۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
جابجایی فرودگاه مشهد رویایی که ۱۰ ساله شد|  مشهد بال پرواز می‌خواهد
بازار گزارش می‌دهد؛

جابجایی فرودگاه مشهد رویایی که ۱۰ ساله شد| مشهد بال پرواز می‌خواهد

مشهد- فرودگاه مشهد سال ۱۳۳۷ و در زمانی جانمایی شد که هیچ مزاحمتی برای شهر نداشت اما امروز به دلیل احاطه شدن فرودگاه در میانه شهر به یکی از اصلی‌ترین مزاحمان شهروندان تبدیل‌شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد را می‌توان بعد از فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی تهران، پرترافیک‌ترین فرودگاه‌ کشور دانست.

ناوگان فرسوده؛ خانه‌های چسبیده به باند فرودگاه و منازلی که صاحبانش توان دوجداره کردن شیشه‌های آن را ندارند همگی دست‌به‌دست هم داده تا از صبح تا شب صدای نخراشیده هواپیماها بر روی اعصاب مردم به پرواز درآید.

هم‌جواری فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با بافت شهری زحمت شهروندان را بیشتر کرده است زیرا نه‌تنها باید آلودگی روزانه و نیمه‌شب هواپیماها را تحمل کنند بلکه از طرف دیگر شهرداری به دلیل استانداردهای لازم اجازه بلندمرتبه‌سازی و ارتفاع دادن به ساختمان‌های این منطقه را نمی‌دهد و لذا ارتفاع این منطقه در جوار فرودگاه هم چنان پست مانده است.

بسیاری از ساکنان مجاور فرودگاه به‌رغم اینکه در معرض آلودگی صوتی قرار داشته و با برخی عوارض مانند استرس و بی‌خوابی همراه هستند ارزش ملک و مستغلات آن‌ها نیز از این بابت در مقایسه با سایر مناطق شهری با رشد کمتری همراه شده است.

در سال‌های گذشته طبق پژوهشی که تحت عنوان «اثرات آلودگی صوتی فرودگاه مشهد بر مناطق مسکونی اطراف آن» انجام پذیرفت نشان داد که بیشتر نواحی با کاربری‌های متفاوت در منطقه ۷ مشهد در معرض آلودگی صوتی بیش‌ازحد استاندارد قرار دارند.

آلودگی صوتی ناشی از فرودگاه در روز و شب آزاردهنده است و بیشتر نواحی مسکونی در معرض صدای بیش‌ازحد استاندارد است.

جابجایی فرودگاه مشهد رویایی که ۱۰ ساله شد|  مشهد بال پرواز می‌خواهد

در این پژوهش هم‌چنین اشاره شد که «هر هواپیما به‌طور میانگین برابر ۱۰ هزار خودرو آلودگی هوا ایجاد می‌کند، که اگر این تعداد را در ۶۰ پرواز داخلی و خارجی به فرودگاه شهید هاشمی نژاد ضرب کنیم، به عدد نگران‌کننده‌ای خواهیم رسید، عددی نگران‌کننده که نشان می‌دهد فرودگاه مشهد به‌اندازه تردد یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه در روز در آلودگی هوای شهر مشهد نقش‌آفرین است.»

وعده‌های نافرجام

به گزارش خبرنگار بازار؛ از سال‌ها پیش‌طرح ساخت و جابجایی فرودگاه مشهد بر سر زبان‌ها افتاده است اما برای همگان واضح و مبرهن است که این اقدام هزینه عجیب‌وغریبی را می‌طلبد که به نظر می‌رسد از عهده دولت خارج باشد.

به نظر می‌رسد ایجاد شهرک فرودگاهی و یا جابجایی فرودگاه بین‌المللی مشهد بیش از اینکه وارد فاز عملیاتی شود بیشتر به دستاویز دولتمردان برای جلب رأی مردم تبدیل‌شده است.

توسعه فرودگاه بین‌المللی مشهد و یا بهتر بگویم راه‌اندازی یک فرودگاه جدید از رؤیاها و شعارهای بسیاری از استانداران خراسان رضوی بوده است که هنوز به حقیقت نپیوسته است .

توسعه فرودگاه بین‌المللی مشهد و یا بهتر بگویم راه‌اندازی یک فرودگاه جدید از رؤیاها و شعارهای بسیاری از استانداران خراسان رضوی بوده است که هنوز به حقیقت نپیوسته است

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی دولت یازدهم از جمله دولتمردانی است که سال ۱۳۹۳اذعان کرد باید به فکر یک فرودگاه متناسب با طرح توسعه مشهد باشیم زیرا مشهد در آینده‌ای نه‌چندان دور میزبان بیش از ۴۰ میلیون زائر و مجاور است و این مهم با این فرودگاه قطعاً محقق نمی‌شود.

رشیدیان در آن سال سروصدا و آلودگی‌های زیست‌محیطی این فرودگاه برای شهروندان مشهدی را غیرقابل‌تحمل عنوان کرد و وعده اذعان کرد تا باید به فکر جانمایی و مطالعات اولیه برای جابجایی باشیم.

رزم حسینی استاندار دولت دوازدهم نیز ازجمله افرادی بود که برای تحقق این رؤیا جدیت بسیاری نشان می‌داد.

جابجایی فرودگاه مشهد رویایی که ۱۰ ساله شد|  مشهد بال پرواز می‌خواهد

استاندار وقت خراسان رضوی اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ نخستین جلسه امکان‌سنجی جابجایی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد را با حضور جمعی از مدیران استانی و شهری در محل دفتر خود برگزار کرد و در آن جلسه مصوب کرد زمین‌های دولتی با مساحت بیش از یک هزار هکتار و بافاصله مناسب و استاندارد از شهر مشهد طی یک هفته برای ساخت فرودگاه جدید شناسایی و به اداره کل فرودگاه‌های خراسان رضوی معرفی شود تا اقدامات اجرایی برای تعیین گزینه نهایی انجام گیرد.

همچنین با تأکید استاندار خراسان رضوی مقرر شد شهرداری مشهد نسبت به انجام مطالعات اقتصادی زمین فعلی فرودگاه شهید هاشمی نژاد و برآورد میزان درآمد حاصل از تغییر کاربری آن اقدام کند.

رزم حسینی در آن جلسه مدعی شد که برنامه‌ریزی لازم برای جابجایی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و احداث فرودگاه جدید این شهر در قالب شهر فرودگاهی با سرمایه‌گذاری و آورده بخش خصوصی در حال انجام است و موافقت‌های وزیر راه و شهرسازی نیز در این بستر گرفته‌شده است!

ممنوعیت ساخت فرودگاه جدید

احداث فرودگاه جدید مشهد در حالی دوباره بر سر زبان‌ها افتاده که سازمان برنامه‌وبودجه لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۲-۱۴۰۶) را در حالی منتشر کرده که بر اساس آن احداث فرودگاه‌های جدید در کشور ممنوع شده است.

طبق ماده ۱۰۷ بخش زیربنایی (تجارت و ترانزیت) این برنامه، احداث فرودگاه جدید در کشور در طول برنامه هفتم توسعه ممنوع است و موارد استثنا با تصویب هیئت‌وزیران مجاز خواهد بود.

این در حالی است که معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی اذعان می‌کند: موضوع ممنوعیت ساخت فرودگاه جدید در کشور تأثیری برساخت شهر فرودگاهی مشهد ندارد، زیرا مصوبات آن مربوط به گذشته است.

جواد خدایی درباره آخرین وضعیت ساخت شهر فرودگاهی مشهد می‌گوید: مطالعات این پروژه به پایان رسیده و توسط شرکت فرودگاه‌ها در حال بررسی برای تأیید نهایی است.

جابجایی فرودگاه مشهد رویایی که ۱۰ ساله شد|  مشهد بال پرواز می‌خواهد

معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی اذعان می‌کند: مطالعات شهر فرودگاهی مشهد به پایان رسیده و هم‌اکنون توسط شرکت فرودگاه‌ها در حال بررسی برای تأیید است.

مطالعات شهر فرودگاهی مشهد به پایان رسیده و هم‌اکنون توسط شرکت فرودگاه‌ها در حال بررسی برای تأیید است

به گفته وی، چنانچه تأییدیه توسط استان دریافت شود، نسبت به تثبیت زمین و نهایی کردن تملک زمین اقدامات لازم صورت خواهد گرفت، هرچند اکنون هم مذاکرات با سرمایه‌گذاران و مخصوصاً سرمایه‎گذاران خارجی در حال انجام است.

جانمایی فرودگاه

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان نیز درباره این مصوبه و ساخت شهر فرودگاهی در مشهد اظهار می‌کند: ساخت فرودگاه جدید در مشهد مربوط به برنامه ششم توسعه بوده و مصوبه هیئت‌وزیران در دو دولت قبل را دارد.

محمود امانی می‌گوید: مطالعات ساخت این فرودگاه از سال ۱۴۰۰ آغازشده و هم‌اکنون مرحله مطالعه جانمایی و محیط‌زیست آن توسط مشاور به پایان رسیده است.

مدیرکل شرکت فرودگاه‌های خراسان بابیان اینکه موضوع ساخت شهر فرودگاهی جدید مشهد فراتر از برنامه هفتم توسعه است توضیح می‌دهد: هم‌اکنون مرحله جمع‌بندی آن توسط مشاور در حال انجام است.

به گفته امانی، به‌زودی نتایج جانمایی و محیط‌زیست این پروژه در قالب یک مجموعه به استانداری و وزارت کشور ارسال خواهد شد.

کد خبر: ۲۲۲٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      2 0
      فرودگاه جاش مناسب هست بجای هزینه تراشی الکی و پر کردن جیب پیمانکاران با این طرحها به فکر مهار تورم و گرانی باشید
      • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
        2 0
        سلام یک شب تشریف بیاورید خانه های کنار فرودگاه تا ببینید چی مکشند مردم خواب دارند یانه.