۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
استمرار رکود در بازار آهن

استمرار رکود در بازار آهن

بازار آهن و فولاد در ابتدای هفته به شدت ساکت و آرام گزارش می‌شود نوسانات نرخ محصولات عمدتا ثابت است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز نیمه‌تعطیل پنجشنبه گذشته قیمت آهن آلات در کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن ثابت و بدون تغییر گزارش شد و برخی مبادی فروش نوسان جزئی هم داشتند.

قیمت دلار هم همراه با نوسانات محدود و جزئی همچنان در کانال ۵۱ هزار تومانی کنترل شده بود و هر دلار بازار آزاد در پایان هفته ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد.

در پی ثبات قیمت روز آهن در پایان هفته قیمت روز میلگرد هم در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد ولی کاهش ۱۰۰ تومانی هم در قیمت میلگرد ذوب آهن مشهود بود. در یک ماه گذشته قیمت میلگرد ۱۶ ذوبی نوسانات متعددی داشته است به این صورت که در هفته اول اردیبهشت قیمت آن حدود ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان بود امادر نیمه‌های ماه تا ۲۹ هزار تومان هم رسید و تا پایان ماه هم با کاهش تدریجی تا کانال ۲۶ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و در پایان هفته گذشته هم ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومن اعلام شد.

قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز تقریبا در کلیه بنگاه‌ها روند ثابتی داشت اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها حدود ۱۰ تا ۱۷۰ هزار تومان کاهش داشت. قیمت آهن ۱۴ ذوبی نیز در یک ماه اخیر مدام بین کانال ۴ و ۵ میلیون تومان در نوسان بود اما نهایتا با کمی کاهش قیمت نسبت به هفته اول اردیبهشت حدود ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شد.

قیمت انواع ورق سرد و گرم هم عمدتا ثابت بود، به این صورت که قمیت ورق سیاه و قیمت ورق آجدار تقریبا بدون تغییر قیمت بودند؛ قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه هم تقریبا در کلیه بنگاه‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت قوطی آهن، پروفیل زد، صنعتی و انواع پروفیل‌ها نیز در غالب مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد، همچنین قیمت لوله مانیسمان، لوله داربستی، مبلی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم ثبات قیمت داشتند.

قیمت روز نبشی، ناودانی ایرانی و اروپایی و همچنین قیمت روز سپری مانند سایر مقاطع فولادی عمدتا ثابت اعلام شدند اما در نرخ ناودانی و سپری افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی هم مشاهده شد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود ۱۱۰ هزار و ۴۳۱ تن محصول فولادی عرضه می‌شود که شامل میلگرد ساده صنعتی و کلاف، تیرآهن، ورق گالوانیزه خودرو، ورق سرد B، شمش و آهن اسفنجی است.

از این میزان حدود ۷۹ هزار و ۱۴۰ تن به شمش بلوم اختصاص دارد که در مقایسه با آخرین عرضه حدود ۱۴ درصد افزایش دارد؛ قیمت شمش در عرضه امروز حدود ۲۳ هزار و ۳۶۹ تومان در نظر گرفته شده است؛ همچنین حدود ۱۵۹ هزار تن نیز آهن اسفنجی عرضه می‌شود، قیمت آهن اسفنجی ۱۲ هزار و ۶۱۴ تومان در نظر گرفته شده که حدود ۱۶۰ تومان نسبت به آخرین عرضه بالاتر است.

هفته جاری با اتفاقات و اخبار سیاسی متعددی مواجه خواهیم بود که احتمالا کلیه بازارها را به صورت روانی و حقیقی تحت تأثیر قرار می‌دهد. از جمله این رویدادها سفر پادشاه عمان به ایران است. خبر دیگر نیز اعلام آمادگی پوتین برای گفت‌وگو با کی‌یف است که احتمالا تبعاتی در پی خواهد داشت.

به طور کلی ابتدای هفته شروع بازار امروز به شدت ساکت و آرام گزارش می‌شود و تقریبا همه چیز ثابت است. اعمال محدودیت مصرف برق هم در هفته آینده اجرایی می‌شود از همین رو باید دید تبعات و نتایج این عوامل چگونه در بازار آهن نمایان خواهد شد.

حسن طاهری کارشناس صنعت فولاد درباره اوضاع بازار فولادی داخی اظهار کرد: عواملی مانند افزایش قیمت دلار، افزایش ذخایر انبارهای بورس کالایی و افزایش جهانی قیمت فولاد کمی نگران‌کننده شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در چندین روز گذشته قیمت جهانی محصولات فولادی به کمترین میزان خود رسید، این رکود قیمت‌ها در ۵ ماه گذشته کم‌سابقه بوده و این امر ممکن است به سردرگمی بازارهای جهانی منجر شود.

طاهری افزود: از طرفی در بازار آهن داخلی هم دولت به دنبال کنترل قیمت آهن آلات به فشار روی قیمت و حجم عرضه محصولات روی آورده و این در حالی است که قیمت محصولات معدنی عرضه شده در بورس به ویژه گندله در سه هفته گذشته رو به افزایش بوده است.

این کارشناس فولاد تصریح کرد: براساس آمار ارائه شده توسط انجمن فولاد، در سال جاری تولید افزایشی یافته درحالی که مصرف بشدت کاهشی است. با این حال باید با اعمال برخی محدودیت‌ها برای صادرات و قیمتگذاری جدید اوضاع فولاد کشور امسال به چه صورت خواهد بود.

کد خبر: ۲۲۳٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha