۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
بورس در انتظار شوک خبری| پازل صعود به شاخص ۳ میلیونی در حال تکمیل شدن!
بازار گزارش می دهد؛

بورس در انتظار شوک خبری| پازل صعود به شاخص ۳ میلیونی در حال تکمیل شدن!

در حال حاضر سیاست جهانی درباره نرخ بهره و تصمیم گیری مجلس ایران برای شناوری نرخ ارز محرک های موثری برای واکنش بازارها از جمله بورس و ... این که در این گزارش به جزئیات آن پرداخته شده است.

بازار؛ گروه بورس: بازارهای مالی در ماه های اخیر به سیاست های پولی و مالی حساس شده اند و در انتظار نهایی شدن برخی تصمیمات بانک های مرکزی هستند. در واقع این روزها پارادیم های اصلی بازار بر روی دو محور در حال چرخش هستند. اولین و مهمترین موضوع در حال حاضر تمرکز بازارها بر مذاکرات سقف بدهی ایالات متحده آمریکا و احتمال اینکه آیا می توان قبل از نکول احتمالی در ۱ ژوئن به پیشرفت هایی دست یافت یا خیر. در حال حاضر هیچ خبری از احتمال پیشرفت منتشر نشده اگرچه همچنان مذاکرات ادامه دارد. موضوع دوم بحث افزایش نرخ بهره است. اگرچه انتظار ۸۰ درصدی بازار بر عدم احتمال افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن است اما سخنان متناقض روسای فدرال رزرو های مختلف تا حدی ابهام ایجاد کرده است.

انس متاثر از سیاست نرخ بهره در حال کف سازی در ناحیه ۱۹۵۰ دلار است. در این موقعیت احتمال صعود بیشتر از نزول است و گواه های بنیادی محکمی برای ادامه ریزش وجود ندارد. از این رو انتظار صعود در مرحله اول حداقل تا ناحیه شکسته شده یعنی تا محدود ۲۰۰۰ دلار و در میان مدت حمله مجدد به سقف تاریخی اتفاق بیفتد

جیمز بولارد رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس گفته که باید نرخ بهره حداقل در دو میزان ۲۵ واحدی دیگر افزایش یابد. با این حال نیل کشکاری رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس گفته که ترجیح می‌دهد نرخ فعلا ثابت باشد تا فرصت بیشتری برای ارزیابی اثرات افزایش نرخ بهره به وجود آید. با تمام این تفاسیر در جلسه ماه ژوئن و مطابق با انتظار بازار افزایش نرخی را شاهد نخواهیم بود.

به طور قطع تغییر با تثبیت نرخ بهره بیشترین جهت را به بازار طلا می دهد زیرا اگر نرخ بهره بالا برود به معنای ادامه شرایط رکوردی خواهد بود و از آنجایی که انس از منظر تکنیکالی سطح حمایتی محکم ۱۹۵۰ را دارد احتمال جذب نقدینگی دارد و این مسأله به این بستگی دارد که کف سازی در این ناحیه اتفاق بیفتد و بعد احتمال صعود بیشتر از نزول می شود، هرچند گواه های بنیادی محکمی برای ادامه ریزش وجود ندارد. انتظار صعود در مرحله اول حداقل تا ناحیه شکسته شده یعنی تا محدود ۲۰۰۰ دلار و در میان مدت نیز همچنان توقع حمله مجدد به سقف تاریخی وجود دارد.

بازارهای مالی دیگر هم متاثر از وضعیت نرخ بهره هستند بر همین مبنا در اکثر بازارهای جهانی روند به صورت معاملات نوسانی دنبال می شود تا مشخص شود که نرخ بهره بالا خواهد رفت یا خیر. بورس ایران هم شرایط مشابهی دارد و معاملات بعد از اصلاح خیلی نوسانی دنبال می شود در حالی که شرایط کنونی اقتصاد کشور کاملا تورمی است.

بورس ایران بعد از ریزش منتظر خبرهای مثبت برای صعود است که با توجه به اینکه مجلس مصوبه هیات وزیران مبنی بر تثبیت نرخ ارز و تعیین نرخ تسعیر ارز جهت قیمت گذاری کالاها توسط بانک مرکزی را ابطال کرده این مسأله می تواند تا حدودی معاملات را تقویت کند

از طرف دیگر دیروز مجلس مصوبه هیات وزیران مبنی بر تثبیت نرخ ارز و تعیین نرخ تسعیر ارز جهت قیمت گذاری کالاها توسط بانک مرکزی را ابطال کرده و این مسأله می تواند خارج از سیاست های بین المللی درباره نرخ بهره و بروز تغییرات در قیمت کامودیتی ها تا حدودی معاملات بورس را تقویت کند.

در واقع برای ثابت ماندن نرخ ارز آنچه در مجلس مطرح شده حکایت از این دارد که بانک مرکزی حق تثبیت نرخ‌ها در سامانه نیما و همچنین حق تعیین نرخ تسعیر ارز و اعلام این نرخ برای قیمت گذاری محصولات را ندارد و این کار مغایر قانون است. در موقعیت کنونی این تصمیم یکی از مهم ترین رخدادهای چندسال اخیر بوده و به نفع تولید کنندگان و بازار است با همین خبر گروه‌های دلاری هم دوباره می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند.

بازار در محدوده فعلی منتظر یک شوک بوده که روند قبلی صعودی خود را پی بگیرد که همین خبرها می‌تواند محرک خوبی برای این حرکت بورس باشد و اگر شاخص شیمیایی را مورد بررسی قرار دهیم نشان می دهد که این شاخص از محدوده فعلی ۱۸۰هزار واحدی پتانسیل رشد و رسیدن به محدوده ۳۸۰هزار را دارد این موضوع علاوه بر اینکه وابسته به سیاست بازار جهانی است تابع تصمیم دولت درباره نرخ تثبیت ارز هم خواهد بود.

از طرفی شنیده هایی مبنی بر عرضه دوباره خودرو در بورس کالا وجود دارد همین خبر برای خودرویی ها هم می‌تواند جالب توجه باشد و در واقع با این دید پازل جدید صعودی بازار برای رسیدن به شاخص ۳.۱۰۰ در حال تکمیل شدن است.

کد خبر: ۲۲۲٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محسن IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      0 0
      فروش سهام عدالت آزادشده من هفت میلیون برام آمده
    • علی دوستی IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      0 0
      رشد و تورم این ۳ ساله همه و همه مرتبط به منفی و بی ارزش کردن سرمایه های مردم در بورس بوده است سرمایه انان را امروز بی ارزش کردند و.....
    • US ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      0 0
      بورس خیز برداشته برای فتح قله ی ۴ میلیون واحدی تا شهریور ماه و همچنین بالای ۵ میلیون واحدی تا پایان سال .
    • بهزادی IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      0 0
      بیش از ۳ سال است بازار و سرمایه مردمی را در بورس منفی و بی ارزش کردند حاصلش منفی کردن بازار تورم قیمت مسکن و سکه و خودرو و.......است