۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
ارز ارزان در راه است! / دلار بانکی ۱۷ هزار و ۷۰، دلار آزاد ۱۷ هزار ۷۰۰
پیش‌بینی یک اقتصاددان از تحول قیمت‌ها با بازگشایی مرزها در گفتگو با «بازار»؛

ارز ارزان در راه است! / دلار بانکی ۱۷ هزار و ۷۰، دلار آزاد ۱۷ هزار ۷۰۰

طیبی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در صورت بازگشایی مرزها، فعالیت‌های تجاری و تبادلات اقتصادی با دنیا از سرگرفته می شود و این موضوع باعث خواهد شد تا میزان ارزآوری کشور افزایش و قیمت انواع ارز در بازار متعادل و روند نزولی به خود گیرد.

اسدالله خسروی؛ بازار: بازار ارز چند ماهی است با نوسان قیمت همراه است. نوسان و با به نوعی افرایش قیمتی که ناشی از عوامل متعدد است. از کاهش شدید درآمدهای ارزی در پی شیوع ویروس کرونا گرفته تا رشد تقاضای کاذب و واقعی به ارز در بازار برای تامین نیازها و یا سرمایه گذاری.

اما حدود یک ماهی است که قیمت انواع ارز در حال رشد است تا جایی که بهای دلار برای ورود به کانال ۱۸ هزارتومان آرام و قرار ندارد. این افزایش قیمت که ناشی از رشد میزان تقاضا در بازار به همراه وعده های بی عمل مسئولان بانک مرکزی نسبت به ساماندهی قیمت ها در بازار ارز است موجب شده است تا قیمت ها همچنان در این بازار نسبتا افزایشی شود.

خیلی ها کاهش میزان درآمدهای ارزی را عامل مهمی برای عرضه اندک ارز با بازار با هدف متعادل شدن قیمت ها عنوان می کنند.

سید کمیل طیبی اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه اصفهان در این باره به «بازار» می گوید؛ علاوه بر ایجاد محدودیت های ناشی از تحریم های بین المللی، کاهش میزان صادرات به کشورهای همسایه و... به دنبال شیوع ویروس کرونا باعث شده تا ارزآوری آنچنانی نصیب کشور نشود. در چنین شرایطی با افزایش میزان تقاضای ارز و احساس کمبود عرضه این کالا به بازار، قیمتها روندی صعودی به خود می گیرند.

چنانچه محدودیت ترددهای مرزی حذف و تبادلات تجاری از سر گرفته شود، میزان ارزآوری  کشور افزایش و با عرضه ارز به بازار قیمت ها در مدار نزول قرار می گیرد

وی در گفتگو با «بازار» تصریح کرد: چنانچه محدودیت ترددهای مرزی حذف و تبادلات تجاری از سر گرفته شود، میزان ارزآوری در کشور افزایش یافته و این روند به عرضه ارز برای تعادل قیمت ها در بازار درصورت نوسان قیمت ها منجر می شود.

این اقتصاددان  با بیان اینکه گسترش روابط تجاری با برداشته شدن سد محدودیت های تردد برای انجام صادرات کالاهای غیر نفتی باعث رونق اقتصادی خواهد شد افزود: البته سیاست های بانک مرکززی در صورت نوسان و با افزایش قیمت ارز در بازار نباید به حراج ارز به بازار منجر شود بلکه باید با راهکارهای خاص و کارشناسانه مانع از رشد قیمت ها شود.

او گفت: افزایش درآمدهای ارزی موجب می شود تا در صورت رشد  نرخ ارز در بازار آزاد، بانک مرکزی قیمت دلار و سایر ارزها را در صرافی بانک ها کم کند. تاثیر چنین اقدامی (عرضه ارز به بازار) نه تنها زمینه ساز تعادل قیمت ها در بازار می شود بلکه به کاهش قیمت ارز نیز در بازار خواهد انجامید.

با نگاهی به قیمت ارز در بازار خواهیم دید که قیمت انواع این کالا در بازار همچنان گران است به طور مثال نرخ دلار مدتی است در کانال ۱۷  هزار تومان جا خوش کرده است

گفتنی است، اکنون با توجه به کاهش اثرات کرونا در برخی کشورهای همسایه بخصوص عراق انتظار این است، رفته رفته مرزهای اصلی تجاری بازگشایی شود تا با از سرگیری تجارت ارزآوری برای کشور ایجاد شود.

اکنون با نگاهی به قیمت ارز در بازار خواهیم دید که قیمت انواع این کالا در بازار همچنان گران است به طور مثال نرخ دلار چند روزی است ۱۷ هزار و ۷۰۰ و بعضا ۱۷ هزار ۸۰۰ تومان شده است. قیمت یورو نیز امروز در بازار ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و درهم امارات ۴ هزار و ۸۹۰ تومان اعلام و داد و ستد می شود.

همچنین صرافی‌های بانک‌ها نیز قیمت دلار را برای فروش به مردم بدون تغییر نسبت به دیروز ۱۷ هزار و ۷۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۶ هزار و ۹۷۰  تومان خریداری می‌کنند، بهای فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز امروز ۱۸ هزار و ۶۰۰  تومان اعلام شده است؛ همچنین قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است. امروز، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت‌های نخست روز کاری تغییر نداده  است.

کد خبر: ۲۲٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha