۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
تشدید بحران بی‌آبی در استان سمنان | دولتی‌ها فقط توصیه درمانی می‌کنند!
بازار گزارش می‌دهد؛

تشدید بحران بی‌آبی در استان سمنان | دولتی‌ها فقط توصیه درمانی می‌کنند!

گرمسار- این روزها معضل بی‌آب و خشکسالی بیش از هر زمان دیگری گریبان بخش‌های تولیدی، روستایی و کشاورزی و به ویژه گرمسار و آرادان در استان سمنان را گرفته است.

بازار گروه استان‌ها؛ معضل کم آبی همزمان با فرا رسیدن فصل گرما بار دیگر فشار مضاعفی بر روی بخش‌های تولیدی به خصوص کشاورزی و اقتصاد روستایی استان سمنان وارد کرده است. هنوز چند روز به تابستان باقی مانده کمبود آب سبب قطعی گسترده در مناطق وسیعی از شهرستان شاهرود شده است.

از سوی دیگر طبق اعلام مسئولان میانگین بارش طولانی مدت در استان سمنان طی سال زراعی جاری ۷۰ درصد کاهش یافته و این نشان می‌دهد که منابع آبی استان بیش از هر زمان دیگری در تنش قرار دارد این موضوع سبب شده تا آب شرب کشاورزی و صنعت استان با مخاطرات جدی روبرو شود تا جایی که هم اکنون ۲۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود در شاهرود، ۱۶۰ لیتر بر ثانیه کم بود در سمنان و حدود همین مقدار کمبود آب در گرمسار گزارش شده است.

البته باید گفت این موضوع تنها بر روی کشاورزی و صنعت استان تاثیر نگذاشته بودند که آب شرب را هم با مشکل روبرو کرده است تا جایی که ابراهیم باقری رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان شاهرود ضمن تایید قطعی آب در برخی از مناطق این شهرستان طی روزهای اخیر گفت: منابع آبی شهرستان شاهرود در حالت بحرانی قرار گرفتند لذا مردم و دستگاه‌های اجرایی در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشند هر چند با توجه به گرما و کاهش منابع آبی در تابستان جاری با بحران آب در شرق استان سمنان روبرو خواهیم بود.

تشدید بحران در بخش کشاورزی و روستایی

یک کارشناس آب در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه آب در بخش‌هایی از استان سمنان مانند ایوانکی گرمسار و آرادان برای بخش کشاورزی به صفر نزدیک شده است، گفت: طی روزهای اخیر شاهد تجمع کشاورزان این سه منطقه در اعتراض به کم آبی بوده‌ایم.

محمدرضا عرب با بیان اینکه آب کشاورزی در غرب و حتی مناطق شرقی استان سمنان حتی از مرز بحران هم عبور کرده است، بیان داشت: طبق اعلام مسئولان محلی آب بخش های زیادی از واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی شهرستان گرمسار از هفته گذشته به طور کامل قطع شده و این نشان می دهد که چه شرایط بحرانی در استان حاکم شده است.

به صورت شرعی و قانونی آب سد نمرود به مردم استان سمنان تعلق دارد

وی با بیان اینکه یکی از دلایل این موضوع عدم تحقق حقابه مردم گرمسار از حبل رود و سد نمرود است گفت: طبق توافق وزارت نیرو و مسئولان استان‌های تهران و سمنان حدود ۹۰ درصد از آب سد نمرود می‌بایست به شهرستان گرمسار و آرادان اختصاص پیدا کند اما این امر سال ها است که مغفول باقی مانده است.

تشدید بحران بی‌آبی در استان سمنان | دولتی‌ها فقط توصیه درمانی می‌کنند!

غفلت در اجرای طرح آبرسانی

این کارشناس منابع آبی استان سمنان با بیان اینکه طرح آبرسانی گرمسار در بهترین حالت یک سال دیگر افتتاح می شود افزود: با توجه به فقدان آب مورد نیاز متاسفانه باید گفت کشاورزی شهرستان های آرادان و گرمسار در سال زراعی کنونی و آینده به طور کلی نابود خواهد شد.

عرب با بیان اینکه کارشکنی و ترک فعل های بسیاری صورت گرفته است، بیان داشت: در بالا دست سد نمرود بهره‌برداری‌های وسیعی برای صدها هکتار باغ میوه و محصول پر مصرفی مانند انار صورت می گیرد که در واقع حقابه مردم گرمسار و استان سمنان است و مردم و کشاورزان به این امر اعتراض دارند.

وی با بیان اینکه به صورت شرعی و قانونی آب سد نمرود به مردم استان سمنان تعلق دارد گفت: ترک فعل ها تا جایی ادامه پیدا کرده که امروز شاهد هستیم آب بخش های مهمی از کشاورزی شهرستان گرمسار به صورت کامل قطع شده است.

اعتراض به عدم تحقق وعده مسئولان

ائمه جمعه گرمسار و آرادان در آخرین خطبه‌های نماز جمعه این دو شهر ضمن انتقاد شدید از عدم مدیریت منابع آبی این دو شهرستان بر برخورد با کسانی که در این حوزه ترک فعل انجام دادند تاکید داشتند. حجت الاسلام سید علیرضا آرامی امام جمعه گرمسار با اشاره به مشکلات کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی شهرستان گرمسار بیان کرد: آب در بخش‌هایی از این شهرستان به صفر رسیده و کشاورزان شاهد نابودی محصولات کشاورزی خودشان هستند درحالی که میلیون‌ها تومان هزینه را برای آماده سازی این زمین‌ها صورت گرفته است.

همزمان با ظهر شنبه جمعیت کشاورزان شهرستان گرمسار در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند

حجت الاسلام جلیل شریفی نیا امام جمعه آرادان نیز خطاب به مسئولان استان سمنان و شهرستان آرادان و گرمسار خواستار پیگیری موضوع و همچنین برخورد با ترک فعل ها در زمینه تامین آب مورد نیاز کشاورزان این دو شهرستان شد.

همزمان با ظهر شنبه جمعیت کشاورزان شهرستان گرمسار در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان وزارت نیرو برساند. کشاورزانی که به عقیده خود هیچ آبی برای تولید محصولات کشاورزی وجود ندارد و لذا چاره‌ای برای آن ها به جز اعتراض به شرایط کنونی باقی نمانده است.

هیچ آبی برایمان باقی نمانده است

یکی از این کشاورزان در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: یک زمین چهار هکتاری گندم را در حالی رها کردم که امروز می بایست این زمین درو می شد اما در ۲۰ روز اخیر حتی یک بار این زمین آبیاری نشده و این شرایط دشواری را برای ما رقم زده است.

محمد سرهنگی بیان کرد: با قیمت مصوب ۱۵ هزار تومانی دولت نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان ضرر تنها در بخش گندم کاری به واحد کشاورزی من وارد آمده که کسی پاسخگوی آن نیست آن هم در حالی که تمام ارتزاق من و خانواده ام و حتی خانواده خواهرم به این زمین و زراعتی که دارم، بستگی دارد.

وی افزود: اگر ما در زمین هایمان خربزه می کاشتیم تمام حرف ها درست بود اما ما این آب را برای گندم می خواهیم مگر می توان گندم را نکاشت؟ چرا مسئولان گندم را که کالای استراتژیک است، به انار که میوه ای تجملی و پرمصرف محسوب می شود، ترجیح می دهند.

تشدید بحران بی‌آبی در استان سمنان | دولتی‌ها فقط توصیه درمانی می‌کنند!

ارتزاق خانواده‌ها به خطر افتاده است

دیگر کشاورز نیز با بیان اینکه ارتزاق خانواده ما از طریق کشاورزی است گفت: در سال های اخیر همواره مشکل کم آبی در شهرستان گرمسار وجود داشت و فقط کشاورزان مجبور به رعایت همه موازین شدن که مسئولان دولتی به ما تحمیل می کردند اما از سوی مقابل مسئولان هیچ کاری برای ما صورت ندادند.

اگر آب سد نمرود کاهش پیدا کرده چطور های وسیع چند هکتاری انار توسط برخی از ارگان ها در بالا دست احداث شده است؟

غلامرضا جعفری با بیان اینکه زمین های ما بدون آب رها شده است، بیان کرد: بخش اعظمی از اقتصاد مردم گرمسار و آرادان از طریق کشاورزی و به خصوص گندم بنا شده در نتیجه بدون آب شاهد ضرر هنگفت به بهره برداران بخش کشاورزی هستیم که کسی هم پاسخگوی آن نیست.

وی با بیان اینکه سال هاست که مسئولان و عده انتقال آب سد نمرود به گرمسار را می‌دهند اما تاکنون کسی به این وعده عمل نکرده است، افزود: مشکل اینجا است که این طرح باید در استان تهران نیز پیگیری شود اما کسی پیگر آن نیست.

عدالت وجود ندارد

یک فعال بخش کشاورزی گرمسار با بیان اینکه اگر آب سد نمرود کاهش پیدا کرده چطور های وسیع چند هکتاری انار توسط برخی از ارگان ها در بالا دست احداث شده است؟ می‌گوید: در سال‌های اخیر آبی که حق مردم گرمسار بود به باغات استان تهران هدایت و برای کاشت محصولاتی مانند انار استفاده می شود.

وی که در گفتگو با خبرنگار بازار صحبت می کرد، ضمن بیان اینکه آن دسته از کشاورزان در استان تهران توسط یکی از ارگان های نیرومند حمایت و از نوع رانت برخوردار هستند در نتیجه هر کاری که بخواهند انجام می دهند و کسی هم نمی‌تواند جلودار آنها باشد، بیان کرد: مردم و کشاورزان از بی عدالتی خسته شده اند.

وی که البته نام خود را بیان نمی کند با اشاره به اینکه اگر مسئولان بالادست عقیده دارند که آب سد نمرود کاهش پیدا کرده چرا اجازه حضور کارشناسان بی طرف برای رصد داده نمی شود، تاکید کرد: داستان سد نمرود مانند هیرمند است که مسئولان افغانستان اجازه حضور کارشناسان ایرانی را در آن را نمی دهد و لذا باید این سوال را پرسید که چرا این اتفاق رخ می‌دهد و دلیل حمایت رانت گونه باغات انار در بالا دست نرود که از حق آبه مردم و کشاورزان گرمساری سوء استفاده می کنند چیست؟

نابودی بخش بزرگی از اراضی کشاورزی

بخش بزرگی از اراضی کشاورزی گرمسار در یک دهه اخیر به دلیل کم آبی توسط بهره‌برداران و رها و به زمین های بایر تبدیل شده است این موضوع البته در دیگر نقاط استان سمنان نیز دیده می شود آمارهای ارائه شده نشان می دهد که در دو دهه اخیر اشتغال بخش کشاورزی استان سمنان با سقوط آزاد روبرو بوده و این امر، گواه آن است که بخش اعظمی از واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی استان رها شده‌اند و دلیل عمده آن نیز کم آبی محسوب می شود.

آمارها نشان می‌دهد که سهم اشتغال بخش کشاورزی کشور از ۲۵ درصد در ۱۵ سال قبل به زیر ۱۲ درصد در سال زراعی قبل کاهش پیدا کرده و این به معنای نصف شدن نیروی کار بخش کشاورزی است کشاورزی که در سایه بی آبی کم کم رو به زوال و نابودی کامل می گذارند این در حالی است که قوانین مسئولان را ملزم کرده تا آب مورد نیاز کشاورزان شهرستان گرمسار را فراهم آورند اما ترک فعل های بسیاری در این زمینه صورت گرفته است.

کد خبر: ۲۲۳٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha