۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
پول یا وارد بورس می شود یا بازار کالا
واکنش بورس به ادامه تورم بالای ۵۰ درصد چیست؟

پول یا وارد بورس می شود یا بازار کالا

گزارش حکایت از ادامه تورم بالای ۵۰ درصد دارد و بسیاری از کارشناسان معتقدند سرکوب شاخص بورس در مسیر مهار انتظارات تورمی بوده، اما جریان پول مهار شدنی نیست یا وارد بورس یا بازار کالایی می شود.

بازار؛ گروه بورس: به تازگی مرکز آمار گزارش های از تورم در سال جاری منتشر کرده که حکایت از این دارد که تورم در اقتصاد ایران بالای ۵۰ درصد رشد کرده و حتی تورم در مواد غذایی حدود ۵۵ درصد ثبت شده که حکایت از این دارد که ارزش پول ملی همچنان در حال افت است و سرکوب قیمت دلار هم چندان نتوانسته به اقتصاد سیگنال مثبتی صادر کند به همین دلیل به گفته برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که سیاست های بازار ساز در چند هفته اخیر نمی تواند سیگنال های تورمی اقتصاد به بورس را متوقف کند، از طرف دیگر شرکت های بورسی در حال حاضر پی بر ایی خوبی دارند و به نسبت سودسازی هنوز رشد چندانی نداشته اند، از این رو سرکوب قیمت ارز تنها می تواند در کوتاه مدت روی شرکت های صادرکننده اثر بگذارد.

بسیاری از شرکت های تولیدی در آستانه گرفتن مجوز افزایش قیمت هستند که می تواند به افزایش حاشیه سود این شرکت ها کمک کند، هرچند هزینه تولید شرکت ها هم بالا رفته اما این مجوزها برای افزایش قیمت می تواند در بازار سیگنال مثبت صادر کند

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بازار همیشه نسبت به سیگنال های تورمی واکنش نشان می دهد، گفت: بسیاری از شرکت های تولیدی در آستانه گرفتن مجوز افزایش قیمت هستند که می تواند به افزایش حاشیه سود این شرکت ها کمک کند، هرچند هزینه تولید شرکت ها هم بالا رفته اما این مجوزها برای افزایش قیمت می تواند در بازار سیگنال مثبت صادر کند.

فردین آقابزرگی با بیان اینکه در چند وقت اخیر ورود پول به بورس شدت گرفته بود و بازار ساز به دنبال مهار رشد بورس بود، افزود: اما واقعیت این است که بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها عقب مانده و سرکوب قیمت دلار و افزایش عرضه دستوری در بورس هم نمی تواند مانع رشد بورس شود، زیرا سیگنال های تورمی در اقتصاد کشور همچنان پابرجاست و بورس ارزانترین بازار برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

در شرایطی که بسیاری از نمادها هنوز با قله قبلی خود فاصله زیادی دارند و از طرف دیگر قیمت کالاها در کشور تورمی ۵۰ درصدی دارند عملا اصلاح بازار سرمایه نه تنها منطقی نیست، بلکه باید همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد

او با تاکید بر اینکه روند کنونی معاملات حکایت از این دارد که شاید چند وقت درجا بزند اما در نهایت رشد می کند، تصریح کرد: در شرایطی که ارزش دلاری بورس همچنان کمتر از سال ۹۹ بوده و بسیاری از نمادها هنوز با قله قبلی خود فاصله زیادی دارند و از طرف دیگر قیمت کالاها در کشور تورمی ۵۰ درصدی دارند عملا اصلاح بازار سرمایه نه تنها منطقی نیست، بلکه باید همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد.

سرکوب دستوری انتظارات تورمی را مهار نمی کند

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که دولت قیمت دلار را سرکوب کرده تا از این طریق انتظارات تورمی را کاهش دهد، اما مقامات دولتی به ویژه رییس کل بانک مرکزی بارها در مصاحبه های خود عنوان کرده اند که نرخ ارز آزاد را به هیچ وجه قبول ندارند، زیرا نرخ واقعی بازار نیست و همین مسأله باعث شده که نرخ نیمایی را روی ۲۸۵۰۰ تومان ثابت نگهدارند در حالی که پیش از این یکبار قیمت دلار نیمایی را تا نرخ ۳۳ هزار تومان هم افزایش داده بودند و همین سردرگمی ها منجر شده بازار ارز به نقطه ضعف دولت و اقتصاد بدل شود و به عبارت دیگر همه بازار کشور به تناسب نرخ ارز بالا و پایین می شوند.

میزان نقدینگی موجود در اقتصاد کشور بسیار بالاست و با توجه به محدودیت های که برای معاملات بازار خودرو، طلا، دلار مسکن و... ایجاد شده این پول می تواند وارد بازار بورس شود، زیرا نرخ بهره بانکی با تورم هم فاصله زیادی دارد

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که یکی از دلایل خروج پول درشت از بورس بازدهی نمادهای بزرگ به اندازه بازدهی دلار بود و تا زمانی که دلار رشد نکند بازدهی شاخص کل چندان تغییری نمی کند. این موضوع از آن جهت واقعی نیست که تنها بخشی از بورس ایران کامودیتی محور و متاثر از نرخ دلار است و گروه های بزرگ دیگر همچون خودرو، بانک و ... ریالی هستند و تحت تاثیر کاهش قیمت دلار رشد می کنند، به همین دلیل افت همه نمادها نباید باهم متاثر از افت یا رشد دلار هم جهت حرکت کنند.
علیرضا سادات با بیان اینکه در بازار جهانی قیمت دلار روندی صعودی به خود گرفته که تحت تاثیر افزایش رکود اقتصادی است، اظهار کرد: همین مسأله زمینه افت قیمت طلا و همچنین نرخ فلزات پایه را به همراه داشته است و اگر این روند ادامه داشته باشد، به طور قطع شاهد افت درآمد برخی گروه های بورس همچون فلزات، پالایشی ها و... خواهیم بود.

هرچند در هفته های اخیر دولت تلاش کرده سرعت رشد بورس را بگیرد اما در صورتی که معاملات بورس هم از جذابیت بیفتد این پول ها وارد بازار های کالایی می شوند که در این حالت اقتصاد علاوه بر مشکل تورم کالایی با مسایل دیگر همچون احتکار، کمبود کالا و... مواجه می شود

او با تاکید بر اینکه میزان نقدینگی موجود در اقتصاد کشور بسیار بالاست و با توجه به محدودیت های که برای معاملات بازار خودرو، طلا، دلار مسکن و... ایجاد شده این پول می تواند وارد بازار بورس شود، تصریح کرد: هرچند در هفته های اخیر دولت تلاش کرده سرعت رشد بورس را بگیرد اما در صورتی که معاملات بورس هم از جذابیت بیفتد این پول ها وارد بازار های کالایی می شوند که در این حالت اقتصاد علاوه بر مشکل تورم کالایی با مسایل دیگر همچون احتکار، کمبود کالا و... مواجه می شود.
براساس این گزارش، دولت از طریق کنترل قیمت ارز و شاخص کل بورس و همچنین ایجاد مالیات بر معاملات بازارهایی همچون خودرو، طلا، دلار مسکن و... به دنبال هدایت نقدینگی به سمت بانک ها یا بازار بدهی است اما به دلیل کنترل دستوری و مصنوعی بازار عملا موفقیتی حاصل نشده و همچنان نقدینگی در دست مردم وجود دارد و ادامه تورم بالای ۵۰ درصد منجر به دو واکنش خواهد شد یا سرکوب بورس با ورود جریان پول پایان می پذیرد یا این نقدینگی وارد بازار کالاهای مختلف می شود و مشکلات جدیدی ایجاد می کند.

کد خبر: ۲۲۲٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha