تولید داخل ممنوع کرداما مسئله این است که کالای داخل کیفیت لازم را ندارد

موضوع بعدی کیفیت پایین تولید داخل است دولت در یک دوره زمانی واردات پارچه را باهدف حمایت از تولید داخل ممنوع کرداما مسئله این است که کالای داخل کیفیت لازم را ندارد و در حال حاضر این مسئله باعث شده تا ما با گلایه و انتقاد بسیاری از مشتریان مواجه شویم تا جایی که برخی محصولات فروخته شده توسط مشتری برگشت داده شد.

به‌واسطه نبود کیفیت تولید داخل، تولیدکنندگان ناگزیر به استفاده پارچه‌های وارداتی در قالب کالای قاچاق شدند که این قیمت کالا را چندبرابر افزایش داد. به نظرم دولت باید در هنگام تصمیم‌گیری ممنوعیت کالای وارداتی ابتدا ظرفیت و توان داخل را بسنجد تا صنایع با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.

* واحدهای تولیدی مبل در بخش صادرات فعال بوده یا برنامه‌ای در این زمینه دارند؟

طبعاً هر تولیدکننده‌ای که کالای باکیفیت تولید می‌کند به‌واسطه درآمد بیشتر علاقه‌مند به صادرات است اما مسئله مهم فراهم بودن بسترهای لازم در این زمینه است؛ کاری که دولت باید تسهیلگری آن را انجام دهد. باتوجه‌به کشورهای همسایه استان گلستان مطمئناً این ظرفیت و تقاضا در بازار خارجی وجود دارد اما نهادهای اقتصادی مانند اتاق بازرگانی گرگان و مسئولان گلستانی برای ایجاد این بستر باید دست‌به‌کار شوند.

به نظرم دولت با معرفی این صنعت به مصرف‌کنندگان داخلی و اتاق بازرگانی با آوردن هیئت‌های تجاری به گلستان می‌تواند نسبت به توسعه صنعت مبل عطاآباد گلستان اقدام نمایند

به نظرم دولت با معرفی این صنعت به مصرف‌کنندگان داخلی و اتاق بازرگانی با آوردن هیئت‌های تجاری به گلستان می‌تواند نسبت به توسعه صنعت مبل عطاآباد گلستان اقدام نمایند؛ بنابراین امیدواریم تا ضمن رفع موانع مشکلات پیشروی تولیدکنندگان مبل عطاآباد نهادها و تشکل‌های متولی نسبت به معرفی و توسعه این صنعت از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

اتاق بازرگانی در این زمینه می‌تواند با ورود با هدایت هیئت‌های تجاری به استان و معرفی صنعت مبلمان به صادرات این محصول کمک زیادی بکند که متأسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است

کد خبر: ۲۲۳٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha