۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
 در حوزه اکتشاف نمی‌توانیم نمره خوبی به خودمان بدهیم
معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت:

در حوزه اکتشاف نمی‌توانیم نمره خوبی به خودمان بدهیم

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه اکتشاف نمی‌توانیم نمره خوبی به خودمان بدهیم، باید چاره‌ای برای ورود قوی دولت و حاکمیت در بخش اکتشاف بیاندیشیم.

به گزارش بازار، رضا محتشمی‌پور با بیان اینکه امروزه بخش معدن توانمندی‌های فناورانه بالایی را کسب کرده است، افزود: امیدوارم با توجه هر چه بیشتر به جایگاه بخش معدن در اقتصاد ملی، بتوانیم از ظرفیت‌های معدنی کشور و البته منطقه استفاده بهینه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بخش اکتشاف به طور خاص در حوزه معدن آنچه که امروز برداشت می‌کنیم، نتیجه اقداماتی است که تاکنون در حوزه اکتشافی کشور شده است.

محتشمی‌پور افزود: اما علیرغم تمامی این اقدامات در حوزه اکتشاف نمی‌توانیم نمره خوبی به خودمان بدهیم، چون مقررات تنظیمی اغلب باعث ایجاد موانعی برای فعالیت‌های اکتشافی می‌شود و به نظر نمی‌آید که ما بتوانیم این سطح از محدودیت‌ها را برای اقدامات اکتشافی تأیید کنیم، به این معنی که ما اساساً در بخش بزرگی از کشور داشته‌های خودمان را نمی‌شناسیم.

وی گفت: تفسیرهایی از مقررات و قوانین وجود دارد یا حتی انتظار مبنی بر این است که ما یک بخشی از قانون را عمل نکنیم، می‌بینیم بعضی از دستگاه‌ها به صورت مکتوب از ما می‌خواهند که یک بخش از قانون کنار گذاشته شود که این مبانی است که در بخش اکتشاف پیش روی کشور بوده است.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: البته این عزم اکنون بوجود آمده است، در لایه حاکمیت که این موانع برداشته شود با تغییر رویکردی که در بعضی از دستگاه‌ها داشتیم، تعارضات بین‌دستگاهی رفع شده و در سالی که گذشت اتفاقات مثبت و رو به جلویی داشتیم، هر چند که نیاز به کار بیشتری داریم اما محور بعدی که شاید امروزه اهمیت آن بیشتر شده، این است که ما باید ظرفیت‌های اکتشافی کشور را بالاتر از این ببریم.

محتشمی‌پور ادامه داد: متأسفانه در سال‌های گذشته هم در بخش آموزش زمین‌شناسی و اکتشاف و هم در حوزه فعال‌کردن شرکت‌های فنی - مهندسی حوزه اکتشاف روند کاهنده‌ای داشتیم و بخش بزرگی از ظرفیت‌های اقتصادی کشور را از دست دادیم که چه در بخش دولتی و چه خصوصی باید احیا شود.

وی گفت: در بخش دولتی نیز با نگاهی که به بحث خصوصی‌سازی بوده، دستگاه‌های مجری بخش اکتشاف در بخش حاکمیت به عنوان شرکت‌های قابل واگذاری شناسایی و واگذار شدند. متأسفانه ظرفیت‌هایی که واگذار شده از بین رفته است و دیگر اساساً در حوزه معدن فعالیتی ندارند و در سال‌هایی که گذشت بدنه اجرایی بخش اکتشاف دولتی را از دست دادیم.

محتشمی‌پور افزود: به نظر می‌رسد ما باید اینها را احیا کنیم و چاره‌ای برای ورود قوی دولت و حاکمیت در بخش اکتشاف بیاندیشیم.

وی گفت: البته بواسطه شناختی که از مسئله معدن در کشور در این سال‌ها بوجود آمده است یک اجماع و عزمی در لایه سیاستگذاری مشاهده می شود و امیدواریم که این اتفاق منجر به یک تحول جدی در بخش اکتشاف شود.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه اکنون مجلس در برنامه هفتم توسعه افزایش ۱۲ درصدی برای معدن اختصاص داده و افزایش معدن هم بدون اکتشاف و احیای معادن محقق نخواهد شد، افزود: قطعاً هر افزایشی در بخش معدن ابتدا از حوزه اکتشاف شروع می‌شود. ظرفیت اکتشافی کشور هم اجازه می‌دهد، البته فکر می‌کنم نباید خیلی انتظارهای غیرمنطقی و غیر قابل دستیابی در کوتاه‌مدت داشته باشیم و نیاز به زمان دارد.

محتشمی‌پور درباره زمینه‌سازی برای این افزایش نیز گفت: حداقل در سطح مقررات فعلی محدودیت‌های جدی وجود دارد و اینها باید اصلاح شوند.

کد خبر: ۲۲۲٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha