۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۶
برای آب شدن یخ روابط با چین، امریکا باید صادق باشد
گلوبال تایمز نوشت

برای آب شدن یخ روابط با چین، امریکا باید صادق باشد

اگر قرار است یخ روابط چین و آمریکا آب شود، چین قطعا از آن استقبال می کند، اما آمریکا باید صادق باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با عنوان «برای آب شدن یخ روابط چین و آمریکا، واشنگتن باید صادق باشد» منتشر نموده است. نویسنده مقاله معتقد است ایالات متحده آمریکا تاکنون نتوانسته درک واضح و عمیقی از مواضع چین داشته باشد. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

این موضوع که آیا روابط چین و ایالات متحده آمریکا ممکن است پیشرفتی داشته باشد یا خیر در طی روزهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. پس از اینکه «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا پیش بینی کرد یخ تنش ها بین ایالات متحده و چین به زودی آب می شود، رسانه های آمریکایی گزارش دادند که سفیر جدید چین در ایالات متحده آمریکا برای تصدی سمت جدید خود به سمت واشنگتن حرکت کرده است و این احتمال وجود دارد که سلسله نشست های دوجانبه در سطح بالا بین چین و آمریکا در آینده نزدیک برگزار شود.

افزایش کانال های ارتباطی شرایطی را برای آب شدن یخ روابط چین و آمریکا ایجاد کرده است، اما آب شدن یخ روابط را تضمین نمی کند

افزایش کانال های ارتباطی شرایطی را برای آب شدن یخ روابط چین و آمریکا ایجاد کرده است، اما آب شدن یخ روابط را تضمین نمی کند. کسانی که باعث انجماد روابط چین و آمریکا شدند باید شرایط بیشتری را برای آب شدن اساسی یخ روابط دوجانبه ایجاد کنند. این همان چیزی است که جهان از جمله متحدان ایالات متحده آمریکا امیدوارند ببیند.

وقتی روابط چین و آمریکا متشنج ی شود، دنیا سرد می‌شود. در حال حاضر روابط چین و آمریکا به شدت سرد شده است و علت اصلی آن در برداشت نادرست آمریکا از مواضع چین نهفته است.

در گذشته واشنگتن در تعقیب پیروزی در برابر چین، بارها و بارها به چین ضربه زده است. اما اکنون، اغلب تمایل خود را برای گفتگو با چین ابراز می کند. این امر به طور طبیعی باعث ایجاد سوء ظن در بین مردم چین می شود.

باید گفت فقط چینی ها نیستند که به حسن نیت امریکا شک دارند؛ در جامعه بین المللی و حتی در داخل ایالات متحده در مورد اینکه آیا واشنگتن واقعاً قصد تثبیت روابط چین و ایالات متحده را دارد، سؤالاتی وجود دارد.

در سال‌های اخیر هر بار که نشانه‌های مثبتی مبنی بر از سرگیری گفت‌وگو بین دو طرف وجود دارد، با اقدامات سرکوب‌کننده و مهار واشنگتن علیه چین به سرعت خاموش می‌شوند. هنگامی که رئیس جمهور بایدن پیش بینی خود را در مورد آب شدن به زودی یخ روابط چین و ایالات متحده ارائه داد، حتی برخی از رسانه های آمریکایی ابراز تعجب کردند زیرا ایالات متحده آمریکا به تازگی متحدان گره هفت خود را علیه پکن جمع کرده است، بنابراین این انتظار خوش بینانه از کجا می آید؟

برخی معتقدند که این صرفاً لفاظی به اصطلاح «آرام‌کننده» از سوی واشنگتن برای جلوگیری از واکنش‌های شدید چین است، یا می‌تواند «اشتیاق» بایدن برای نشان دادن تمایل خود به گرم شدن روابط چین و آمریکا باشد، بدون اینکه واقعاً وجود داشته باشد.

با این حال جهان هنوز امیدوار است که رئیس جمهور بایدن بتواند از یکپارچگی یک رهبر دولتی برخوردار باشد نه اینکه مانند بسیاری از سیاستمداران در واشنگتن اظهارات ارزان و عجولانه بیان کند.

در حالی که بایدن بیانیه ای مبنی بر آب شدن یخ روابط چین و ایالات متحده ارائه داد، همچنین اشاره کرد که دولت ایالات متحده در حال بررسی لغو تحریم ها علیه وزیر دفاع چین است. با این حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سرعت این اظهارات را تکذیب کرد.

لغو تحریم‌های غیرقانونی وزیر دفاع چین و همچنین مقامات، مؤسسات و شرکت‌های چینی اقدامی است که واشنگتن باید ابتدا برای اصلاح اشتباهات خود انجام دهد. این مهم همچنین پیش نیاز گفتگوی برابر بین دو طرف است. در غیر این صورت، منظور از ارتباط چیست؟

اگر آمریکا واقعاً بخواهد سیاست خود در قبال چین را اصلاح کند و اعتماد را دوباره به دست آورد، اقدامات زیادی وجود دارد که می تواند و باید انجام دهد. برای مثال باید از قوانین سازمان تجارت جهانی تبعیت کند و تعرفه کالاهای چینی را لغو کند

اگر آمریکا واقعاً بخواهد سیاست خود در قبال چین را اصلاح کند و اعتماد را دوباره به دست آورد، اقدامات زیادی وجود دارد که می تواند و باید انجام دهد. برای مثال باید از قوانین سازمان تجارت جهانی تبعیت کند و تعرفه کالاهای چینی را لغو کند. باید از مسدود کردن و سرکوب چین در بخش فناوری پیشرفته دست بردارد. باید از جعل مسائل حقوق بشری و استفاده از آنها برای سرکوب صنایع خاص در چین دست بردارد. باید محدودیت‌ها و دخالت‌های غیرمنطقی در تبادلات فرهنگی بین چین و آمریکا، به‌ویژه محدودیت‌های ویزا و غیره را حذف کند.

پیشبرد این موارد نسبتاً آسان است، اما اساسی ترین مسئله این است که از مداخله در امور داخلی چین دست بردارد، اصل چین واحد را حفظ کند و از نیروهای استقلال تایوان و سایر مواضع مشابه حمایت نکند.

به طور خلاصه با توجه به میزان آب سردی که آمریکا در سال‌های اخیر بر روابط چین و آمریکا ریخته و باد سردی را به راه انداخته است، اکنون باید راه‌های زیادی برای نشان دادن صداقت خود در ارتباطات وجود داشته باشد.

ایالات متحده آمریکا باید یک درک اساسی ایجاد کند زیرا مردم چین تا حدی نسبت به آنچه می گوید بی اعتماد شده اند. در مقابل همه مردم چین از نزدیک اقدامات ایالات متحده، از تنگه تایوان گرفته تا حاشیه چین، از حوزه فناوری تا مبادلات فرهنگی و غیره را زیر نظر دارند. این موضوع به شدت بر وضعیت روابط چین و آمریکا تأثیر می گذارد.

اگر قرار است یخ روابط چین و آمریکا آب شود، چین قطعا از آن استقبال می کند، اما آمریکا باید صادق باشد. مردم چین هیچ قصدی برای شرکت در بالماسکه برگزار شده توسط واشنگتن ندارند.

با توجه به تمرکز افکار عمومی آمریکا بر اظهارات سفیر چین، در واقع برای چین دشوار است که در مورد اینکه آیا ایالات متحده می تواند راه خود را تغییر دهد، خوشبین باشد. تمرکز واشنگتن اساساً دور از دسترس است و منجر به برداشت‌های نادرست و پوچ از چین می‌شود. خواهیم دید که آیا بیانیه پرزیدنت بایدن نشان دهنده یک تغییر لحن واقعی برای ایالات متحده است یا خیر.

کد خبر: ۲۲۳٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha