۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
رفتارهای مشترک استانها در وفاداری به مثلث «طلا، مسکن و خودرو»؛ جذابیت های نقاط مقابل تولید
بازار در استان سمنان بررسی کرد؛

رفتارهای مشترک استانها در وفاداری به مثلث «طلا، مسکن و خودرو»؛ جذابیت های نقاط مقابل تولید

سمنان - بررسی‌ها نشان می‌دهد «طلا، مسکن و خودرو» همچنان مثلث بازارهای مورد علاقه مردم استان سمنان برای سرمایه‌گذاری هستند در حالی که تولید ما نیازمند سرازیر شدن نقدینگی مردم است.

بازار گروه استان‌ها؛ یکی از مباحثی که همیشه در تحقق شعار سال به خصوص رونق تولید مطرح می‌شود سرازیر کردن نقدینگی و سرمایه های مردم به سمت واحدهای تولیدی و مفهوم کلی تولید است کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که اگر سرمایه‌های مردمی به سمت تولید هدایت شود خود به خود مشکل تولید و اشتغال حل شده و شاهد ارتقاء شرایط اقتصادی در جامعه خواهیم بود.

به عبارت دیگر با حرکت یافتن سرمایه های مردمی به سمت تولید دو اتفاق مهم در کشور رخ می‌دهد نخست اینکه نقدینگی موجود در جامعه کاهش پیدا می‌کند و دوم مبالغ بسیار خوب اعتباری به سمت تولید سوق پیدا خواهد کرد لذا کارخانه‌ها تقویت و تولید نیز بهبود پیدا می‌کند.

اما بررسی‌های خبرنگار بازار، نشان می‌دهد که همچنان برای مردم استان سمنان خریدن طلا خودرو و مسکن اولویت مهم به سرمایه گذاری به شمار می‍آید دقیقا همان مواردی که نقطه مقابل تقویت تولید محسوب می‌شود و به نقدینگی موجود در جامعه دامن می‌زند.

ضرورت تحرک سرمایه های مردم

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار، ضمن بیان اینکه حرکت کردن سرمایه‌های مردمی به سمت خریدن طلا و مسکن و انبار کردن آنها روی هم، نقدینگی انباشته ای را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند که هیچ فایده ای برای تولید ندارد، گفت: این وضعیت حتی به تولید کشورمان ضرر هم می رساند.

حسن همتیان با بیان اینکه امروز شاهد هستیم که حتی برخی از تسهیلات بانکی برای خرید طلا و ارزهای خارجی استفاده می‌کنند تا بتوانند مقداری سود برای خودشان ذخیره کنند در حالی که همین تسهیلات می‌تواند در بازارهای تولیدی به کار گرفته و اقتصاد را به حرکت در بیاورد، ابراز کرد: بخشی از این رفتار از تبلیغات رسانه ای و برخی دیگر از بی اعتمادی به تولید برمی‌آید.

همتیان، کارشناس اقتصادی: چرخه سرمایه گذاری در استان سمنان از سوی مردم به این شکل است که افراد متمول جامعه پول‌های خود را صرف خرید خانه و خودرو می‌کند چرا که اطمینان دارند این دو کالا هرگز ارزان نمی‌شود

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین ضررهایی که اقتصاد از احتکار و انباشت نقدینگی در دست مردم می‌بیند سکون چرخه پول در شهرها است، افزود: جامعه به لحاظ اقتصادی شاداب است که پول در آن به چرخش در بیاید مثلاً درآمد یک خبرنگار صرف خرید مرغ شود درآمد مرغ فروش خرج خرید مبلمان شود درآمد کسی که مبلمان می‌فروشد صرف خرید دوچرخه شود و به این ترتیب پول به چرخش در بیاید تا همه از آن بهره‌مند شوند اما امروز در شهرهایی مانند شاهرود و سمنان شاهد هستیم که پول به چرخش در می آید تا متمولان آن را بلوکه و خانه دوم خود را به خانه سوم و خودروی سوم خود را به خودروی چهارم تبدیل کنند و آنرا برای سال ها راکد نگه دارند.

مردم وفادار به مثلث «طلا، مسکن و خودرو» | شرایطی که همیشه ثابت است

۳ گروه مردم از لحاظ سرمایه گذاری

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی درباره شیوه سرمایه گذاری مردم استان سمنان می‌گوید: چرخه سرمایه گذاری در استان از سوی مردم به این شکل است که افراد متمول جامعه پول های خود را صرف خرید خانه و خودرو می کند چرا که اطمینان دارند این دو کالا هرگز ارزان نمی شود و اگر هم افت قیمتی برای آنها به وجود بیاید از جای دیگری جبران خواهد شد لذا شاهد هستیم که خانه‌های خالی فراوانی در شهرهای استان سمنان وجود دارد.

همتیان بیان کرد: گروه دوم کسانی هستند که سرمایه خرید خودرو و ملک را ندارد به عبارت دیگر افرادی که سرمایه های زیر یک میلیارد تومان دارند این افراد عمدتاً پول خود را صرف خرید طلا و در محدود شرایطی صرف خرید دلار یا رمز ارز دیجیتال می‌کنند که در هر صورت آن هم برای اقتصاد تولید محور فایده ای ندارند.

وی افزود: گروه سوم از مردم هم از سرمایه این دارند تا بتوانند در اقتصاد آن هم در سطح وسیع تاثیرگذار باشند افراد همین که درآمدشان را صرف زندگی عادی خود کنند در واقع کاری به هنرمندانه صورت دادند و اگر هم قرار باشد سرمایه‌هایی را صرف خرید طلا یا دلار کند میزان آن قطره در میان دریا به شمار می‌آید که اصلاً اثرگذاری بر اقتصاد استان سمنان نخواهد داشت این در واقع در رفتار سرمایه گذاری در بین مردم استان سمنان به شمار می آید که هیچ کدام هم برای تولید مفید نیستند.

سمت تولید نخواهم رفت!

اما در این این موضوع چیست و چرا مردم ترجیح می دهند که به جای سرمایه گذاری در تولید نقدینگی خود را صرف خرید سکه و دلار نهایتاً خودرو و ماشین خانه کنند؟ یک شهروند در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه به هیچ وجه حاضر نیست در شرایط کنونی بر روی تولید سرمایه گذاری کند، می گوید: آنچنان سرمایه ای ندارم اما اگر هم داشتم هرگز سمت تولید نمی رفتم چرا که وضعیت تولید را امروز به چشم مشاهده می کنم.

مهدی ابراهیمیان با بیان اینکه سرمایه هایی تا ۵۰ میلیون تومان را در بازار بورس قرار داده بود که متاسفانه آن هم فقط ضرر شد، ابراز کرد: بخشی از پولی که ذخیره کردیم به طلا بدل شد و در یک برهه نیز در بورس فعالیتی داشتیم که آن هم خیلی زود به اتمام رسید چرا که سودی به ما نرساند.

ابراهیمیان: تولید کننده از بانکی به بانک دیگر می‌رود تا بتواند برای بدهی‌هایش وام بگیرد اما یک دلال خانه یا خودرو به راحتی دو برابر یک تولیدکننده درآمد دارد و ماشین میلیارد تومانی نیز سوار می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که چرا طلا را انتخاب می کند، ابراز کرد: بازار خرید فروش دلار آنچنان در شهری مانند شاهرود وجود ندارد وگرنه دلار هم گزینه خوبی بود اما به هر صورت طلا را انتخاب کردیم چون پول خرید خودرو و خانه را نداشتیم وگرنه مسکن بهترین نوع سرمایه گذاری است. کافی است مسکن بخرید و اصلاً هیچ استفاده از هم از آن نکنید سال به سال بر قیمت آن افزوده می شود.

تولید جذابیت ندارد

یک شهروند دیگر نیز با بیان اینکه سرمایه گذاری روی تولید اشتباه است چرا که تولید کننده‌های ما همه ورشکست شده‌اند، بیان کرد: امروز تولید کننده از بانکی به بانک دیگر می‌رود تا بتواند برای بدهی‌هایش وام بگیرد اما یک دلال خانه یا خودرو به راحتی دو برابر یک تولیدکننده درآمد دارد و ماشین میلیارد تومانی نیز سوار می‌شود لذا چرا باید کسی سرمایه های خودش را سمت تولید ببرد؟

محسن حاج حسینی با بیان اینکه اگر سرمایه داشتم حتما سراغ ملک و بساز و بفروشی می رفتم، افزود: آدم سرمایه گذاری می کند که سود کند لذا چرا باید سمت بازارهای سرمایه گذاری پر ریسک مانند تولید برود که زیر یک سال زمین بخورد؟ بیان می‌کند: کافی است وضعیت مالی کسانی که دلالی انجام می‌دهند را با کسانی که تولید می‌کنند مقایسه کنید دلالان هم پول بیشتری دارند و هم زندگی مرفه‌تری را تشکیل داده و تازه ریسک های سرمایه گذاری در بخش تولیدی و درگیری و گرفتاری و بدهکاری و ... را نیز ندارند.

وی با بیان اینکه تولید هیچ جذابیتی که ندارد هیچ، خطرناک هم است، گفت: بسیاری آدم های دور و بر خودمان هستند که با ورود به کارخانه و کارگاه‌ها و ... نه تنها پولدار نشدند بلکه ورشکست هم شدند و کارخانه شان هم تعطیل شد همین افراد اگر یک خودروی ساده خارجی می خریدند امروز سرمایه شان را داشتند تازه چند برابر هم به آن افزوده شده بود.

مردم وفادار به مثلث «طلا، مسکن و خودرو» | شرایطی که همیشه ثابت است

مردم به سیاست‌های دولتی اعتماد ندارند

از یک سرمایه گذار نیز درباره این موضوع سوال می‌کنیم. وی معتقد است: دولت اقداماتی را صورت داده که مردم دیگر اعتماد نمی کنند که بر روی مسائل تولیدی سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال بیشترین مراجعه ما برای مشاوره سرمایه گذاری برای خرید زمین و ملک و ویلا و ... است بخش اندکی نیز سپرده‌های بانکی دارند که بیشتر بازنشسته‌ها و دولتی‌های سابق و کسانی هستند که کمتر تجارت کرده و از ریسک می ترسند حتی خرید طلا و سکه را نیز پر ریسک می‌دانند این گروه ۱۵ درصد کل مراجعان ما هستند اما ۸۵ درصد دنبال ملک و خودرو و طلا و بیت کوین و ... می‌گردند.

محسن صبوری که در واقع یک نوع شرکت سرمایه‌گذاری را نیز اداره می‌کند، می‌افزاید: ما هم در بحث تامین سرمایه و هم مشارکت فعالیت داریم و هم مشاوره سرمایه گذاری می‌دهیم لذا به خوبی شرایط را می‌دانیم و از این بابت باید بگوییم که اصلاً تولید برای مردم جذابیتی ندارد که بخواهیم روی آن مانور دهیم. هر کس وارد می شود می‌خواهد در کوتاه ترین مدت سرمایه‌گذاری امنی کند که سود آن را ببرد این امر در تولید میسر نیست.

مردم به سیاست‌های اقتصادی اعتماد ندارند

وی با بیان اینکه مهمترین دلیل این امر آن است که مردم به سیاست‌های اقتصادی اعتماد ندارند گفت: مشخص نیست شما اگر سرمایه خود را صرف کارخانه تولیدی کنید فردا قانونی مصوب و سرمایه شما در خطر نیافتد لذا ریسک سرمایه گذاری در تولید به واسطه عدم اعتمادی که مردم به سیاست های اقتصادی دارند، بالا است و کسی مشتاق ورود به این بخش نیست.

ترمیم اعتماد مردم

باید چه کرد تا سرمایه های مردمی بار دیگر به سمت تولید سوق پیدا کند؟ یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: یکی از مهمترین اقداماتی که دولت باید در این زمینه صورت دهد، بازگشت اعتماد مردم است. امروز شاهد هستیم با موضوعاتی که مثلاً در بورس رخ داد، قیمت گذاری دستوری و دخالت‌های دولتی و ... بخشی از امید مردم به سرمایه‌گذاری در بورس، از بین رفت در نتیجه دولت باید این بخش را ترمیم کند.

سید حسین میرزا محمدی با بیان اینکه دومین کاری که دولت باید کند این است که با مالیات بستن به خانه های خالی مردم را به سرمایه گذاری بر روی موضوعات تولیدی به جای خانه ترغیب کند، افزود: در بسیاری کشورها شما می‌توانید یک خانه بخرید اما برای خانه دوم باید ۷۰ و خانه سوم باید ۳۰۰ درصد مالیات بدهید در نتیجه عملاً کسی تمایلی به خرید خانه و خالی نگه داشتن آن نخواهد داشت. از سوی دیگر دولت(به معنای عام در دو دهه اخیر) زبان سرمایه گذاران را نیز بلد نیست زیرا شرایط کنونی با سال قبل هم حتی قابل قیاس نیست در نتیجه جذب سرمایه گذار خود یک امر مهم است.

وی با بیان اینکه ایجاد جذابیت برای تولید با حمایت از واحدهای تولیدی از دیگر اقداماتی است که دولت باید صورت دهد، ابراز کرد: دولت همچنین باید با اوراق قرضه و مشارکت مردم در طرح های تولیدی، کم کم مردم را به سمت حضور در بازارهای تولیدی تشویق کند. دولت می تواند مثلاً به ازای هر میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مردم در تولید مشوقی را نیز ارائه کند که بر فرض مردم تسهیلات بگیرند یا هر ده میلیارد تومان تزریق به یک کارخانه یک خودرو وارد کنند.

رفتار سرمایه گذاری مردم استان سمنان تقریباً مشخص است تمایل شدید به خانه، طلا و دلار و همچنین خودرو بیش از دیگر بخش ها است تا جایی که ما حتی برای مصاحبه نیز کسی را پیدا نکردیم که در بخش تولیدی سرمایه‌گذاری خاصی کرده باشد! از سویی کارشناسان عقیده دارند که دولت‌ها در دو دهه اخیر به خوبی در این زمینه عمل نکرده‌اند و از سوی دیگر وقتی وضعیت مالی دلالان ملک و ماشین توسط مردم با تولیدگران مقایسه می شود نمی توان تصور مردم را از تولید اصلاح کرد! در نهایت باید دید که دولت در این زمینه چه تصمیماتی می‌گیرد؟

کد خبر: ۲۲۳٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha