تجارت ایران و تاجیکستان تناسبی با نیازها و ظرفیت‌ها ندارد
در اجلاس مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان مطرح شد

تجارت ایران و تاجیکستان تناسبی با نیازها و ظرفیت‌ها ندارد

رئیس اتاق مشهد در سومین اجلاس شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان، با اشاره تجارت ۱۷۰ میلیون دلاری دو کشور در سال گذشته، گفت: این رقم تناسبی با نیاز و ظرفیت دو کشور ندارد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سومین اجلاس شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان با حضور فعالان اقتصادی خراسان رضوی و هیاتی متشکل از تجار و مسئولان ولایت ختلان تاجیکستان با هدف توسعه همکاری‌های دو کشور در محل اتاق مشهد برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد در این مراسم، گفت: توسعه تعاملات تجاری میان دو کشور ایران و تاجیکستان، به اتکای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی دو استان خراسان رضوی و ختلان میسر خواهد بود و در این مسیر باید بر اشتراکات فرهنگی و روابط دیرینه دو ملت نیز تکیه کنیم.

محمدرضا توکلی زاده، با اشاره به آمار تجارت دو کشور ایران و تاجیکستان، عنوان کرد: ارزش صادرات ما به این کشور دوست و همسایه در سال گذشته حدود ۱۷۰ میلیون دلار برآورد می‌شود و رقم واردات ایران از تاجیکستان نیز ۸۰ میلیون دلار بوده است. این ارقام در قیاس با ظرفیت تولیدات اقتصادی و حتی نیازهای بازار دو کشور، ناچیز به نظر می‌رسد. تلاش ما باید توسعه تبادلات تجاری و تعاملات اقتصادی باشد و در این راستا باید بر مزیت‌های دو کشور و حتی در نگاه جزئی بر پتانسیل ولایات و استان‌ها تمرکز شود.

سهم ۷۷ درصدی خراسان رضوی از مجموع صادرات ایران به تاجیکستان
رئیس اتاق مشهد، سهم استان خراسان رضوی را از مجموع صادرات ایران به تاجیکستان ۷۷ درصد بیان کرد و متذکر شد: جمع مبادلات تجاری استان ما با تاجیکستان در سال گذشته، ۲۰۵ میلیون دلار اعلام شده که با توجه به رقم هدف‌گذاری شده ۱۶۷ میلیون دلاری برای صادرات این استان به تاجیکستان، توسعه به‌مراتب بالاتری را در این حوزه شاهد هستیم. توأمان این رقم از ظرفیت بالای این بازار هدف اقتصادی برای استان ما، حکایت دارد.

فرهاد رسول‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت استان ختلان تاجیکستان نیز در این مراسم گفت: اتاق بازرگانی ختلان بر گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشورهای دیگر ازجمله ایران تأکید دارد و معتقدیم ولایات خراسان رضوی و ختلان می‌توانند در این حوزه نقش مهمی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه همکاری با کارخانه‌ها و شرکت‌های ایرانی برای ما حائز اهمیت است، از فعالان اقتصادی خراسان رضوی و ایران دعوت کرد تا در نمایشگاه بین‌المللی باخترفود که ۲۴ و ۲۵ می (۳ و ۴ خردادماه) در تاجیکستان برگزار می‌گردد، حضور یابند.

محمدحسین روشنک، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان نیز در بخشی از این مراسم عنوان کرد: بخش کشاورزی، ازجمله ظرفیت‌های موجود برای توسعه تعاملات ایران و تاجیکستان است.

وی توضیح داد: منابع آبی سرشار کشور تاجیکستان و پتانسیلی که این کشور در بخش کشاورزی و تولید محصولات باغی دارد، فرصت خوبی برای کشور ما به شمار می‌آید تا در بزنگاه بحران آبی، بخشی از نیاز بازار خود به این محصولات را از کشور مذکور تأمین نماید. توأمان ایران نیز در بخش خدمات فنی و مهندسی و صنایع تولیدی، محصولاتی نیاز دارد که قطعاً موردنیاز بازار این کشور هستند. به هر رو تأکید ما بر شناسایی مزیت‌ها و نیازها است.

برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان
محمدتقی صابری، سفیر ایران در تاجیکستان نیز در سخنانی عنوان کرد: اراده مقامات عالی دو کشور بر توسعه روابط در تمامی بخش‌ها و خاصه در موضوعات اقتصادی است. با توجه به اراده موجود و ظرفیت عظیم اقتصادی دو کشور، باید شاهد افزایش تعاملات تجاری و رونق روابط اقتصادی بین ایران و تاجیکستان باشیم.

وی با بیان اینکه رفع موانع صادرات و واردات کالا از مهم‌ترین اقدامات دو کشور بوده و در زمینه ارسال کالا مشکلی وجود ندارد، ادامه داد: همچنین برنامه داریم تا در ماه سپتامبر، نمایشگاه اختصاصی ایران را در تاجیکستان برگزار کنیم و امیدواریم شاهد حضور چشمگیر شرکت‌های ایرانی در این رویداد بین‌المللی باشیم.

عبدالرحمان اف، رایزن اقتصادی سفارت تاجیکستان نیز در جریان این رویداد بیان کرد: روابط دیرینه دو کشور، پتانسیل خوبی برای همکاری‌های آینده است. معتقدیم هنوز از ظرفیت کامل در روابط دو کشور استفاده نکرده‌ایم. در طی این سال‌ها حدود ۳۰ سفر توسط روسای جمهور دو کشور صورت گرفته و بیش از ۲۰۰ سند همکاری به امضا رسیده است.

وی یادآور شد: آماده‌ایم تا به تسهیل هر چه بیشتر روابط اقتصادی دو کشور، کمک کنیم.

فضای مناسب ختلان برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی
دولت علی سعید، رئیس ولایت ختلان تاجیکستان نیز در این اجلاس، ضمن دعوت از شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه، متذکر شد: فضای بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در ختلان وجود دارد که باعث ترغیب حضور فعالان اقتصادی دیگر کشورها در این استان شده است. رویه‌های سرمایه‌گذاری در این استان بسیار مطلوب بوده و تلاش ما حمایت از بنگاه‌های اقتصادی است که بخشی از اقتصاد تاجیکستان و ولایت ختلان هستند.

در این اجلاس، موافقت‌نامه همکاری مشترک میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، اتاق مشترک ایران و تاجیکستان و اتاق بازرگانی و صنعت استان ختلان جمهوری تاجیکستان، به امضا رسید. طرفین موافقت‌نامه، ضمن حمایت از ایده توسعه روابط بازرگانی اقتصادی میان ایران و تاجیکستان، بر تسهیلگری فعالیت‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تجاری دو کشور تأکید کردند.

کد خبر: ۲۲۲٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha