۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
چالش‌های تاخیر در تخصیص ارز نیمایی به واحدهای تولیدی و تجاری
در اتاق بازرگانی تبریز بررسی شد؛

چالش‌های تاخیر در تخصیص ارز نیمایی به واحدهای تولیدی و تجاری

تبریز- چالش‌ها و مشکلات تاخیر در تخصیص ارز نیمایی به واحدهای تولیدی و تجاری با حضور نمایندگانی از بخش خصوصی و دولتی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بررسی شد.

بازار؛ گروه استان ها: کارگروه بررسی مشکلات تخصیص ارز نیمایی با حضور نمایندگانی از واحدهای تولیدی و تجاری استان، نماینده دادگستری، شورای هماهنگی بانک های استان و تعدادی از بانک‌های خصوصی و دولتی استان ظهر امروز چهارشنبه در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، هدف از برگزاری این نشست را بررسی دغدغه‌های واحدهای صنعتی استان در دریافت ارز نیمایی و چالش‌های ناشی از آن عنوان کرد.

نسرین درخشانی با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: مدتی است مشکلات تامین ارز نیمایی از سوی فعالین اقتصادی به اتاق بازرگانی انعکاس پیدا کرده است و اتاق به منظور بررسی دقیق تر موضوع، اقدام به طرح پرسشنامه از اعضای خود نموده است که بازخورد آن ۹۰ مورد ثبت سفارش با رقم تقریبی ۳۴ میلیارد دلار در صف تامین ارز از سوی استان آذربایجان شرقی ثبت گردید.

وی افزود: این تعداد صرفا بر اساس بازخودیست که از پرسلاین بدست آمده و قطعا تعداد اشخاصی که در صف تامین ارز می باشند بیشتر از این موارد می باشد. زمانبر بودن صدور کد تخصیص و تامین از سوی بانک مرکزی و مسدودی ۵ درصدی ریالی مبلغ ثبت سفارش نیز از مشکلاتیست که فعالین اقتصادی استان با آن مواجه هستند.

درخشانی ادامه داد: با عنایت به اینکه این موضوع یک مسئله ملی و فراگیر است، با این حال امید می‌رود با برگزاری این نشست و انعکاس راهکارهای مناسب به بانک مرکزی و مراجع ذیصلاح تا حدودی دغدغه اهالی صنعت و تجارت در این زمینه کاهش یابد.

چالش‌های تاخیر در تخصیص ارز نیمایی به واحدهای تولیدی و تجاری

تاخیر در تخصیص ارز نیمایی، قدرت رقابت را از تجار ایرانی می‌گیرد

عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز نیز در این کارگروه با تاکید بر اینکه دریافت ارز نیمایی، یک پروسه طولانی، زمانبر و پیچیده است، گفت: متاسفانه به دلیل عدم دریافت به‌موقع ارز نیمایی، علاوه بر کاهش قدرت رقابت واحدهای تولیدی ایرانی در بازارهای بین‌المللی، آبرو و اعتبار خود را نیز از دست می‌دهند.

سید باقر شریف‌زاده تصریح کرد: تامین ارز عملا فعالیت واحدهای تولیدی را لنگ کرده است و باید دنبال راهکاری برای رفع این معضل بود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کمبود ارز در کشور، زمان زیادی برای تهیه ارز نیمایی صرف می‌شود، گفت: مراحل ثبت سفارش، بسیار سخت و طاقت‌فرسا است و انرژی زیادی را از فعالان اقتصادی می‌گیرد، از طرفی پس از ثبت سفارش، باید ماه‌ها برای دریافت ارز در صف انتظار بمانیم و در این بین اگر کوچکترین تغییراتی در ثبت سفارش صورت بگیرد، منجر به مسدودی ریالی می‌شود.

شریف‌زاده، معطلی کالاها در گمرک به‌دلیل عدم دریافت به‌موقع ارز و به‌تبع آن عدم تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی را از دیگر مشکلات ناشی از کمبود ارز در کشور عنوان کرد.

وی با اشاره به شرایط تحریمی و کمبود ارز در کشور گفت: در این اوضاع بهتر است دولت، تامین ارز واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را که نسبت به واحدهای بزرگ، آسیب‌پذیرتر هستند، در اولویت قرار دهد.

در ادامه این دیدار نمایندگان واحدهای تولیدی به بیان مشکلات خود در زمینه تامین ارز پرداختند؛ صرف زمان طولانی برای ثبت سفارش ارز نیمایی، انتظار چند ماهه برای دریافت ارز با نرخ دولتی، عدم رغبت در بازارهای جهانی به همکاری با تجار ایرانی به دلیل تاخیر در پرداخت وجوه معامله، ضرورت تک‌نرخی شدن ارز، مسدودی پول در بانک‌ها به دلیل عدم تامین به‌موقع ارز و تعطیلی کارگاه‌ها به دلیل نبود مواد اولیه از جمله موارد مطرح شده در این کارگروه بود.

در ادامه، نمایندگان بانک‌های استان نیز به بیان دغدغه‌های خود در رابطه با چرایی تاخیر در ثبت سفارش‌ها و صف طولانی تخصیص ارز پرداختند و عامل اصلی بروز این مشکلات را ناشی از کمبود ارز در کشور عنوان کردند، نه خود بانک‌ها.

گفتنی است، در پایان این نشست راهکارهای جایگزین برای کاهش مشکل واحدهای تولیدی و تجاری برای تامین ارز یا ثبت سفارش برای ارائه در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی استان مطرح شد.

کد خبر: ۲۲۲٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha