۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
ترافیک زائر در مسیرهای منتهی به مشهدالرضا(ع)| هزینه سفر به مشهد چقدر تمام می‌شود؟
بازار گزارش می‌دهد؛

ترافیک زائر در مسیرهای منتهی به مشهدالرضا(ع)| هزینه سفر به مشهد چقدر تمام می‌شود؟

مشهد- افزایش قیمت بلیت هواپیما؛ کاهش تعداد پروازها در طی چند ماه گذشته و بی‌ثباتی قیمت‌ها موجب شده تا مشهد مقدس در بهار ۱۴۰۲ با شیوه‌ای متفاوت میزبان زائران باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: مشهد مقدس سال ۱۴۰۲ را با آمار قابل‌توجهی از زائران و گردشگران آغاز کرد اما نکته‌ای که در این میان نظر بسیاری از کارشناسان گردشگری را به خود جلب کرد کاهش زمان ماندگاری مسافر در این شهر مقدس و هم‌چنین تمایل بیشتر زائران برای استفاده از وسایل شخصی به‌منظور سفر به این شهر زیارتی بود که دلیلی به‌جز گرانی و افزایش قیمت هزینه‌های سفر نداشت.

به گزارش خبرنگار بازار نوروز امسال باوجود رشد ۱۹ درصدی مسافر به این استان اما کمترین میزان ورود مسافر به خراسان رضوی از طریق هوایی با میزان سه درصد بود و پس‌ازآن پنج درصد ورود گردشگر از طریق ریلی و ۶ درصد به‌وسیله حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای گزارش شد و این در حالی بود که ۸۶ درصد از مسافران نوروزی خراسان رضوی با استفاده از وسیله نقلیه شخصی به این استان سفر کردند.

اگرچه مشهد مقدس در مناسبت‌های مذهبی با حجم انبوهی از زائران و گردشگران روبرو می‌شود اما جلب اینجاست که باوجود عزیمت میلیونی زائران اما بازهم ظرفیت بسیاری هتل‌ها تکمیل نمی‌شود که باید ریشه این موضوع را در گرانی محل اسکان و نرخ هتل‌ها دانست.

هزینه ایاب ذهاب

به گزارش خبرنگار بازار؛ این روزها با افزایش قیمت بلیت هواپیما و رسیدن به رقم یک‌میلیون و ۳۰۰ تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای سفر از تهران درمجموع برای یک خانواده چهار نفرِه رقمی معادل ۱۲ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.

هزینه گران پروازها موجب شده تا بسیاری از خانواده‌ها و زائران از قطار برای سفر به مشهد استفاده کنند که البته کمبود قطار در ایام خاص و مناسبتی یکی دیگر از مشکلات پیش روی زائران است.

ترافیک زائر در مسیرهای منتهی به مشهدالرضا(ع)| هزینه سفر به مشهد چقدر تمام می‌شود؟

قطارهای درجه‌دو و درجه‌یک به دلیل قیمت مناسب‌تر و استقبال زیاد همیشه قبل از تعطیلات و مناسبت‌ها رزرو شده و لذا تنها بلیت قطارهای لوکس و به تعداد اندک در اختیار زائران قرار می‌گیرد که آن‌هم نرخی حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان بسته به نوع خدمات دارند و لذا بازهم هزینه سفر را گران تمام می کند.

این روزها با افزایش قیمت بلیت هواپیما و رسیدن به رقم یک‌میلیون و ۳۰۰ تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای سفر از تهران درمجموع برای یک خانواده چهار نفرِه رقمی معادل ۱۲ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت

در همین راستا رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و زیارتی خراسان رضوی به بازار می‌گوید: افزایش ناگهانی قیمت‌ها تأثیر بسیار زیادی بر بازار فروش و ارائه خدمات به زائران گذاشته است.

سعید ولی زاده ابراز می‌کند: تغییرات ناگهانی قیمت‌ها مانند بلیت هواپیما موجب نوعی سردرگمی و بی‌برنامگی در آژانس‌های مسافرتی شده زیرا امکان برنامه‌ریزی برای برگزاری تور در فصل تابستان وجود ندارد و دفاتر مسافرتی مجبور هستند نرخ‌های ارائه‌شده را به‌صورت هفتگی اعلام کنند.

وی بابیان اینکه هزینه سفر به دلایل مختلف افزایش‌یافته است عنوان می‌کند: این موضوع زمان ماندگاری زائران را کاهش می‌دهد و درنهایت به زنجیره صنعت گردشگری و سوغات آسیب وارد می‌کند.

هزینه‌های اقامت در مشهد

به گزارش خبرنگار بازار؛ اگر در نظر دارید تا در یک هتل دوستاره به‌عنوان کمترین ستاره و با پائین قیمت در رده هتل در مشهد اقامت داشته باشید از شبی ۶۵۰ هزار تومان و بسته به نزدیکی به حرم و ارائه خدمات مطلوب با همین تعداد ستاره به میزان یک‌میلیون ۸۰۰ هزار تومان باید هزینه بپردازید.

هتل‌های سه ستاره در مشهد نیز به ازای تخفیفات ارائه‌شده از شبی ۸۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان بسته به نوع خدمات ارایه شده متفاوت است.

اگر تمایل دارید برای اقامت محلی درخور توجه با تعداد ستاره‌های بیشتر در اختیار بگیرید هتل‌های ۴ و ۵ ستاره مشهد برای اجاره یک‌تخت دو نفره از شب سه میلیون آغازشده و برای اجاره سوئیت باید هشت میلیون و اگر طالب رزرو یک «پنت هوس» در یکی از بهترین هتل‌های شهر هستید برای شب می‌بایست هزینه‌ای معادل ۱۴ میلیون تومان پرداخت کنید. البته در میان این هیاهوی قیمتی به نظر می‌رسد تبلیغات خانه مسافرها باقیمت‌های اغواکننده نظر بیشتر زائران را به خود جلب کرده است.

ترافیک زائر در مسیرهای منتهی به مشهدالرضا(ع)| هزینه سفر به مشهد چقدر تمام می‌شود؟

اجاره یک سوئیت که حداقل ۸ نفر بتوانند از آن استفاده کنند با کمترین امکانات بهداشتی از ۲۰۰ هزار تومان در مشهد آغازشده و برای خانه‌های ویلایی به مرز یک‌میلیون تومان می‌رسد اما همین هزینه برای آن‌هایی که تصمیم دارند در خانه‌های استخر دار و در تفرجگاه‌های شهر اسکان گزینند به رقم یک‌میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

اگر تمایل دارید برای اقامت محلی درخور توجه با تعداد ستاره‌های بیشتر در اختیار بگیرید هتل‌های ۴ و ۵ ستاره مشهد برای اجاره یک‌تخت دو نفره از شب ۳ میلیون آغازشده و برای اجاره سوئیت باید ۸ میلیون و اگر طالب رزرو یک «پنت هوس» در یکی از بهترین هتل‌های شهر هستید برای شب می‌بایست هزینه‌ای معادل ۱۴ میلیون تومان پرداخت کنید

ارزانی اقامتگاه‌های غیررسمی موجب شده تا زائران استقبال بیشتری از این خانه‌ها داشته باشند و اگرچه این سوئیت ها با کمترین امکانات و استانداردهای لازم به مسافران و زائران خدمات ارائه می‌کنند اما بنا بر گفته زوار برای مسافرانی که تعداد خانواده آن ها زیاد است بسیاری مقرون‌به‌صرفه تمام می‌شود.

ساماندهی خانه مسافرها

منازل شخصی زائرپذیر به‌عنوان جزئی لاینفک از بدنه صنعت گردشگری زیارت و نیز سایر شاخه‌های صنعت گردشگری، جایگاه مطلوب و جذابیت بالایی برای مسافران دارند و نوعی زندگی به سبک ساکنان بومی منطقه را در مدت اقامت آنان برایشان تداعی می‌کنند که در کنار سایر جذابیت‌ها موجب افزایش استقبال مسافران از این واحدها شده است.

از سویی دیگر طی چند سال اخیر با افزایش سوءاستفاده افراد شیاد، برخی رخدادها ازجمله سرقت و ایجاد مشکلاتی برای مسافران مقیم در منازل زائرپذیر، اجرای طرح «ساماندهی منازل شخصی زائرپذیر» را در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی قرار داده است.

در قالب این طرح تلاش شده با شناسایی این واحدها آنان را ملزم به رعایت برخی نکات ایمنی، بهداشتی و امنیتی نماید که البته تا حدودی موفق هم بود اما شناسایی، کنترل و نظارت بر خانه شخصی در مشهد، که تعداد آن‌ها تا ۶ هزار واحد هم برآورد و پیش‌بینی‌شده است، کار بس مشکلی است.

بنا بر اظهارات مسئولان میراث فرهنگی از این تعداد خانه تاکنون فقط ۳ هزار خانه شناسایی و از این تعداد واحد شناسایی‌شده تنها یک هزار خانه ساماندهی شده است.

دهه کرامت و حضور میلیونی زائران

بنا بر اظهارات معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی از ابتدای دهه کرامت در ۳۱ اردیبهشت‌ماه تا ۶ خردادماه جاری افزون بر یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار زائر وارد مشهدالرضا شدند که در این روزها و منتهی به ولادت باسعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت هم چنان این آمار رو به فزونی است.

ترافیک زائر در مسیرهای منتهی به مشهدالرضا(ع)| هزینه سفر به مشهد چقدر تمام می‌شود؟

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد بابیان اینکه افزایش آمار و مقایسه آن با سال‌های گذشته منوط به پایان ایام کرامت است اظهار می‌کند: طی گزارش‌های رسیده ۶۲ درصد از ظرفیت اماکن اقامتی رسمی شامل هتل، هتل آپارتمان و مهمان‌پذیرها تکمیل‌شده است.

از ابتدای دهه کرامت در ۳۱ اردیبهشت‌ماه تا ۶ خردادماه جاری افزون بر یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار زائر وارد مشهدالرضا شدند که در این روزها و منتهی به ولادت باسعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت هم چنان این آمار رو به فزونی است

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: بزرگ‌ترین اولویت این دوره موضوع اسکان و اقامت زائران است و در این زمینه تمامی دستگاه‌های متولی فعالیت خوبی را رقم زدند.

به گزارش خبرنگار باازر؛ اکنون بیش از ۵۲ درصد واحدهای اقامتی کشور در کلان‌شهر مذهبی مشهد قرار دارد و ستاد تسهیلات خدمات سفر استان خراسان رضوی باهدف ارتقای کمیت و کیفیت خدمت‌رسانی به خیل مشتاقان سفر به این دیار، به‌صورت دائمی و در طول سال فعالیت دارد.

عوامل تأثیرگذار بر سفر به مشهد

رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی بابیان اینکه جامعه هتلداران خراسان برای پذیرایی از زائران سرزمین خورشید آماده است اذعان کرد: اگرچه در این فصل به دلیل برگزاری امتحانات شاهد حضور کمتری از خانواده‌ها برای زیارت هستیم ولی بااین‌وجود زائران بسیاری از اقصی نقاط کشور برای شرکت در مراسم دهه کرامت و به‌ویژه تولد حضرت ثامن‌الحجج به مشهد عزیمت می‌کنند.

محمود مادر شاهیان با اشاره به اینکه مشهد مقدس از ابتدای تیرماه تا پایان تابستان به‌طورمعمول با حجم انبوهی از زائران روبروست اذعان کرد: افزایش هزینه‌ها و گران تمام شدن سفر شاید از زمان ماندگاری مسافران بکاهد اما از تصمیم و علاقه آن‌ها برای زیارت کم نکرده و لذا پیش‌بینی می‌شود امسال هم با استقبال خوب زائران داخلی و خارجی روبرو باشیم.

وی بابیان اینکه عوامل بسیاری در صنعت هتلداری و ضریب اشغال تخت‌های موجود تأثیرگذار است افزود: در بهار امسال به دلایل مختلف ما شاهد کاهش تعداد پروازها به مشهد مقدس بودیم لذا این موضوع بر روی ضریب اشغال تخت‌ هتل تأثیر داشت لذا انتظار می‌رفت که با افزایش تعداد پروازها در تابستان بر تعداد آمار مسافران نیز افزوده شود اما حالا افزایش قیمت بلیت ها باز هم به عنوان بازدارنده عمل خواهد کرد.

وظیفه دولت چیست؟

یکی از مهم‌ترین وظایفی که دولت‌ها بر عهده‌دارند،حوزه گردشگری است، ولی متأسفانه این حوزه در دولت‌های گذشته کنار گذاشته‌شده و در این سال‌ها از جانب دولت‌مردان اقدامی عملی در جهت تسهیل مسافرت برای خانواده‌ها صورت نگرفته است.

در بهار امسال به دلایل مختلف ما شاهد کاهش تعداد پروازها به مشهد مقدس بودیم لذا این موضوع بر روی ضریب اشغال تخت‌ هتل تأثیر داشت لذا انتظار می‌رفت که با افزایش تعداد پروازها در تابستان بر تعداد آمار مسافران نیز افزوده شود اما حالا افزایش قیمت بلیت ها باز هم به عنوان بازدارنده عمل خواهد کرد

حال با توجه به گرانی‌های اخیر و هزینه‌های بالای مسافرت برای خانواده‌ها، بیشترین صدمه را حوزه گردشگری متحمل می‌شود؛ زیرا خانواده‌ها تمایلی برای رفتن برای مسافرت ندارند و از جهت دیگر هزینه‌های سنگین، آن‌ها را از رفتن به مسافرت منصرف می‌کند.

باروی کار آمدن دولت سیزدهم وعده‌های سفر ارزان تاکنون در محافل مختلف مورد بحث قرار گرفته است و در این راستا نشست اصناف و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان‌های مختلف در شهر شیراز ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ و سخنان وزیر جدید گردشگری اگرچه روزنه‌ای از امید در دل ایرانیان برای تحقق سفر ارزان ایجاد کرد اما هنوز دستاوردی برای مسافران نداشته است.

در این نشست عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شکل ویدئوکنفرانس حضور داشت و بارها تأکید کرد: باید بسته‌های سفر ارزان تهیه شوند، شعاری که همواره در دولت های قبلی نیز تکرار شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به بخش خصوصی تأکید کرد تا برنامه سفر ارزان را برای اقشار کم‌درآمد، طراحی کند. سفر و شادی حق همه مردم است، نه یک گروه خاص و لذا سفرهای زیارتی در کنار سفرهای سیاحتی، حق مسلم مردم ایران است و این در حالی است که افزایش قیمت بلیت ها و نرخ اسکان و هزینه سفر با افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی نشان می دهد که سفر ارزان در حال پیوستن به خاطره‌ها است!

کد خبر: ۲۲۳٬۵۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha