۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
انواع دستکش ایمنی و کاربرد آن‌ها

انواع دستکش ایمنی و کاربرد آن‌ها

شناخت انواع دستکش ایمنی و کاربرد هریک از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا خرید آگاهانه‌تری داشته باشید و بتوانید بهتر از دستان خود محافظت کنید.

به گزارش بازار، نوع دستکش کارگری به نوعی تعیین کننده قیمت دستکش ایمنی است؛ زیرا هر مدل دستکش مهندسی بسته به نوع و کاربردی که دارد، دارای ساختار متفاوتی است و در نتیجه با قیمت متغیری هم به بازار عرضه خواهد شد. برای طبقه بندی انواع دستکش ایمنی از معیارهایی مانند کاربرد و جنس دستکش استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم انواع دستکش ایمنی کار را به شما معرفی کرده و ویژگی‌های هریک را بیان کنیم.

انواع دستکش ایمنی کار بر اساس کاربرد

یکی از معیارهای اصلی در تعیین قیمت عمده دستکش کارگری کاربرد آن‌ها است؛ زیرا ویژگی‌های این مدل دستکش‌ها با هم متفاوت بوده و در زمان خرید عمده هم بر اساس کاربرد قیمت گذاری می‌شوند.

انواع دستکش ایمنی و کاربرد آن‌ها

انوع دستکش ایمنی از دید کاربرد عبارتند از:

  1. دستکش جوشکاری

دستکش جوشکاری یکی از انواع دستکش ایمنی ضد حرارت است که می‌تواند در برابر دماهای بالا، پاشش جرقه‌ها یا تماس مستقیم با آتش از دستان شما محافظت کند. این مدل دستکش ایمنی معمولا دارای رویه ای ضخیم است که در برابر سوراخ شدن مقاوم بوده و باعث می‌شود بتوانید به راحتی فلزات داغ را در دست بگیرید.

  1. دستکش ایمنی ضدبرش

دستکش ایمنی ضدبرش از دیگر انواع دستکش ایمنی کار است که در آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها، کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. این مدل دستکش ایمنی، دارای بافت بسیار محکمی‌ است که در اثر ضربه‌های ناگ‌هانی ساطور، چاقو یا اره دچار آسیب نخواهد شد. همچنین مدل‌هایی از آن که به عنوان دستکش ضد برش قصابی شناخته می‌شوند، به طور کلی از زنجیرهای فلزی ساخته شده اند که باعث شده دستان شما به طور کامل از آسیب‌هایی مانند بریدگی، پار شدن پوست یا قطع انگشتان مخافظت شوند.

  1. دستکش ایمنی برق

از دیگر انواع دستکش ایمنی کار می‌توان به دستکش ایمنی ضد برق اشاره کرد که به طور کامل از مواد عایق ساخته شده و معمولا ساق بلندی دارد. این مدل دستکش ایمنی به شما کمک می‌کند که در زمان کار با کابل‌های فشار قوی یا دستگاه‌های الکتریکی، نگرانی از بابت برق گرفتگی نداشته باشید. همچنین در برابر شوک الکتریکی مقاوم است و از لحاظ میزان مقاومت در برابر انتقال جریان برق، در ۶ کلاس استاندارد قرار می‌گیرد.

  1. دستکش ایمنی ضد مواد شیمیایی

یکی از انواع دستکش ایمنی کار از نظر کاربرد، دستکش ایمنی ضد مواد شیمیایی است که در محیط‌های کارگاهی و آزمایشگاهی به کار می‌رود. این مدل دستکش از متریالی ساخته می‌شود که در برابر نفوذ اسید و مواد شیمیایی مقاوم باشد و در اثر تماس مداوم با روغن‌ها و حلال‌ها، پاره یا ساییده نشود. به طور معمول از مواد پلاستیکی در تولید دستکش‌های مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

  1. دستکش ایمنی ساختمانی

برای کارگران ساختمانی و مهندس‌ها، استفاده از دستکش ایمنی ساختمانی ضروری است؛ این مدل دستکش‌های ایمنی معمولا از نوع کف مواد هستند. در نتیجه مقاومت خوبی در برابر سایش و لغزش از خود نشان می‌دهند و در زمان جابجا کردن مصالح ساختمانی، بالا کشیدن طناب‌ها یا جابجایی آجرها، از پوست دستان شما محافظت می‌کنند. همچنین در برابر مواد شیمیایی هم مقاوم هستند؛ در نتیجه با استفاده از آن‌ها می‌توانید به راحتی ملات یا گچ را مخلوط کنید.

  1. دستکش ایمنی باغبانی

از دیگر انواع دستکش ایمنی کارگری بر اساس کاربرد می‌توان به دستکش باغبانی اشاره کرد؛ این مدل از دستکش‌ها دارای خواص ضد برش و ضد مواد شیمیایی هستند. همچنین برخی از مدل‌های آن‌ها، چنگک‌هایی دارند که امکان کنار زدن خاک را برای شما فراهم می‌کنند. این مدل دستکش‌های ایمنی معمولا ساق بلندی دارند تا در زمان کندن ساقه‌ها، خار گل‌ها یا حشرات به دست شما آسیب نزنند. همچنین در زمان کار با ابزارهای باغبانی، در برابر پاره شدن هم مقاومت می‌کنند و مانع از نفوذ مواد شیمیایی کودها به دستان شما می‌شوند.

  1. دستکش ایمنی ضد ضربه

یکی از انواع دستکش ایمنی کار دارای خاصیت ضد ضربه است؛ این مدل دستکش در مواردی به کار می‌رود که کارگران با پتک یا دستگاه‌های تخریب کار می‌کنند و مانع از اثرگذاری ارتعاشات آن‌ها بر روی اعصاب دست خواهد شد. دستکش‌های ضد ضربه معمولا ضخامت بسیار زیادی دارند و در زمان کار با چکش هم می‌توانند به شما کمک کنند.

انواع دستکش ایمنی کار از نظر جنس

یکی از معیارهای دیگری که برای طبقه بندی انواع دستکش ایمنی کار مورد توجه قرار می‌گیرد، جنس این مدل دستکش‌ها است.

انواع دستکش ایمنی و کاربرد آن‌ها

بر اساس جنس می‌توان دستکش‌های ایمنی را در دسته بندی زیر قرار داد:

  1. دستکش ایمنی برزنتی

دستکش ایمنی برزنتی نوعی از انواع دستکش ایمنی پارچه ای است که ضخامت بسیار زیادی دارد؛ این مدل دستکش ایمنی از ترکیب پارچه یا پنبه با برخی از مواد پلاستیکی مانند پلی استر ساخته می‌شود و مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت و نفوذ آب از خود نشان می‌دهد. علاوه بر این، دستکش ایمنی برزنتی در برابر سایش هم بسیار مقاوم است؛ به این معنا که می‌توانید به راحتی اجسام سنگین را با پوشیدن آن جابجا کنید و به همین دلیل برای کارگران ساحتمانی بسیار ایده آل خواهد بود. از سوی دیگر دستکش بزرنتی تهویه خوبی را برای دستان شما فراهم می‌کند که مانع از تعریق آن‌ها شده و باعث می‌شود که پوست دستتان دچار قارچ گرفتگی یا سوختگی با عرق نشود.

  1. دستکش ایمنی چرمی‌

از پرکاربردترین انواع دستکش ایمنی کار می‌توان به دستکش ایمنی چرمی‌ اشاره کرد. در ساختار این مدل دستکش‌های کارگری از انواع چرم مانند چرم گاو، بز یا چرم مصنوعی استفاده می‌شود که میزان تحمل حرارت توسط هریک از آن‌ها متفاوت است. به طور کلی دستکش‌های چرم به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت مشهور هستند و در ساخت انواع دستکش‌های آتش نشانی و جوشکاری استفاده می‌شوند.

  1. دستکش ایمنی آلومینیومی‌

برای مواردی که تماس مستقیم با آتش وجود دارد، از یک روکش آلومینیومی‌ برای دستکش‌های ایمنی استفاده می‌شود که می‌تواند حرارت مستقیم را به خوبی دفع کند. برای جلوگیری از انتقال این حرارت به دستان هم، از آسترهای چرمی‌، پارچه ای و پشم شیشه ای در این مدل دستکش ایمنی کارگری استفاده می‌شود. این لایه آلومینیومی‌ ضمن افزایش مقاومت دستکش در برابر حرارت، باعث بالا بردن مقاومت آن در برابر پارگی یا سوراخ شدن هم می‌شود.

  1. دستکش ایمنی سربی

از دیگر انواع دستکش ایمنی از نظر جنس می‌توان به دستکش‌هایی با روکش سربی اشاره کرد که برای کار در محیط‌هایی مناسب هستند که با اشعه ایکس و عناصر پرتوزا سر و کار دارند. این مدل دستکش‌های ایمنی در صنعت پزشکی و هسته ای بسیار پرکاربرد بوده و قیمت بالایی هم دارند. بر خلاف تصور، دستکش‌های ایمنی سربی بسیار سبک هستند و انعطاف پذیری خوبی از خود نشان می‌دهند؛ در نتیجه امکان کار با دستگاه‌های حساس، بدون نیاز به خارج کردن آن‌ها از دست وجود دارد.

  1. دستکش ایمنی فلزی

دستکش ایمنی فلزی یا زنجیری به عنوان دستکش ضد برش قصابی هم شناخته می‌شود. این مدل از انواع دستکش ایمنی کار با استفاده از استیل ضد زنگ ساخته شده و معمولا دارای یک مچ بند لاستیکی است که آن را به درو دست محکم می‌کند. استفاده از استیل باعث شده که از نظر بهداشتی برای کار با مواد غذایی یا گوشت مشکلی ایجاد نکند و در اثر مجاورت با رطوبت این مواد هم دچار زنگ زدگی نشود.

  1. دستکش ایمنی پلاستیکی

یکی از انواع دستکش ایمنی ارزان ولی محکن، به عنوان دستکش ایمنی پلاستیکی شناخته می‌شود که برای انواع کاربردها، به جز کار با مواد غذایی مناسب است. این مدل دستکش‌های ایمنی از پلاستیک‌های مختلفی مانند پلی استر یا پلی آمید ساخته می‌شوند و مقاومت خوبی در برابر پاره شدن یا بریدگی دارند. همچنین در برابر نفوذ رطوبت هم مقاوم هستند.

سخن پایانی

انواع دستکش ایمنی در بازار امروز گسترش زیادی پیدا کرده و تقریبا برای هر کاربردی می‌توان یک دستکش مخصوص پیدا کرد. در این مقاله انواع دستکش ایمنی کار از نظر کاربرد و جنس را به شما معرفی کردیم. باید دقت داشته باشید که این دستکش‌های ایمنی را از فروشگاهی خریداری کنید که ضمن ارائه یک قیمت منصفانه به شما، محصولات باکیفیتی را هم عرضه کند.

کد خبر: ۲۲۳٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha