۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
دلایل عملکرد خنثی بازارهای مالی جهان
بازار گزارش می دهد؛

دلایل عملکرد خنثی بازارهای مالی جهان

نرخ کامودیتی ها نزولی نشده و گزارش آماری اقتصادهای بزرگ همچون آلمان از افزایش رکود حکایت دارد و همین مسأله باعث شده که بازارهای مالی وارد کما شوند.

بازار؛ گروه بورس: چندی پیش برخی تحلیلگران اقتصادی اعلام کردند که تورم بازارهای کالایی در حالی ادامه پیدا می کنند که نرخ مواد پایه همچون نفت روندی نزولی دارد و از طرف دیگر قیمت کالاهای پایین دستی روندی صعودی خواهند داشت، این موضوع می تواند روی بازارهای مالی هم اثر دوگانه داشته باشد.

در شرایط کنونی بسیاری از سرمایه گذاران مناظر تعیین تکلیف قیمت نفت توسط اوپک پلاس هستند تا موضع گیری آنها به رکود پیش بینی شده در اقتصاد ببینند. در این رابطه الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرده که «اوپک پلاس در نشست هفته آینده قصدی برای کاهش بیشتر تولیدات ندارد. » این در حالی است که اوایل هفته، وزیر انرژی عربستان به فروشندگان نفت هشدار داده که ریسک آنها روی افت قیمت نفت، در آینده برایشان دردناک می‌شود و این به معنای احتمال کاهش تولید و عرضه نفت توسط صادرکنندگان نفت است.

کاهش ارزش یورو، به رشد شاخص دلار کمک کرده و این عامل دیگری برای همه کاهش نرخ کامودیتی‌ها است و حالا چشم‌ها به شاخص مخارج مصرف شخصی (PCE ) و نشست بعدی فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره است

این موضوع بی ارتباط به نشانه های رکود در اقتصاد کشورهای اروپایی نیست، به طوری که افت سه دهم درصدی جی دی پی آلمان خبری است که سیگنال کاهش نرخ کامودیتی ها را تایید کرده و از طرف دیگر کاهش ارزش یورو به رشد شاخص دلار کمک کرده و این عامل دیگری برای همه کاهش نرخ کامودیتی‌ها است و حالا چشم‌ها به شاخص مخارج مصرف شخصی (PCE ) و نشست بعدی فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره است و اگر نرخ بهره اجرایی شود بازارهای مالی وارد روند اصلاح زمانی خواهند شد.

از طرف دیگر با توجه به اینکه مذاکرات افزایش سقف بدهی بین کاخ سفید و کنگره پیشرفت‌هایی داشته حکایت از این دارد که نرخ بهره در این کشور افزایش خواهد داشت تا نقدینگی و تورم در این کشور مهار شود؛ همین موضوع منجر به افزایش شاخص دلار به بیش از ۱۰۴ واحد شده که بر تمامی کامودیتی‌ها فشار وارد کرده است، به ویژه نرخ انس طلا که اخیرا در زیر آستانه مقاومت قرار گرفته بود و حالا کمی افت داشته و اگر رکود اقتصادی تعمیق شود احتمالا دوباره روندی صعودی خواهد گرفت.

کد خبر: ۲۲۲٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha