۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
حبس ۱۰ درصد زمین با کاربری مسکونی در تهران؛ اهواز ۹۰۰ هکتار و اردبیل ۵۰۰ هکتار اراضی بلا تکلیف دارند
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به بازار اعلام کرد

حبس ۱۰ درصد زمین با کاربری مسکونی در تهران؛ اهواز ۹۰۰ هکتار و اردبیل ۵۰۰ هکتار اراضی بلا تکلیف دارند

مالواجرد، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گزارش های دقیقی وجود دارد که حبس بالای زمین در کلان شهرها وجود دارد که در چرخه ساخت و ساز قرار نمی گیرند، گفت: در تهران نیز ۱۰ درصد حبس زمین داریم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: فرزانه صادق مالواجرد در نشست خبری خود با رسانه ها با تاکید بر اینکه شورای عالی شهرسازی بالاترین نهاد حاکمیتی در عرصه معماری و شهرسازی است گفت: هفته گذشته سیاستهای محرک عرضه زمین به تصویب رسید و طبق سیاست جدید در راستای مبارزه با احتکار زمین، اراضی مسکونی داخل حریم شهر که در اختیار مالکانی از جنس تعاونی است، بازپس‌گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در محدوده شهرها بخش زیادی از کاربری ها ، کاربری مسکونی است ادامه داد: یکی از مواردی که منجر به جبس زمین در محدوده شهرها می شود برای سود بیشتر و بالا رفتن قیمت است. بنابراین در قانون جهش تولید مسکن چون اراضی در محدوده شهرها بوده عرضه زمین صورت می گیرد.

طبق بررسی های صورت گرفته به عنوان مثال در شهر اردبیل ۵۰۰ هکتار زمین مسکونی که قابلیت ساخت و ساز دارند در چرخه ساخت و ساز قرار نگرفته است. این در حالیست که ۲ دهه است که از طرح جامع شهر اردبیل می گذرد

مالواجرد اضافه کرد: طبق بررسی های صورت گرفته به عنوان مثال در شهر اردبیل ۵۰۰ هکتار زمین مسکونی که قابلیت ساخت و ساز دارند در چرخه ساخت و ساز قرار نگرفته است. این در حالیست که ۲ دهه است که از طرح جامع شهر اردبیل می گذرد و این اراضی همچنان به مسکن تبدیل نشده اند و احتکار زمین صورت گرفته است.

در اهواز مجوعه ای به مساحت ۹۰۰ هکتار با کاربری مسکونی وجود دارد و هنوز در چرخه ساخت و ساز قرار نگرفته است. بنابراین تاکید ما این است که اگر حبس زمین در مسکن ملی رخ نمی داد قطعا بخش زیادی از مطالبات امروز می توانست پاسخ داده شود

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی مثال دیگری در تایید اینکه باید قفل حبس زمین ها و اراضی که می تواند با آزاد شدن تبدیل به واحد مسکونی شود زد و گفت: در اهواز مجوعه ای به مساحت ۹۰۰ هکتار با کاربری مسکونی وجود دارد و هنوز در چرخه ساخت و ساز قرار نگرفته است. بنابراین تاکید ما این است که اگر حبس زمین در مسکن ملی رخ نمی داد قطعا بخش زیادی از مطالبات امروز می توانست پاسخ داده شود.

مالواجرد با تاکید بر اینکه از استانداران درخواست شده نسبت به تعیین و تکلیف زمین‌های موجود در بافت اقدام کنند، ادامه داد: با بررسی‌های دبیرخانه شورای عالی، حداقل بیش از ١٠ درصد با کاربری مسکونی در چرخه ساخت قرار نگرفته‌اند و فریز شده‌اند و در برخی از شهرها این عدد به ٢۵ درصد می‌رسد. این در حالی است که در شهر تهران در خصوص جمعیت پذیری بیش از ظرفیت جمعیت پذیرفته‌ایم.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ادامه داد: برخی از این اراضی بیش از ٢٠ سال است که کاربری مسکونی گرفته‌اند اما هیچ اقدامی در این اراضی صورت نگرفته‌ است در حالی که اگر این اراضی به چرخه ساخت برسند، می‌توان در بخش عرضه و تقاضای زمین برای ساخت مسکن تعادل ایجاد کرد و از این طریق بر روی قیمت مسکن اثر بگذاریم. 

تا کنون ٣٠ هزار هکتار زمین به محدوده‌ها برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن اضافه شده که این عدد در مقابل ٨ هزار هکتار مسکن مهر قابل توجه است

مالواجرد درباره الحاق زمین به محدوده شهری برای ساخت نهضت ملی مسکن گفت: تا کنون ٣٠ هزار هکتار زمین به محدوده‌ها برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن اضافه شده که این عدد در مقابل ٨ هزار هکتار مسکن مهر قابل توجه است اما موضوع مهم این است که درباره تمام این اراضی در شورای عالی شهرسازی بررسی و بحث شده اما یک متر از اراضی مسکن مهر هم برای بررسی به شورای عالی شهرسازی نیامد.

حداقل در کلیه شهرهای کشور بیش از ۱۰ درصد اراضی با کاربری مسکونی اراضی هستند که در چرخه ساخت قرار نگرفته اند

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری بازار مبنی بر اینکه چند هکتار زمین در کل کشور شناسایی شده است که حبس زمین شده و ساخت و ساز صورت نگرفته است؟ گفت: با بررسی هایی که انجام شده است نمی توان در خصوص میزان زمین حبس شده در کل کشور اظهارنظر کرد و عدد دقیق گفت. چرا که باید شهر به شهر باید این موضوع بررسی شود. اما حداقل در کلیه شهرهای کشور بیش از ۱۰ درصد اراضی با کاربری مسکونی اراضی هستند که در چرخه ساخت قرار نگرفته اند. 

وی ادامه داد: البته در برخی شهرها هم ۲۵ درصد محدوده شهر کاربری مسکونی دارند که در چرخه ساخت و ساز قرار نگرفته اند. 

مالواجرد در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار که پرسید در تهران چه میزان اراضی در محدوده شهر داریم که جبس زمین صورت گرفته است؟ ادامه داد: نوع پهنه بندی و کاربری در تهران متفاوت از سایر شهرها است و این پهنه بندی مسکونی و خدمات تفکیک می شود و بسیاری از این اراضی بحث فضای سبز و خدمات دارد. بنابراین در مورد تهران با دقت بیشتری باید پیش برویم. 

وی گفت: با یک جستجوی در مصوبات شورای عالی شهرسازی متوجه خواهیم شد که سهم الحاق با بافت مسکونی تا چه اندازه است و ما تا کنون نزدیک به ۳۰ هزار هکتار اراضی را برای نهضت ملی مسکن به بافت الحاق کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یک متر از اراضی که در مسکن مهر به شهرها الحاق شد، فرایند بررسی را در کمیته‌ها طی نکرده بود اما زمین‌های الحاق شده نهضت ملی مسکن وجب به وجب در کمیته‌های فنی مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.

کد خبر: ۲۲۳٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha