۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
تب قیمت میوه‌های نوبرانه پائین آمد؛ افزایش عرضه نرخ‌ها را شکست
بازار در مشهد پیگیری کرد؛

تب قیمت میوه‌های نوبرانه پائین آمد؛ افزایش عرضه نرخ‌ها را شکست

مشهد- میوه‌های نوبرانه مانند زردآلو، گوجه‌سبز و انگور که تا دیروز باقیمت‌های نجومی و غیرقابل‌باور در برابر مصرف‌کنندگان خودنمایی می‌کردند خوشبختانه چند روزی است که با افزایش عرضه در بازار با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده و بنا بر گفته متولیان فروش میوه و تره‌بار با کاهش قیمت بیشتری روبرو خواهند بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازار میوه مشهد که تا پیش‌ازاین قیمت میوه داخلی را بیش از ۲۰ هزار تومان به خود ندیده بود با ورود میوه‌های نوبرانه و قیمت‌های ۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلو در ابتدای بهار با شوک روبرو شد اما هنوز سه‌هفته‌ای از تب بالای قیمت ها نگذشته که طی هفته جاری خوشبختانه با روند کاهشی نرخ میوه در بازار روبرو هستیم.

رکورد قیمت‌ها شکسته شد
حاتم رضوی کیا یکی بارفروشان میدان میوه و تره‌بار مشهد بابیان اینکه میوه‌های نوبرانه همان‌طور که از نامشان پیداست فقط به دلیل نوبر بودن با افزایش قیمت روبرو می‌شوند به بازار گفت: اطراف مشهد مملو از باغ‌های زردآلو، آلو، گوجه‌سبز و هلو است که با روانه شدن این محصولات به بازار به‌طور حتم شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز خواهیم بود.

توت‌فرنگی تا کیلویی ۲۵ هزار تومان در بازار جولان می‌داد و این در حالی است که مرغوب‌ترین توت‌فرنگی به‌صورت سبدی کیلویی پنج هزار تومان است

وی بابیان اینکه پیش‌ازاین قیمت توت‌فرنگی تا کیلویی ۲۵ هزار تومان در بازار جولان می‌داد، افزود: این در حالی است که مرغوب‌ترین توت‌فرنگی به‌صورت سبدی کیلویی پنج هزار تومان است.

رضوی کیا با اشاره به اینکه کاهش برخی قیمت‌ها تنها منوط به میوه‌های نوبرانه نشده و قیمت برخی از محصولات پرمصرف مانند سیب‌زمینی و پیاز را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است به ما گفت: سیب‌زمینی و پیاز از زمره محصولات پرمصرف و همیشه متقاضی هستند که سال گذشته تا کیلویی ۱۷ هزار تومان نیز رکورد قیمت زدند اما در حال حاضر قیمت این محصول بین یک هزارتا دو هزار تومان و در خرده‌فروشی‌ها به مبلغ دو هزار و ۵۰۰ تومان جولان می‌دهد.

افزایش تولید قیمت را می‌شکند
این بارفروشان میدان میوه و تره‌بار مشهد بابیان اینکه برداشت سیب‌زمینی از مزارع استان گلستان آغازشده و شاهد تولید مازاد هستیم افزود: به دلیل سرمای امسال لذا سیب‌زمینی جیرفت نیز به‌طور هم‌زمان با گرگان در حال برداشت است و لذا این محصول با برداشت بیش‌ازحد و کمبود تقاضا روبرو شده و لذا قیمت سیب‌زمینی از کیلویی پنج هزار تومان به یک‌سوم قیمت شکسته شده است.

رضوی کیا بابیان اینکه افت بیش‌ازحد قیمت پیاز به ضرر کشاورز تمام خواهد شد، افزود: وقتی کشاورز به دلیل افت بیش‌ازحد قیمت ضرر می‌کند لذا سال آتی رغبتی برای کشت این محصول نخواهد داشت و دوباره سال بعد با کمبود این محصول و به دنبال آن افزایش قیمت روبرو خواهیم شد.

به دلیل سرمای امسال سیب‌زمینی جیرفت نیز به‌طور هم‌زمان با گرگان در حال برداشت است و لذا این محصول با برداشت بیش‌ازحد و کمبود تقاضا روبرو و لذا قیمت سیب‌زمینی از کیلویی پنج هزار تومان به یک‌سوم قیمت شکسته شده است

وی با اشاره به اینکه آزاد شدن صادرات پیاز می‌تواند نجات‌دهنده کشاورزان برای افت قیمت‌ها باشد بیان کرد: البته بیشتر صادرات پیاز و سیب‌زمینی کشور به عراق انجام می‌شد که هم‌اکنون با برداشت تولیدات خودِ عراقی‌ها، چندان از محصولات ما استقبال نمی‌شود.

رضوی کیا تأکید کرد: دولت می‌بایست با ورود جدی به تنظیم بازار و خریدهای تضمینی و هم‌چنین بازارهای صادراتی نسبت به ایجاد تعادل در بازار کمک کند.

وی افزود: به نظر این موضوع که یک روز پیاز کیلویی ۱۷ هزار تومان به فروش برسد و کشاورز خوشحالی کند و مصرف‌کننده زانوی غم بغل بگیرد و یک روز دیگر پیاز به قیمت یک هزار تومان برسد و مایه خوشحالی مصرف‌کننده و غم کشاورز شود به نفع هیچ‌کدام نیست.

روند نزولی قیمت میوه
در همین حال رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره‌بار مشهد بابیان اینکه قیمت میوه رابطه مستقیمی باعرضه و تقاضا دارد، به خبرنگار بازار گفت: با افزایش حجم تولیدات و روانه شدن بار از باغات اقصی نقاط کشور به مشهد شاهد افت بسیاری از قیمت به‌ویژه میوه‌های نوبرانه در میدان بار هستیم.

به نظر این موضوع که یک روز پیاز کیلویی ۱۷ هزار تومان به فروش برسد و کشاورز خوشحالی کند و مصرف‌کننده زانوی غم بغل بگیرد و یک روز دیگر پیاز به قیمت یک هزار تومان برسد و مایه خوشحالی مصرف‌کننده و غم کشاورز شود به نفع هیچ‌کدام نیست

حسین مصدق بابیان اینکه خوشبختانه تب قیمت میوه‌های نوبرانه مانند زردآلو و گوجه‌سبز تا حد بسیاری با فراوانی محصول رو به افول گذاشته است بیان کرد: تا هفته گذشته قیمت هر کیلو زردآلو در بازار حتی تا ۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلو رسید درحالی‌که اکنون این قیمت به کیلویی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان رسیده است.

وی بابیان اینکه قیمت این میوه ۱۰۰ درصد کاهش داشته است افزود: سایر محصولات نوبر نیز مانند گوجه‌سبز و یا انگور نیز همین شیب کاهشی را تجربه کرده و لذا قیمت هر کیلو انگور از کیلویی ۴۰ هزار تومان با کاهش ۵۰ درصدی به کیلویی ۲۰ هزار تومان رسیده است.

وی بابیان اینکه گوجه‌سبز نیز از کیلویی ۴۰ هزار تومان به کمتر از ۲۰ هزار تومان رسیده و با ورود محصول باغات مشهد شاهد کاهش بیشتر قیمت نیز خواهیم بود ادامه داد: با افزایش دمای هوا شاهد برداشت بسیاری از محصولات از باغات استان و هم‌چنین استان‌های هم‌جوار خواهیم بود و لذا کاهش نزولی قیمت‌ها در طی روزهای آینده و حتی ماه آینده دور از انتظار نیست.

بازرسی‌ها ضعیف است
در همین حال بسیاری از شهروندان مشهدی بر این اعتقاد هستند که بازرسی‌ها از خرده‌فروشان به حد کافی نیست.

یکی از همین شهروندان معترض اظهار می‌کند: اگر سری به بلوار شهید دستغیب مشهد بزنید بدون هیچ گلایه‌ای این نابسامانی قیمت‌ها آشکار می‌شود.

مغازه‌داران پس از خرید میوه از میدان بار میوه‌های مرغوب را دست‌چین و با سود ۶۰ درصدی به مشتریان خاص می‌فروشند

این شهروند مشهدی عنوان می‌کند: درحالی‌که سیب‌زمینی در قریب به‌اتفاق بسیاری از فروشگاه‌ها کیلویی دو هزار و ۵۰۰ تومان است اما برخی فروشگاه‌ها همین محصول را هنوز به کیلویی ۴۵۰۰ تومان می‌فروشند و یا با چیدن چند دانه میوه درشت در درون یک‌کاسه قیمت‌هایی را اعلام می‌کنند که تقریباً سه برابر قیمت میوه در میدان بار است!

بسیاری از شهروندان اظهار می‌کنند: مغازه‌داران پس از خرید میوه از میدان بار میوه‌های مرغوب را دست‌چین و با سود ۶۰ درصدی به مشتریان خاص می‌فروشند و میوه‌های مانده در کارتن‌ها را با سود قانونی در معرض فروش می‌گذارند!

بسیاری از شهروندان بابیان اینکه بسیاری از میوه‌فروشی‌ها از درج قیمت میوه خودداری کرده و یا برای فریب بازرسان قیمت‌های دروغین را بر روی تابلوی وایت برد حک می‌کنند در این رابطه اظهار می‌کنند: برخی از فروشگاه‌ها ه به مشتری می‌گویند این قیمت‌ها متعلق به دیروز است!

کد خبر: ۲۲٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha