۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
فرسودگی و عقب‌ماندگی جدی در حوزه ماشین‌آلات معدنی| ضرورت تدوین سند استراتژی معدن
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد

فرسودگی و عقب‌ماندگی جدی در حوزه ماشین‌آلات معدنی| ضرورت تدوین سند استراتژی معدن

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل فرسودگی ماشین آلات سالیانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه گازوئیل به بخش معدن و صنایع معدنی داده می‌شود.

به گزارش بازار، مصطفی طاهری در همایش نکوداشت روز ملی معدن در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، گفت: دهه نسبتا بدی را در اقتصاد با رشد اقتصادی صفر و رشد منفی در بخش معدن پشت سر گذاشتیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به برنامه توسعه که رشد هشت درصدی اقتصاد در آن پیش‌بینی شده است، یادآور شد: در بین این بخش‌ها، بخش معدن بیشترین وزن را برای دستیابی به این رشد با رقم حدود ۱۲ درصدی دارد و باید همه دست به دست بدهیم تا به این رشد دست یابیم.

طاهری با اشاره به اهمیت تدوین سند استراتژی معدنی کشور، ادامه داد: فرصت‌های خوبی برای قانون‌گذاری و سیاستگذاری در این سند حداقل برای یک دهه وجود خواهد داشت و در این زمینه باید فعالان معدنی به کمک ما بشتابند.

این نمیانده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: فصل ششم قانون برنامه هفتم توسعه مربوط به بخش معدن و زنجیره معدن است که ۱۱ ماده قانونی دارد و از این ظرفیت نیز می توانیم یک برنامه پنج ساله برای بخش معدن ایجاد کنیم.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: در موضوع اکتشافات، بخش دولتی باید دخیل باشد؛ زیرا این فعالیت ضمن حاکمیتی بودن، هزینه‌بر است و بر این اساس ایمیدرو و سازمان زمین شناسی باید به کمک بخش خصوصی بشتابند.

وی اظهار کرد: در موضوع ماشین آلات معدنی یک عقب‌ماندگی جدی و فرسودگی داریم، ضمن اینکه نیاز به ماشین آلات جدید برای توسعه بخش وجود دارد.

یارانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی گازوئیل به دلیل فرسودگی ماشین آلات

طاهری بیان کرد: به دلیل فرسودگی ماشین آلات سالیانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه گازوئیل به بخش معدن و صنایع معدنی داده می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت موضوع نیروی انسانی، گفت: امروز شاهد کمبود نیروی انسانی خبره در بخش‌های حفاری و اکتشاف در حوزه دانشگاهی هستیم؛ در عین حال باید هنرستان هایی را در کنار بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد کنیم تا نیازهای این بخش به نیروی انسانی کارآمد تامین شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین با اشاره به وجود گره های قانونی و تعارض منافع بین دستگاه‌هایی مثل وزارت صمت، منابع طبیعی، محیط زیست و ... و همچنین وجود معارضان اجتماعی، تصریح کرد: در اصلاح قانون معادن سعی شد تا به بخشی از مسائل و مشکلات پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: رئیس مجلس در مواردی همچون اصلاح قوانین، قانون بودجه و غیره همواره همراه و پشتیبان بخش معدن بوده و تلاش شد تا اصلاحات به نفع بخش خصوصی انجام شود.

کد خبر: ۲۲۳٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha