۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲
تاخیر وزارت جهاد کشاورزی در اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا

تاخیر وزارت جهاد کشاورزی در اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا

وزارت جهاد کشاورزی با وجود گذشت ۳ هفته از تصویب قیمت کلزا در شورای قیمت گذاری محصولات اساسی، قیمت خرید تضمینی این دانه روغنی را اعلام نکرده است.

به گزارش بازار، عطاالله هاشمی عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در باره قیمت کلزا گفت قیمت این دانه روغنی در این شورا اصلاح و به مبلغ ۳۰ هزار تومان تصویب شده، اما هنوز قیمت اصلاحی اعلام نشده است.

هاشمی افزود: بر اساس قانون، وزارت جهاد کشاورزی می‌بایست حداکثر یک هفته بعد از تصویب قیمت کلزا در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، قیمت را اعلام می‌کرد، اما با گذشت ۳ هفته از این موضوع هنوز قیمت اعلام نشده است.

کلزا محصولی راهبردی وماده اولیه تولید روغن خوراکی است، اما کشاورزان امسال استقبال خوبی از کشت این محصول نکرده اند. به گفته برخی از کشاورزان کلزا کار مشخص نبودن قیمت خرید تضمینی و نبود سیاست‌های حمایتی از دلایلی بوده که آن‌ها رغبتی برای کشت کلزا نداشته باشند.

سطح زیر کشت کلزا سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار هکتار بود، اما امسال این میزان به ۱۱۰ هزار هکتار کاهش یافته است.

منصوری مجری طرح کشت دانه‌های روغنی تاخیرافتادن بارندگی‌های پاییزه را نسبت به گذشته دلیل کاهش می‌داند، اما هاشمی عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی می‌گوید بحث کاهش سطح زیر کشت به این دلیل است که کشاورزی که سال گذشته با قیمت مناسب کلزا کاشته است در سال جدید این قیمت برایش صرف نمی‌کند.

هاشمی می‌افزاید به همین دلیل شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت کلزا را با توجه به تورم امسال مجددا اصلاح کرد، اما وزارت جهاد کشاروزی بعد از گذشت ۳ هفته هنوز قیمت اصلاحی را اعلام نکرده است.

طبق ماده ۳۱ برنامه ششم کاشت و افزایش تولید کلزا می‌بایست تا پایان برنامه در سال ۱۴۰۰ به ۹۳۴ هزارتن می‌رسید که از این مقدار ۲۹۵ هزار تن محقق شده است.

تولید کلزا سال گذشته در کشور به ۲۴۰ هزارتن رسید و امسال پیش بینی می‌شود برداشت این محصول به ۱۷۰ هزار تن برسد که نسبت به سال گذشته ۷۰ هزار تن کاهش دارد.

هاشمی دلایل این کاهش را در بدقولی‌های دولت در امر اختصاص یارانه ها، قیمت وسایر شرایطی که دولت به عهده گرفته است می‌داند.

به عقیده کارشناسان هر چند مشکلات بسیاری از جمله کاهش بارش‌های جوی و کمبود حمایت‌های تشویقی در بخش کشاورزی وجود دارد، اما توسعه کاشت و تولید دانه‌های روغنی یک ضرورت برای کشور است.

خدرایی معاون دفتر دانه‌های روغنی نیز می‌گوید تلاش بر این است ضریب خوداتکایی تولید دانه‌های روغنی از ۱۰ درصد فعلی با برنامه ریزی دوساله به ۲۵ درصد افزایش پیداکند.

خدرایی می‌افزاید بر اساس برنامه ریزی، امسال ۲۵۰ هزار هکتار برای کشت پاییزه کلزا در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۲۲۲٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      7 0
      قیمت پارسال ۲۳هزارو۵۰۰ تومان بود چطور امسال باافزایش قیمت شده ۲۲ هزار تومان ????یعنی کشاورز رو اینقدر بدبخت فرض کردین که فرق افزایش وکاهش رو نمیدونه ?
    • صفر امامی پور مایان سفلی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
      1 1
      چرا همه اجناس۱۰۰درصد افزایش می‌یابد ولی کلزا ۲۵درصد حداقل بر حسب دلار حساب کنید
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      0 0
      بیان باکشاورز بسازید به خدااگه کشاورزدلگیربکنید کشورنابود میکنیدکشاورزرانادان حساب نکنیدکشاورزقشرفقیرماند برای کشاورزهزینه کنید بهابه کشاورزبدین که پایه کشور کشاورزان هستند دولت مردان باکشاورزیاعلی بگویید