۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
سریال ادامه‌دار نان و صف های طولانی| انگار بازرس ها نیز در صف نانوایی دیگری گیر کرده اند
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

سریال ادامه‌دار نان و صف های طولانی| انگار بازرس ها نیز در صف نانوایی دیگری گیر کرده اند

اردبیل- علی‌رغم وعده‌های داده شده مبنی بر کنترل و نظارت همه‌جانبه بر نانوایی‌ها اما همچنان داستان تکراری نان و صف نان ادامه دارد.

بازار؛ گروه استان ها: موضوعی که این روزها در صف نانوایی‌ها حتی بیشتر از گذشته کاملاً مشهود و محرز است، تشکیل صف‌های طولانی نان و کمبود آن می‌باشد که سبب نارضایتی شهروندان گردیده است.

بازدید میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که نانوایان علی‌رغم این که مردم را ساعاتی طولانی پشت در نانوایی‌ها در انتظار نگه می‌دارند، توجهی هم به ازدحام و شلوغی روزانه جمعیت ندارند و این قطعا مطابق با صیانت از عزت و شرافت مردم نیست.

موضوعی که در این میان تاسف‌بارتر است اینکه برخی نانوایان در برابر اعتراضات مردمی نیز گارد گرفته و واکنش بسیار بدی در برابر حرکت انتقادی و اعتراضانه مردم نشان می‌دهند و گاها از دادن نان به معترض، امتناع می‌کنند.

حرکتی که در شأن مردم نبوده و مسئولان هم علی رغم مشاهده وضعیت فکری به وضعیت مردم نمی‌کنند و نان بی‌کیفیت و خام همچنان در اختیار مردم قرار می گیرد و این موضوع هر روز مصرف‌کنندگان را از شرایط ناراضی‌تر می‌کند.

علی رغم اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، کنترل و نظارت قابل قبولی هم بر کار نانوایی ها وجود ندارد؛ و همین مسئله باعث شده بسیاری از افراد با مراجعه به نانوایی‌های مختلف روزانه چندین بسته نان که سهم خودشان نیست را خریداری کرده و به قیمت های بالاتر به فروش می رسانند

در این بین یکی دیگر از عواملی که سبب ایجاد صف‌های طولانی می‌شود این بوده که نانوایان به جای در اختیار قرار دادن نان ها برای شهروندان، این نان ها در بسته های مختلف روی هم انباشته و به فروشگاه‌ها، آشنایان و دلالان داده می شود و مردم را معطل نگه می‌دارند.

سریال ادامه‌دار نان و صف های طولانی در اردبیل| نظارتی در کار نیست

در سوی مقابل علی رغم اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، کنترل و نظارت قابل قبولی هم بر کار نانوایی ها وجود ندارد؛ و همین مسئله باعث شده بسیاری از افراد با مراجعه به نانوایی‌های مختلف روزانه چندین بسته نان که سهم خودشان نیست را خریداری کرده و به قیمت های بالاتر به فروش می رسانند؛ نکته قابل توجه اینکه این افراد به صورت گروهی در هر محله ای حضور دارند و با برهم زدن صف‌ها به کار خود ادامه می‌دهند.

آیت‌الله عاملی امام جمعه اردبیل در خطبه نماز جمعه، با انتقاد از صف‌های طولانی نان اظهار کرد: در هیچ نقطه دنیا نان مثل ایران ارزان نیست هیچ دولتی در دنیا مثل دولت ایران برای نان یارانه پرداخت نمی‌کند اما همین احسان بزرگ و بی نظیر در اثر سوء‌مدیریت وزارتخانه مربوط، به تنقیص بزرگ برای دولت تبدیل می‌شود و صف‌های نانوایی به محل انتقاد از دولت تبدیل می گردد

اهمیت موضوع به‌قدری است که آیت‌الله عاملی امام جمعه اردبیل هم در خطبه نماز جمعه، با انتقاد از صف‌های طولانی نان اظهار کرد: در هیچ نقطه دنیا نان مثل ایران ارزان نیست هیچ دولتی در دنیا مثل دولت ایران برای نان یارانه پرداخت نمی‌کند اما همین احسان بزرگ و بی نظیر در اثر سوء‌مدیریت وزارتخانه مربوط، به تنقیص بزرگ برای دولت تبدیل می‌شود و صف‌های نانوایی به محل انتقاد از دولت تبدیل می گردد.

وی گفت: ما از آقای رئیس‌جمهور می‌خواهیم به جای استماع گزارش از مدیران ستادی یا مدیران خاطی، گزارش را از کسانی که در خط مقدم معضل قرار دارند یعنی از استانداران اخذ کند و در اسرع وقت نعمت احسان بزرگ جمهوری اسلامی یعنی ارزانی نان را بدون هیچ دردسری به دست ملت بزرگ برساند همه توجه کنند که این انتقاد در صدد گران کردن نان نیست اما این ثروت ملی و احسان بزرگ نباید در اثر سوء تدبیردستاوردهای عظیم جمهوری اسلامی را بر باد دهد و وثوق ملی را از بین ببرد.

رفتار بسیاری از نانواهای شهر اردبیل با مردم نامناسب است

در این باره علی مفتح یکی از شهروندان اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متأسفانه کیفیت نان هر سال نسبت به سال قبل کاهش می یابد و اندازه چونه خمیر نیز کوچک‌تر می شود و نهایتا نان نانوایی ها یا خام و نپخته می شوند یا خشک و سوخته.

وی ادامه می‌دهد: از این که مجبوریم برای خرید نان با این کیفیت ساعت‌ها در صف انتظار بمانیم و نتوانیم درد خود را به مسئولان و متولیان بگوییم گلایه مندیم.

سریال ادامه‌دار نان و صف های طولانی در اردبیل| نظارتی در کار نیست

شهروند اردبیلی افزود: متأسفانه اخلاق و رفتار بسیاری از نانواهای شهر اردبیل با مردم بسیار نامناسب است که امیدواریم مسئولان و دستگاه‌های نظارتی در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.

مفتح ضمن انتقاد از وضعیت نظارت سازمان صمت در این باره گفت: آنچه مشخص و مبرهن است، صمت و تعزیرات بعنوان دستگاه متولی توان نظارت را ندارند لذا بایستی دستگاه‌های نظارتی اعم از استانداری، دستگاه‌های نظارتی، اداره اطلاعات و دادستانی و فرمانداری شخصا ورود کنند تا معضل ریشه یابی شده و حل شود.

رامین صادقی، رئیس سازمان صمت استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: نیاز است تا نحوه توزیع صحیح کالاهای اساسی در استان اردبیل مورد توجه دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد و در این زمینه توجه ویژه‌ای به مسئله انجام یابد

عده‌ای با به راه انداختن جو روانی سعی می‌کنند تا مردم را نگران کنند

در همین خصوص رامین صادقی، رئیس سازمان صمت استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: نیاز است تا نحوه توزیع صحیح کالاهای اساسی در استان اردبیل مورد توجه دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد و در این زمینه توجه ویژه‌ای به مسئله انجام یابد.

وی بیان کرد: برخورد قانونی با متخلفان توزیع کالاهای اساسی در استان اردبیل مبنای کار است و به همین منظور انتظار داریم تا شهروندان همکاری‌های لازم را داشته باشند و پرونده‌های تشکیل یافته را به مراجع قضائی معرفی کنند، چرا که رعایت حقوق شهروندی یک رسالت خطیر و حساس است که باید مورد توجه واقع شود.

سریال ادامه‌دار نان و صف های طولانی در اردبیل| نظارتی در کار نیست

صادقی بیان کرد: برقراری تعادل و کنترل بازار یک اولویت اساسی است که برخورد با متخلفان قانون نظام صنفی مورد توجه است که برنامه‌ریزی‌های لازم مبنای کار قرار گرفته است.

طبق گفته وی در کنار توجه به کیفیت پخت، سعی بر این است تا از اولین ساعات تا آخر وقت بر فرآیند تولید نان نظارت شود و در صورتی که مردم نیز با مشکل کم فروشی، احتکار و گران‌فروشی نان روبه‌رو هستند، می‌توانند با شماره تلفن ۱۲۴ گزارش سریع خود را اعلام کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در کنار افزایش گروه‌های نظارتی، ما سعی کردیم تا فعالیت چندین نانوایی را در شهر اردبیل به صورت شبانه‌روزی شاهد باشیم تا با تهیه آرد مورد نیاز در آن نانوایی‌ها، پخت آنها در تمام اوقات شبانه‌روز انجام شود.

وی حجم بالای درخواست مردمی را یکی دیگر از علل طولانی بودن صف‌های نان در شهر اردبیل و برخی دیگر از شهرها اعلام کرد و گفت: عده‌ای نیز با به راه انداختن یک جو روانی سعی می‌کنند تا مردم را در این حوزه نگران کنند و گاه شاهد خرید بیش از احتیاج نان از سوی عده‌ای از مردم هستیم.

صادقی اضافه کرد: نباید مردم بیشتر از نیاز روزانه خود نان خرید کنند چرا که این امر خود بزرگترین نارسایی را در چرخه توزیع به وجود می‌آورد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: امیدواریم با آرام شدن شرایط جو روانی ایجاد شده و بازگشت مسافران به شهرهای خودشان فرآیند بهتری را در تولید، توزیع و پخش نان شاهد باشیم تا دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم بیشتر از این افزایش نیابد.

مردم از وضعیت نانوایی‌ها راضی نیست| تعلل مسئولان استانی در اجرای برنامه‌های دولت برای ساماندهی حوزه آرد و نان غیرقابل قبول است

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس نیز در همین رابطه به خبرنگار بازار گفت: نارضایتی‌های مردم در صف‌های نانوایی‌ها قابل قبول نبوده و متاسفانه شاهد صفوف عریض و طویل مردم در نانوایی‌های سطح شهر هستیم که این موضوع به هیچ عنوان در شان شهروندان اردبیلی نیست.

سریال ادامه‌دار نان و صف های طولانی در اردبیل| نظارتی در کار نیست

وی با انتقاد از وضعیت نان در اردبیل افزود: سوءمدیریت در نظارت بر نانوایی‌ها، نحوه عرضه نان و کیفیت آن مشهود بوده و تذکرات لازم به مسئولان مربوطه داده شده است تا وضعیت نامناسب فعلی در حوزه نان اصلاح شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس تعلل مسئولین استانی در اجرای برنامه‌های دولت برای ساماندهی حوزه آرد و نان را غیرقابل قبول دانست و گفت: شایسته نیست اقشار مختلف مردم هر روز چندین ساعت از وقت خود را در صف نان بگذرانند.

در برابر دلال‌بازی‌های باید برخورد قانونی انجام شود

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدکاظم موسوی دیگر نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس نیز گفت: نارضایتی مردم در صف‌های طولانی در شان مردم دارالارشاد اردبیل نیست و انتظار داریم در این زمینه اقدامات نظارتی و اجرایی در کم‌ترین زمان ممکن انجام یابد.

سریال ادامه‌دار نان و صف های طولانی در اردبیل| نظارتی در کار نیست

وی با اشاره به اینکه باید در برابر دلال‌بازی‌های عده‌ای که مسبب اصلی این مشکلات هستند برخورد قانونی انجام شود تا بتوانیم با کنترل و مدیریت موضوع آن طور که باید و شاید را در حق مردم محقق نموده و شاهد نشستن لبخند رضایت بر لبان مردم باشیم.

انتظار می‌رود مسئولان و متولیان اجرایی در راستای کنترل و عدم نظارت‌های کافی به عنوان یک دلسوز خالصانه و خاضعانه وارد میدان عمل شوند، چرا که اگر خود را از بطن مردم بدانند قطع به یقین اقدامات انجام یافته آنان نیز در راه کسب رضای مردم خواهد بود.

این روزها که فضای مجازی و رسانه ای وظیفه اطلاع رسانی را برعهده دارد غیر ممکن است که مسئولین استانی از این فضا استفاده نکرده باشند و از درد مردم بی‌خبر باشند.

بدیهی‌است؛ این روزها مردم در گذران شرایط سخت زندگی هستند از وعده و وعیدها خسته شده‌اند و از مسئولین انتظار دارند به این وضعیت موجود رسیدگی کنند تا مشکل نبود آرد در سطح شهر باعث تعطیلی نانوایی ها و سردرگمی اهالی نشود.

کد خبر: ۲۲۳٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 16
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر مسعود IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      6 0
      نماینده محترم فقط یک روز با حقوق سال ۱۴۰۰ یعنی۲۵۰ هزار تومان ودر یک نانوایی شاطری کند پس از آن غروب همان روز از کیفیت نان از او خواهیم پرسید ، راستی آمدنی یک کیسه مایه خمیر هم با قیمت سال ۱۴۰۰ یعنی ۳۰۰ هزارتومان بیاورد چون ما مایه خمیر را به این قیمت پیدا نکردیم
    • FR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      5 0
      الان شما ببین کجا دنیا حتی در کشوری که کمترین نرخ تورم داره نان به نرخ دو سال پیش فروخته میشه که دولت انتظار داره در کشوری مانند ایران ما یکی از کشورهایی هست که بالاترین نرخ تورم داره و طی این دوسال نانوا هزینه های ۲۰۰ و ۳۰۰ درصد رو متحمل شده پس انتظار دارید هزینه کارگر و سایر هزینه ها که چندین برابر شده از کجا در بیاد
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      4 0
      سهمیه نانوایی به روال سابق برگرده تا شاهد صف های طولانی نباشيم
    • مصطفی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      7 3
      چرا دولت یارانه نان را با واسطه به مردم پرداخت میکند آنهم واسطه ای نا انصاف بنام نانوا چرا دولت یارانه نان را مستقیم به حساب مردم واریز نمیکند که شاهد چنین مشکلاتی نشویم
    • محمد سهیلی US ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      4 0
      یکبار برای همیشه دولت یارانه نان رامستقیم به مردم بدهد من خودم نانوا هستم کیفیت نان رفتار نانوا و...همه درست میشود
    • مصطفی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      4 0
      اگر دولت بخواهد از این معضل رهایی یابد یا باید نانوایان را استخدام کند یا اینکه قیمت نان را آزاد کند
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      4 0
      چرا در بیشتر استانها خبری از صف طولانی یا تخلف آنچنانی نیست فقط سه استان شمالی مشگل دارن احتمالا سوئد مدیریت هست
    • اصغر IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      4 0
      من نانوا هستم بازرس میاد چه خلاف داشته باشی چه نداشته باشی درخواست رشوه میکنه اگر دادی هیچ ندادی ایرادی بالاخره پیدا میکنه جریمه پشت جریمه می‌فرسته برات!؟
    • حمید IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      6 0
      کم بی عرضگی مسئولینو بندازین گردن نانوا اگه میخاین صف نباشه سهمیه ارد رو بردارین و یکسان سازی کنین تا هم کیفیت نان افزایش پیدا کنه هم صفی در کار نباشه الان با این شرایط هر روز با ی فیلمو داستان تقصیرو میندازین گردن نانوا مردمم ک از همه جا بیخبر فک میکنن حق با شماس!!!! الان علت صف های طولانی فقط و فقط کاهش بی دلیل سهمیه ارد نانوا هاست بدون دلیل بدون منطق
    • علی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      12 0
      نانوا روزی ۱۶ساعت کنار تنور با هزینه های ۱۴۰۲ وبا نرخ نان ۱۴۰۰ کار میکنه و عرق می ریزه بعد از ساعت اداری مامورنماها از هر نانوایی ۲۰۰الی ۳۰۰ باج می گیرند
    • علی IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      2 0
      اگر می دانید که هیچ ولی اگر نمی دانید بدانید پخت نان درتمام نانواهای کشور افزایش داشته شلوغی نانوا ها به دلیل فقر است وفتی گوشت مرغ وبرنج نمی شود خرید مصرف نان زیاد می شود سرازیری ادامه دارد آقای مسئول
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      3 0
      همش دروغ حتی اونهایی که کل سهمیه شونو می‌پختن هم کم‌کم ماهی ۵۰ کیسه کم کردن نمونش خود من
    • محمدی IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      4 0
      ۱۳۰۰۰۰هزارمیلیارد تومان یارانه آرد نان بده مردم ۸۵میلیون نفر هرنفر ماهیانه ۱۲۷۵۱ تومان هیچ نانواراهم متهم نکنید
    • سجادحامدفر IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      1 0
      باوجدان خودمان ومنطق وانصاف بررسی کنیم ، نانوایی که بعدازعیدخمیرمایه راگرانترمیخرد،کارگرش بامزدسال قبل قطعا کارنمیکند، افزایش اجاره مغازه وبیمه وقبوض گاز وبرق وبقیه هزینه ها بماند، انصاف اجازه میدهداورامجبورمیکنیم نان رابقیمت ووزن سال قبل بفروشد؟باکدام عقل ومنطق کسی راکه دربالا شهربااجاره مغازه 30میلیونی وانکه درپایین شهربااجاره مغازه سه میلیونی نان پخت میکندهردورامجبورمیکنیم به یک قیمت برابرنان بفروشد؟بعدا میگیم چراصف طولانی شده،یانان پخت نمیکنند،کاش بعضا به جای زور،باوجدانمان رفتارکنیم،خداهم خوشش می ایدانوقت،یک اصل بدیهی اقتصادی این است که درهرکالای یکسان اختلاف قیمت ایجادکنیم قطعا فسادبروزخواهدکرد فرقی هم نمیکنددلارباشد،گازوئیل وبنزین یااردو‌...تشدیدبازرسی و...هم جواب نخواهدداد ، هرطرحی که باان فقط وفقط سود درپخت نان باشدموفق خواهدبود،برعکس الان والسلام
    • هاشم IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      1 0
      با سلام اگه میخواهید صف طولانی نباشه از چند تا نانوایی سوال کنید که چرا یک ساله اینطوری شد اون موقع جوابتان را میگیرید دو ماهی هست آرد کل نانوایی های اردبیل کم کردن علتش اداره غله میدونه
    • سیامک IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      1 0
      کیفیت نانها که صفر اینم از وضعیت صف مردم اگه نمیتونید چند تانانوایی را سامان بدید بس عرضه چه کاری را دارید؟؟چرا کار را دست کاردان نمیدید؟