۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
معضل صف های طولانی بنزین در تابستان داغ مناطق جنوبی
یادداشت؛

معضل صف های طولانی بنزین در تابستان داغ مناطق جنوبی

بندرعباس- معضل صف‌ های طولانی جایگاه‌ های سوخت در هرمزگان دیر زمانیست که دامن گیر رانندگان خودروهای دیزلی و بنزین سوز شده است، این مطلب بخشی از یادداشت «حسین روحی» فعال رسانه ای در هرمزگان است.

حسین روحی، بازار؛ معضل صف‌ های طولانی جایگاه‌ های سوخت در بیشتر مناطق استان هرمزگان دیر زمانی است که دامن رانندگان خودروها (بیشتر خودروهای دیزلی) را گرفته و صد البته این روزها دارندگان خودروهای بنزین سوز هم در گرداب معطلی گرفتار هستند. با شروع فصل بهار و تابستان مسئله دیگری که ساکنان مناطق جنوبی و گرمسیر را درگیر کرده است، کمبود سوخت در نظر گرفته شده برای خودروهای آنان است. طبیعتاً سوخت خودروها در این مناطق بیش از مناطق سردسیر مصرف می‌شود.

البته اگر شهروندان بر قوانین ریاضی سوخت گیری با کارت مسلط باشند. این بماند که در هرمزگان اکثر خودروهای بنزینی تولید داخل هستند که بیشتر از قاچاقچیان، سوخت را هدر می‌دهد. پراید و پژو دو خودرویی هستند که در کشور و از جمله در هرمزگان چندین برابر خودروهای خارجی مورد استفاده قرار گرفته اند (هر چند از سر اجبار) برخی کارشناسان حوزه خودرو معتقدند که پژو ۴٠۵ و پراید که جزو پرتیراژترین خودروهای داخلی است، به اندازه ‏لکسوس t۲۰۰NX‏ و مرسدس بنز C۲۰۰ بنزین می‌سوزانند.

مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی

براساس اطلاعات شرکت بهینه‌ سازی مصرف سوخت، پژو ۴۰۵ ‏جی‌. ال‌. ایکس با حجم موتور ۱۸۰۰ سی‌. سی دارای مصرف سوخت ۸.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر استلکسوس ‎ IS‏‏٣٠٠h ‎‏ ‏هم با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌. سی در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۴.٢ لیتر سوخت مصرف می‌ کند. حتی ‏میزان مصرف سوخت در خودروهای چینی که در جهان به مصرف بالا شهره هستند کمتر از ‏خودروهای تولید داخل است.

ساکنان استان‌ های گرمسیری که از ماه‌ های پایانی اسفند امکان تردد با خودروی بدون کولر را ندارند و بخش عمده‌ ای از بنزین مصرفی را در نوبت سوخت گیری می‌ سوزانند چگونه می‌ توانند با سهمیه در نظر گرفته شده تا پایان ماه اعمال مدیریت کنند

ساکنان استان‌ های گرمسیری که از ماه‌ های پایانی اسفند امکان تردد با خودروی بدون کولر را ندارند و بخش عمده‌ ای از بنزین مصرفی را در نوبت سوخت گیری می‌ سوزانند چگونه می‌ توانند با سهمیه در نظر گرفته شده تا پایان ماه اعمال مدیریت کنند. طبیعتاً مسافربرها، کارگران و کارکنان صنایع و کارخانجات، فرهنگیان، دارندگان خودروهای بین شهری که روزانه کیلومترها تردد دارند، با اختصاص ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد و ۶۰ لیتر سهمیه تنها ۱۰ روز اول ماه را سپری می‌‎کنند. متولیان برای برخی خودروها تدبیری اندیشیده و نامه‌ هایی از سوی فرمانداری‌ ها به جایگاه‌ های سوخت داده می‌ شود اما این معضل با نامه‌ هایی که هر ماه هم مهر تمدید می‌ خورد، حل شدنی نیست.

انتظار طولانی برای صدور کارت سوخت

مسئله دیگری که مردم درگیر آن هستند، زمان طولانی صدور کارت سوخت است. فردی اگر به هر دلیلی وسیله نقلیه‌ اش فاقد کارت سوخت باشد یا کارت مفقود شود باید ماه‌ ها خودرو را متوقف یا اینکه بنزین مورد نیاز را با قیمتی بین سه تا شش برابر قیمت عرضه در جایگاه‌ ها تهیه کند. شاید پاسخ این باشد که جایگاه‌ ها کارت سوخت آزاد دارند. درست می‌ فرمایند ولی یکی از دلایل شلوغی جایگاه‌ ها به خصوص در ساعات شب همین موضوع است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش اعلام کرده که اگر شهروندی کارت سوخت خود را گم کرد، حدود یک ماه تا صدور کارت سوخت المثنی زمان خواهد برد که در این بازه زمانی می‌ تواند از کارت سوخت اضطراری جایگاه‌ ها استفاده کند. این در حالیست که در موارد متعددی شهروندان از طولانی شدن زمان صدور کارت المثنی (بیش از دو ماه) گلایه دارند.

بعد از آنکه در برخی شهرهای هرمزگان ابتدا کارت‌ های سوخت آزاد را از جایگاه‌ ها جمع آوری کردند و مردم به شدت دچار مشکل شدند ابتدا به ازای هر نازل، یک کارت سوخت آزاد وجود داشت، سپس، به ازای هر سکو یک کارت آزاد در دست جایگاه‌ دار قرار داده شد تا کسانی که به‌ هر دلیل کارت سوخت همراه ندارند، بتوانند از کارت‌ های آزاد استفاده کنند.

محدودیت کارت های سوخت در اختیار جایگاه داران

برخی جایگاه داران از محدودیت سوخت گیری همین کارت‌ ها هم سخن می‌ گویند. این شائبه وجود دارد که هر کارت سوخت آزاد در اختیار جایگاه داران روزانه هشت هزار لیتر امکان استفاده دارند و پس از اتمام این میزان کارت مسدود می‌ شود. این اقدامات که بخش عمده‌ ای از جامعه درگیر آن هستند صرفاً به واسطه کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق است در حالی قاچاق سوخت نه تنها کاهش نیافته بلکه روند عادی خود را طی می‌ کند و هر روزه شاهد جان باختن شهروندان در جاده‌ ها هستیم. شهروندانی که در نتیجه برخورد با خودروهای سوخت بر جان و مال و هستی‌ شان از بین می‌ رود . سوخت برانی که خود نیز قربانی آتش قاچاق سوخت می‌ شوند.

آیا وقت آن نرسیده که نمایندگان مردم در مجلس، استاندار و مسئولانی که با مرکز مرتبط هستند فکری به حال مردم کنند و صدای مردم را بشنوند.

کد خبر: ۲۲۳٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha