۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴
«دهکده‌های اقتصاد مقاومتی» میدانی برای تولید و اشتغال| تامین آب سدی برابر مهاجرت روستائیان
بازار بررسی کرد؛

«دهکده‌های اقتصاد مقاومتی» میدانی برای تولید و اشتغال| تامین آب سدی برابر مهاجرت روستائیان

قم- بسیج سازندگی قم با ایجاد «دهکده‌های اقتصاد مقاومتی» شرایط مطلوبی را برای جویندگان کار مهیا کرده تا زمینه تولید و اشتغال با بازده اقتصادی بالا فراهم شود.

هیفاء پردل؛ بازار: بسیج همگانی مردمی برای سازندگی روستاها آذرماه سال ۶۲ طی یک اساسنامه‌ای در مجلس شورای اسلامی شکل گرفت اما بعدها با پایان جنگ تحمیلی دوره جدیدی از فعالیت‌های بسیج سازندگی در سال ۶۹ شروع شد و برای بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای جوان کشور و سازمان‌دهی مطلوب بسیج سازندگی به صورت یک تشکیلات منسجمی به وجود آمد.

بسیج سازندگی طی این دوره از فعالیت‌های خود در بیشتر حوزه‌ها ورود کرده است که می‌توان اهم فعالیت‌های این تشکیلات را بهسازی مدارس و زیباسازی آن به ویژه در مناطق محروم، خدمات کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و هم‌چنین خدمات علمی و آموزشی و پژوهشی و خدمات بهداشتی و درمانی تا خدمات حمایتی و عرصه‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین خدمات عمرانی و آبادانی روستاهای محروم را نام برد.

در کارنامه بسیج سازندگی سپاه قم اقدامات مهم اقتصادی، محرومیت‌زدایی و فنی و عمرانی و حتی فراهم کردن زمینه‌های اشتغال و زیرساخت‌های مناسب برای بروز مهارت و ایده رأی جوانان جویای کار خودنمایی می‌کند.

* ارائه تسهیلات بانکی

در طول یک سال گذشته بسیج سازندگی سپاه قم ۱۸۵ فقره تسهیلات تبصره ۱۶ را به ارزش ۲۵۰ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت کرده است؛ هم‌چنین ر زمینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک در پشت‌بام خانه‌ها هم ورود کرده و ۲۵۰ فقره پروانه برای راه‌اندازی این نیروگاه‌ها صادر کرده است.

مهم‌ترین عملکرد بسیج سازندگی سپاه قم ایجاد دهکده‌های اقتصاد مقاومتی است

اما این تشکل با هدف تأمین آب که مهم‌ترین زیرساخت حیاتی برای روستاها است توانسته با ایجاد ۳۰ کیلومتر خط انتقال آب در ۱۳ روستای محروم مانع مهاجرت روستاها به شهرها شود و در این روستاها نیز کسب و کارهای خرد و کوچک برای روستائیان مهیا کند.

مهم‌ترین عملکرد بسیج سازندگی سپاه قم ایجاد دهکده‌های اقتصاد مقاومتی است؛ دهکده‌هایی که در آن زیرساخت و هر آنچه که جوانان جویای کار دنبال آن هستند را مهیا کرده تا در یک فرصت بلند مدت به توانایی خود متکی و وارد بازار کار شوند؛ دهکده‌هایی که با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی کنونی می‌توانند به رونق اشتغال و تولید کمک کرده و هم بازدهی اقتصادی بالایی داشته باشند. برای اطلاع از عملکرد بسیج سازندگی سپاه استان قم و فلسفه ایجاد دهکده‌های اقتصاد مقاومتی با سرهنگ علیرضا ایراندوست مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که بدین شرح است:

«دهکده‌های اقتصاد مقاومتی» میدانی برای تولید و اشتغال| تامین آب سدی برابر مهاجرت روستائیان

* هدف و فلسفه ایجاد تشکیل «دهکده‌های اقتصاد مقاومتی» چیست؟

در واقع دهکده‌های اقتصاد مقاومتی موتور محرک تولید و اشتغال و اقتصاد هستند؛ این دهکده‌ها با هدف حمایت از تولیدات داخلی و حمایت از تولیدکنندگان در فضای رقابتی فعالیت دارند و فلسفه آن الگوسازی در حوزه اشتغال و زمینه‌سازی اشتعال دانش بنیان و فراهم‌سازی زمینه‌ها برای یک شغل پایدار است.

در این دهکده هر نوع اتفاقی که منجر به کارآفرینی و اشتغال باشد اتفاق می‌افتد لذا در این دهکده‌ها زیرساخت‌ها برای افراد جویای کار آماده است تا آنها از این فرصت برای تولید و کشف توانمندی خود استفاده کنند؛ این دهکده‌ها کانون حمایت از ایده پردازی و مرکز توسعه کسب و کارهای اقتصاد مقاومتی است.

در دهکده‌های اقتصاد مقاومتی زمینه پرورش ماهیان زینتی با ایجاد استخرهای ویژه و زمینه تولید طیور و عسل با پرورش زنبور عسل فراهم است

در این دهکده‌ها عرصه‌های مختلف کار می‌شود؛ در زمینه کشاورزی باغات و زیرساخت‌هایی برای کشاورزان مهیا است. همچنین زمینه پرورش ماهیان زینتی با ایجاد استخرهای ویژه و زمینه تولید طیور و عسل با پرورش زنبور عسل فراهم است. مبحث جدیدی که به تازگی به آن ورود کردیم ایجاد کارگاه‌های کوچک برای مشاغل خرد و خانگی است که ما زیرساخت و انرژی لازم را مهیا کرده‌ایم و تا زمانی که فرد بتواند بر روی توانایی خود متکی شود از وی حمایت می‌کنیم.


* ماهیت اصلی این دهکده‌ها چیست؟

اصل و ماهیت این دهکده‌ها جلوگیری از تصدی‌گری است و ما تفاهم‌نامه با متقاضی به صورت بلند مدت می‌بندیم تا فرد روی پای خود بایستد و منبع درآمدی از خود داشته باشد ما در این دهکده‌ها برای رفاه جوانان نیز برنامه‌ریزی کردیم. با فراهم کردن مکان مناسب برای اسب سواری و استخر و قایق‌رانی زمینه تفریح و نشاط را هم برای جوانان ایجاد کرده‌ایم. در این دهکده‌ها طرح جایگزین شدن سیستم آبیاری نوین با شیوه سنتی با توجه به محدود بودن منابع آبی استان قم در پروژه‌های کشاورزی هم اجرا شده است.

«دهکده‌های اقتصاد مقاومتی» میدانی برای تولید و اشتغال| تامین آب سدی برابر مهاجرت روستائیان

* به نظر شما این دهکده‌ها می‌توانند در تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید نقش آفرینی کنند؟

با توجه به نامگذاری شعار «مهار تورم و رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری ما با فراهم کردن شرایط رشد، ایده پردازی، فعالیت علمی و دانش بنیان زمینه تولید و اشتغال را فراهم کردیم همچنین با توجه به این که ما زیرساخت لازم را در این دهکده‌ها برای تولید، اشتغال و اقتصاد را در همه حوزه‌های کشاورزی، فنی و غیره را فراهم کرده‌ایم و تفاهم‌نامه‌ای با افراد و جویندگان کار در مدت ۱۰ ساله منعقد می‌کنیم به جرئت می‌توانیم بگوییم که این دهکده‌ها نقش مهمی در حمایت از تولید و مهار تورم دارند.

* بسیج سازندگی برای محرومیت‌زدایی در روستاهای استان قم و جلوگیری از مهاجرت به شهرها چه اقدامی را انجام داده است؟

در زمینه عمران و آبادانی مناطق روستایی استان در بخش‌های مختلف همچون احداث جاده و آبرسانی ما فعالیت‌های خوبی داشتیم به نظر مهم‌ترین عامل و سد برای جلوگیری از مهاجرت‌های روستائیان تأمین آب روستاها است لذا ما در تأمین ۱۳ روستای محور قم - تهران مشارکت داریم و در زمینه تأمین آب روستاهای بخش کهک و خلجستان نیز شش مخزن را احداث کرده و منتظر تکمیل خطوط انتقال هستیم.

تعدادی کارگاه‌هایی برای مشاغل کوچک و خرد و حتی خانگی ایجاد شده است

برای اشتغالزایی روستائیان هم اقدام مهمی داریم ما تعدادی کارگاه‌هایی برای مشاغل کوچک و خرد و حتی خانگی ایجاد کردیم که این کارگاه‌ها به همت پایگاه‌های بسیج روستاها شکل گرفته است. برای روستاهای زیر ۲۰ نفر خانوار در محور جاده قدیم قم - تهران هم برنامه‌های محرومیت زدایی و آبرسانی را اجرا و در ۶ روستا عملیات آبرسانی در حال اجرا است که به زودی این عملیات اتمام و از نعمت آب شرب بهره می‌گیرند.

کد خبر: ۲۲۳٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha