۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
جزئیات جدید سامانه معاملات املاک؛ موجران و مستأجران شاهد معرفی کنند| ۲۰ میلیون اجاره نشین داریم
معاون وزیر راه و شهرسازی:

جزئیات جدید سامانه معاملات املاک؛ موجران و مستأجران شاهد معرفی کنند| ۲۰ میلیون اجاره نشین داریم

عباسی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هدف از راه اندازی سامانه معاملات املاک و مستغلات کاهش دادن هزینه موجران و مستأجران است گفت: در حال حاضر در کشور ۲۰ میلیون مستاجر داریم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: هادی عباسی در مراسم رونمایی از سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن(سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور) با تشریح مراحل ثبت قراردادهای رایگان اجاره مسکن گفت: سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور با هدف کاهش هزینه موجران و مستأجران راه اندازی شده است. تا امروز چنین سامانه ای نداشته ایم و در فاز اول این سامانه بحث اجاره مسکن را داریم. در ادامه با تکمیل سامانه، وارد قراردادهای خرید و فروش و ساخت و ساز می شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قراردادهای اجاره در این سامانه به هیچ وجه مشمول مالیات جدید نمی‌شوند و مردم نگران این موضوع نباشند ادامه داد: اصولاً در روابط اجتماعی و اقتصادی قرارداد نقش تعیین کننده دارد و مبتنی بر قرارداد وارد قرار و رابطه اجتماعی و اقتصادی می‌شوند و همه معادلاتی که انسان ها در جامعه با هم دارند قرارداد اجتماعی است.

عباسی با بیان اینکه این قراردادها از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اضافه کرد: در واقع کشورهایی پیشرفته هستند که ساز و کار قراردادهای پیشرفته داشته باشند و امروز به سمت قراردادهای هوشمند حرکت می کنیم. در عصر حاضر وارد هوشمندی قرارداد شده‌ایم و در یک روند جهانی هستیم و در بحث نوع قراردادها وارد قراردادهای مردمی و p&p است و امروز سامانه معاملات املاک و مستغلات با این رویکرد و این قالب قرارداد رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: این سامانه توسط موسس دانش بنیان طراحی شده است و نحوه ثبت قرارداد اجاره به این گونه است که افراد مبتنی بر درگاه دولت هوشمند وارد سامانه می‌شوند و ابتدا موجر قرارداد را ثبت و فرم را تکمیل و پس از آن مستاجر به ثبت قرارداد در سامانه اقدام می‌کند و هر کدام از اینها نیز یک نفر را به عنوان شاهد معرفی می کنند. شماره موبایل ثبت و رمز یکبار مصرف برای شاهد ارسال و شماره ثبت می‌شود و کد رهگیری رسمی با بارکد صادر و استعلام گیری انجام می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پس از این مرحله کد رهگیری رسمی صادر می شود. این قراردادها قابل استعلام گیری از سوی هر کدام از دو طرف قرارداد است. موضوع این است که راه اندازی آزمایشی این سامانه صورت گرفته و ١١٠٠ قرارداد اجاره ثبت شده و امروز به صورت رسمی رونمایی است و این سامانه در تمام ایام حتی تعطیل به صورت شبانه روزی فعال است.

طی ۱۰ روز اخیر و تا این لحظه حدود ۱۴۰۰ قرارداد اجاره در سامانه ثبت شده است

عباسی با اشاره به راه اندازی آزمایشی سامانه معاملات املاک و مستغلات یادآور شد: این سامانه از ابتدای اردیبهشت امسال به صورت آزمایشی راه اندازی شد. طی ۱۰ روز اخیر و تا این لحظه حدود ۱۴۰۰ قرارداد اجاره در سامانه ثبت شده است. این سامانه ۲۴ ساعته است و سامانه کد رهگیری بنگاه های املاک همزمان نیز فعال است.

وی با تاکید بر اینکه فرآیند ثبت قرارداد با استفاده رمز یکبار مصرف انجام می شود، اظهار کرد:تا قبل از رونمایی از این سامانه، صدور کد رهگیری از سوی مشاوران املاک رایگان نبود که با راه اندازی این سامانه کد رهگیری بنگاه های املاک نیز رایگان شده است!

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه طی ۱۰ روز اخیر حدود ۵۰ هزار نفر به سامانه مراجعه کرده اند که تا این لحظه حدود ۵۰۰۰ قرارداد ایجاد شده و برای ۱۳۶۶ تا این لحظه قرارداد کد رهگیری صادر شده است تاکید کرد: در کنار این سامانه، سامانه مشاوران املاک پابرجا است و افراد از هر دو طریق می‌تواند ورود کنند و کد رهگیری بگیرند.

وی افزود: مشاوران املاک خدمات مختلفی ارایه می‌دهند و بهم رسانی و پیدا کردن دو طرف قرارداد از خدمات مشاوران املاک است و هیچ وقت مشاوران املاک جمع آوری نمی‌شوند. مشاوران املاک در دنیا از دعوای حقوقی دو طرف قرارداد جلوگیری می‌کند و ما هم در آینده مشاوران املاک حرفه‌ای خواهیم داشت و فضا رقابتی‌تر خواهد شد.

عباسی در پاسخ سوال که اگر بین طرفین مشکلی ایجاد شود هر یک طرف برای رفع مشکل به کجا مراجعه خواهند کرد، گفت: همین الان هم اگر مشکلاتی پیش آید هم مشاوران املاک به آن ورود نمی‌کند و طرف قرارداد به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند.

عباسی در پاسخ به این پرسش که مهم ترین هدف وزارت راه برای راه اندازی سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن، گفت: کاهش هزینه مبادله در اقتصاد در فرآیند قراردادهای اجاره مسکن مهم ترین هدف از این اقدام بوده است و استفاده از این سامانه هیچ مالیاتی ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص آمار جدید و به روز شده از تعداد مستأجران در کشور گفت: برآورد این است که ۶ میلیون خانوار مستاجر هستند به عبارت دیگر ٢٠ میلیون نفر در کشور مستاجر هستند.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه معمولا در قراردادهای اجاره دو طرف از سوی مشاوران املاک به هم معرفی می‌شوند و شرط این هم رسانی عقد قرارداد در بنگاه است از این رو به نظر نمی‌رسد این سامانه برای قراردادهای جدید اجاره به کار بیاید و بیشتر متوجه موارد تمدید قرارداد می‌شود، گفت: این سامانه فرصت اقتصادی برای افراد ایجاد می‌کند و ممکن است که دو طرف قرارداد همکار و همسایه هم باشند و به توافق می‌رسند و بدون نیاز به مراجعه به بنگاه قرارداد منعقد می‌شود و این قرارداد رسمی است و کد رسمی صادر می‌شود.

صدور کد رهگیری از سوی مشاوران املاک رایگان نبوده اما پس از راه‌اندازی این سامانه مشاوران املاک هم اخیرا کد رهگیری را به طور رایگان صادر می‌کنند

وی در پاسخ به این پرسش که مشاوران املاک می گویند صدور کد رهگیری رایگان بوده، گفت: این گونه نیست و صدور کد رهگیری از سوی مشاوران املاک رایگان نبوده اما پس از راه‌اندازی این سامانه مشاوران املاک هم اخیرا کد رهگیری را به طور رایگان صادر می‌کنند.

کد خبر: ۲۲۲٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha