۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
آبیاری هوشمند کشاورزی از اصلی‌ترین برنامه‌ها در حوزه آب است
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

آبیاری هوشمند کشاورزی از اصلی‌ترین برنامه‌ها در حوزه آب است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها در حوزه آب، آبیاری هوشمند است، امروزه تکنولوژی‌های جدید به کمک ما آمده‌اند تا ما بتوانیم برای هر لیتر آب برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش بازار، صفدر نیازی شهرکی در حاشیه گردهمایی مدیران ستادی و استانی آب و خاک کشور گفت: با تغییر اقلیم و کاهش بارش‌ها، منابع ما به شدت کاهش یافته و موظفیم بابت قطره قطره آبی که در اختیار ماست برنامه‌ریزی کنیم.

آبیاری هوشمند در کشاورزی از اصلی‌ترین برنامه‌ها در حوزه آب استوی با اعلام اینکه یکی از منابع مهم کشاورزی آب و خاک است، افزود: انتظار ما این است که وزارت نیرو ابتدا سهم آب بخش کشاورزی را به صورت حجمی تحویل دهد تا بتوانیم بابت آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم و حداکثر تولید را از بابت محصول داشته باشیم.

نیازی شهرکی با تاکید بر اینکه بهره‌وری عوامل متعددی دارد، اضافه کرد: بهره‌وری در آب مورد بحث است، آخرین عددی که ما داریم ۱.۵ کیلو تولید به ازای یک متر مکعب آب مصرفی است، ما برنامه داریم که تا پایان برنامه هفتم بتوانیم این رقم را به یک کیلو و هشتصد گرم برسانیم.

به گفته وی؛ اگر بتوانیم تقریبا یک ششم بهره‌وری از آب را ارتقاء دهیم یعنی ۱۷ تا ۱۸ درصد بهره‌وری در حوزه تولید را ارتقاء داده‌ایم که نیاز به زیرساخت و سرمایه‌گذاری و کارهای ترویجی دارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در برنامه‌های دوم تا ششم توسعه مقرر شده بود که وزارت نیرو آب را حجمی تحویل بخش کشاورزی دهد، گفت: اکنون هم اصرار داریم که اگر بخواهیم برای تولید برنامه‌ریزی کنیم باید آب به صورت حجمی به بخش کشاورزی تحویل شود؛ این اقدام نه اینکه اجرا نشده است اما به‌طور کامل و ۱۰۰ درصدی اجرا نشده است.

کد خبر: ۲۲۲٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha