۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶
استفاده از ارزهای محلی برای توسعه روابط تجاری و بانکی ایران و بلاروس
رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد

استفاده از ارزهای محلی برای توسعه روابط تجاری و بانکی ایران و بلاروس

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور در کنار نقشه راه تجاری نیازمند نقشه راه پولی و بانکی هستیم تا به نتایج مطلوب توسعه روابط اقتصادی دست یابیم.

به گزارش بازار، محمدرضا فرزین در دیدار قائم مقام بانک مرکزی بلاروس با تاکید بر استفاده از ارزهای محلی در تبادلات تجاری گفت: تقویت روابط از طریق پیمان‌های پولی دو جانبه و چندجانبه مدلی است که می‌تواند در توسعه روابط تجاری دو کشور نقش مهمی ایفا کند.

آقای فرزین گفت: اتحادیه پایاپای آسیایی می‌تواند نهادی تاثیرگذار در حذف ارزهای پرقدرت و تقویت ارزهای محلی باشد. با استفاده از سازوکارهای اتحادیه پایاپای آسیایی دو کشور می‌توانند از طریق ارزهای محلی تجارت کنند و شاهد گسترش مبادلات تجاری دو کشور باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آمادگی بلاروس برای پیوستن به اتحادیه پایاپای آسیایی (ACU) گفت: عضویت بلاروس با ظرفیت‌های خوبی که در اقتصاد خود دارد می‌تواند به توسعه فعالیت‌های این اتحادیه منجر شود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: تقویت روابط از طریق پیمان‌های پولی دو جانبه و چندجانبه مدلی است که می‌تواند در توسعه روابط تجاری دو کشور نقش مهمی ایفا کند.

قائم مقام بانک مرکزی بلاروس نیز درخواست پیوستن این کشور به اتحادیه پایاپای آسیایی را به رئیس کل بانک مرکزی ایران به عنوان رئیس دوره‌ای این اتحادیه تحویل داد.

قائم مقام بانک مرکزی بلاروس در این دیدار تاکید کرد: ما علاقه‌مند به گسترش روابط پولی و بانکی با ایران هستیم و آینده درخشانی برای این اتحادیه تصور می‌کنیم

سرگی کالیچیتس افزود: با عضویت در این اتحادیه می‌توانیم از محدودیت‌های استفاده از ارزهای خارجی در مبادلات تجاری پرهیز کنیم.

قائم مقام بانک مرکزی بلاروس همجنین تصریح کرد: در ماه‌های گذشته گام‌های مهمی در ایجاد روابط کارگزاری بانکی بین دو کشور برداشته شده است و مصمم هستیم که با گسترش روابط تجاری دو کشور این مناسبات را به سطح بالاتری برسانیم.

همچنین معاون بین الملل بانک مرکزی با بیان اینکه توسعه روابط بانکی و تجاری در دستور کار دو کشور قرار دارد و با اشاره به تفاهم نامه امضا شده بین ایران و بلاروس برای پیوستن این کشور به اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: این موضوع در نشست این اتحادیه مطرح خواهد شد و امیدواریم با جلب موافقت اعضا در سه ماه آینده بلاروس به اتحادیه پایاپای آسیا بپیوندد.

محسن کریمی یادآور شد: پیوستن بلاروس به این اتحادیه پیام سیاسی اقتصادی مهمی برای تحریم کنندگان دارد که نمی‌توانند با ابزار تحریم کشورهای مستقل را در اقتصاد جهان منزوی کنند.

کریمی با اشاره به تمایل دو طرف برای برقراری روابط کارگزاری بانکی افزود: در حال حاضر بانک Trade Capital Bank دارای روابط کارگزاری مناسبی در کشور بلاروس است و ایران از افزایش سطح روابط کارگزاری بانکی دو کشور در راستای تسهیل روابط تجاری استقبال می‌کند.

معاون بین الملل بانک مرکزی عنوان کرد: با توجه به تجربه موفق اتصال سیستم پیام رسانی بانکی ایران موسوم به سپام و روسیه، از اتصال شبکه پیام رسان دو کشور و هم چنین شبکه پرداخت ایران و بلاروس با هدف تسهیل روابط اقتصادی دو کشور استقبال می‌کنیم.

کریمی همچنین تصریح کرد: پایاپای سازی روابط تجاری از طریق پیوستن بلاروس به اتحادیه پایاپای آسیایی نیز ظرفیت روابط تجاری دو کشور را توسعه می‌دهد.

کد خبر: ۲۲۲٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha