۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
وزارت جهاد کشاورزی مصوبه شورای قیمت‌گذاری را نقض کرد| تولیدکنندگان تخم‌مرغ شاکی شدند
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

وزارت جهاد کشاورزی مصوبه شورای قیمت‌گذاری را نقض کرد| تولیدکنندگان تخم‌مرغ شاکی شدند

مشهد- اعلام ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ توسط وزارت جهاد کشاورزی موجب اعتراض تولیدکنندگان و هم‌چنین صادرکنندگان این محصول در خراسان رضوی شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی مغایر با قانون و مصوبه شورای قیمت‌گذاری، دستور به ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ داد که این اقدام موجب اعتراض بسیاری از تولیدکنندگان این محصول شده است.

به گزار خبرنگار بازار امسال درحالی‌که قرار بود بر پایه سیاست‌های جدید وزارت کشاورزی مسئولیت تنظیم بازارها توسط تشکل‌های بخش خصوصی و اتحادیه مرغداران انجام شود اما نخستین اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ در نخستین گام حاکی از نقض سیاست‌گذاری‌های جدید بود.

درحالی‌که طبق تفاهم‌نامه انجام پذیرفته به استان‌ها اجازه داده شد تا برای تأمین نیاز تخم‌مرغ در هر استان برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشند اما به‌یک‌باره این سیاست با چرخی ۱۸۰ درجه از طرف وزارت جهاد کشاورزی روبرو شد.

درحالی‌که بنا بر گفته سید حسین موسوی نژاد بازرس اتحادیه مرغداران کشور بسیاری از تولیدکنندگان در استان خراسان رضوی بنابراین تصمیم در حال برنامه‌ریزی برای تولید و صادرات تخم‌مرغ بودند و افزون برده‌ها تریلی تخم‌مرغ در مرزهای شرقی برای صادرات آماده خروج هستند اما تصمیم غیر کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی به‌نوعی ناقض تصمیمات گرفته‌شده است.

وعده‌های وزارت جهاد کشاورزی

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: برای نخستین بار در وزارت جهاد مدیریت تنظیم بازار در خصوص یکی از محصولات کشاورزی به تشکل‌های کشوری واگذار شد و وزارت جهاد کشاورزی در دی‌ماه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای تنظیم کرد که بر اساس مصوبات شورای قیمت‌گذاری تمامی وظایف تنظیم بازار تخم‌مرغ شامل واردات، صادرات، واردات، مرغ مادر و جوجه یک‌روزه به اتحادیه مرغ داران کشور واگذار شد.

موسوی نژاد اذعان کرد: حتی در این رابطه مقرر بود تا یکسری تجهیزات و امکانات نیز به اتحادیه مرغداران واگذار شود.

وزارت جهاد کشاورزی مصوبه شورای قیمت‌گذاری را نقض کرد | تولیدکنندگان تخم‌مرغ شاکی شدند

بازرس اتحادیه مرغداران کشور بابیان اینکه این موضوع یکی از مطالبات قدیمی این اتحادیه بود و لذا روزنه‌ای از امید برای بخش خصوصی ایجاد کرد ادامه داد: اتحادیه مرغداران متولی صنعت است و از سیستم دولتی در حوزه اطلاعات و در عمل قوی‌تر در کف میدان می‌تواند ظاهر شود و عملاً تلاش‌های اتحادیه‌ها در این مدت گواه این مطلب است.

وی به بازار گفت: واگذاری این محصول در پایان سال گذشته با تبلیغات وسیع جهاد کشاورزی همراه شد و البته اتحادیه مرغداران نیز نشان داد که قابلیت این اعتمادسازی را دارد لذا هیچ کمبودی در تهیه نیازهای پروتئینی به وجود نیامد و امسال حتی با توجه به افزایش نرخ مصوب اما هنوز هم قیمت تخم‌مرغ کمتر از نرخ مصوب به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسد.

موسوی نژاد افزود: به‌رغم اینکه سال‌های گذشته در ماه‌های مبارک رمضان و شب عید با مشکل تخم‌مرغ روبرو می‌شدیم اما باوجود افزایش قیمت فاحش نهاده‌های تولید اما بازار این محصول با مدیریت اتحادیه‌ها و بخش خصوصی کاملاً مدیریت شد.

فروش زیر قیمت مصوب

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار خراسان رضوی بابیان اینکه در ماه مبارک رمضان با توافق وزیر مقرر شد برای پوشش بخشی از زیان‌های تولیدکنندگان قیمت تخم‌مرغ افزایش پیدا کند اظهار کرد: در این راستا قیمت برای مصرف‌کننده به میزان ۵۶ هزار تومان و برای فروش در مرغداری ۴۷ هزار و ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد که بااین‌حال مرغداران هنوز تخم‌مرغ را به قیمت ۴۰ هزار تومان و سه هزار تومان کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: به‌رغم تفاهم انجام پذیرفته مبنی بر واگذاری تمامی تصمیم‌گیری‌ها برای واردات و صادرات این محصول اما وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی غیر کارشناسی و غیرمعقول صادرات تخم‌مرغ را ممنوع کرد.

به‌رغم تفاهم انجام پذیرفته مبنی بر واگذاری تمامی تصمیم‌گیری‌ها برای واردات و صادرات این محصول اما وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی غیر کارشناسی و غیرمعقول صادرات تخم‌مرغ را ممنوع کرد

وی بیان کرد: به نظر بنده به‌عنوان بازرس اتحادیه مرغداران کشور به‌صراحت اعلام می‌کنم این اقدام آن‌هم در سالی که توسط مقام معظم رهبری مزین به حمایت از تولید است کاملاً غیرمعقول است و با این شعار مغایرت دارد.

موسوی نژاد افزود: در این راستا به‌عنوان اتحادیه مرغداران استان خراسان رضوی از وزیر جهاد کشاورزی خواستاریم که اگر به فکر حمایت از تولید و تنظیم بازار و دور کردن هرگونه تنش در این حوزه هستند باید هر چه سریع‌تر با این اقدام غیر کارشناسی برخورد کنند.

وزارت جهاد کشاورزی مصوبه شورای قیمت‌گذاری را نقض کرد | تولیدکنندگان تخم‌مرغ شاکی شدند

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار خراسان رضوی ادامه داد: چگونه می‌شود که وظایف تنظیم بازار به اتحادیه مرغداران محول شده است اما یک‌شبه این اختیارت نادیده گرفته می‌شود و جهاد کشاورزی خودسرانه صادرات تخم‌مرغ را ممنوع می‌کند؟

حذف بازارهای صادراتی

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار خراسان رضوی بابیان اینکه ما برای به دست آوردن بازارهای صادراتی زحمت بسیاری متقبل شدیم ابراز کرد: با این عمل این بازارها به همین راحتی از دست می‌رود.

وی بابیان اینکه در حال حاضر افزون بر ۶۰ تریلی تخم‌مرغ برای صادرات به کشورهای همسایه بارگیری شده است اذعان کرد: برای صادرات این محموله‌ها هزینه‌های بسیاری برای بسته‌بندی انجام‌شده و لذا تصمیم غیر کارشناسی وزارت جهاد حالا این محموله‌ها را در مرزهای شرقی بلاتکلیف گذاشته است.

چگونه می‌شود که وظایف تنظیم بازار به اتحادیه مرغداران محول شده است اما یک‌شبه این اختیارت نادیده گرفته می‌شود و جهاد کشاورزی خودسرانه صادرات تخم‌مرغ را ممنوع می‌کند؟

این تولیدکننده بابیان اینکه اگر قرار باشد این محموله‌های صادراتی دوباره برای توزیع داخلی بازگردد خود به بی‌نظمی و بر هم خوردن تنظیم بازار منجر خواهد شد ادامه داد: افرادی که این تصمیم را گرفتند ظاهرانیم نگاهی به بازارهای صادراتی نداشته و ندارند!

یک بام و دوهوا

ازجمله این سیاست‌ها، واگذاری امور تولید و مسئولیت تنظیم بازار به تشکل‌ها بود. همچنین به اتحادیه استان‌ها اجازه داده شد پس از تأمین نیاز تخم‌مرغ استان خود به‌صورت بلندمدت صادرات داشته باشند.

هفته گذشته معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی دستور به ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ داد. این در حالی بود که در ۱۲ اردیبهشت‌ماه جاری وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد، طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، سیاست‌های جدیدی در حوزه مرغ و تخم‌مرغ اعمال می‌شود.

وزارت جهاد کشاورزی مصوبه شورای قیمت‌گذاری را نقض کرد | تولیدکنندگان تخم‌مرغ شاکی شدند

ازجمله این سیاست‌ها، واگذاری امور تولید و مسئولیت تنظیم بازار به تشکل‌ها بود. همچنین به اتحادیه استان‌ها اجازه داده شد پس از تأمین نیاز تخم‌مرغ استان خود به‌صورت بلندمدت صادرات داشته باشند.

بر اساس این سیاست‌ها، وزارت جهاد کشاورزی تنها در حوزه سیاست‌گذاری و نظارت بر اعمال سیاست‌ها در حوزه تولید و قیمت ورود پیدا خواهد کرد.

به اعتقاد کارشناسان؛ با توجه به سیاست‌های جدید وزارت جهاد کشاورزی، معاون بازرگانی این وزارتخانه مصوبه شورای قیمت‌گذاری را نقض کرده است، ضمن اینکه، طبق قانون بهبود محیط کسب‌وکار اعلام یک‌شبه ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ قانون‌شکنی محسوب می‌شود.

در همین رابطه حمیدرضا کاشانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده ممنوعیت صادرات تخم مرغ لغو شده است اما، شرطی برای لغو ممنوعیت صادرات تعیین شده که عملاً صادرات را متوقف می‌کند.

با پیگیری‌های انجام شده ممنوعیت صادرات تخم مرغ لغو شده است اما، شرطی برای لغو ممنوعیت صادرات تعیین شده که عملاً صادرات را متوقف می‌کند

وی توضیح داد: شرط تعیین شده تعهد به پرداخت عوارضی است که میزان آن در آینده تعیین خواهد شد، به عبارت دیگر، تولیدکنندگان و تجار باید متعهد به پرداخت عوارضی شوند که نرخ آن اکنون مجهول است و در آینده میزان آن تعیین و ابلاغ می‌شود.

کاشانی معتقد است؛ نمی‌توان از تولیدکننده و تجار انتظار داشت برنامه‌ریزی تولید و صادرات را بر اساس عدد مجهول عوارض انجام دهند.

وی اظهار کرد: با توجه به زیان سنگین صنعت مرغ تخم گذار و تهدید تداوم تولید، دولت به جای اعلام عدد مجهول برای عوارض صادراتی باید آن را حذف یا به حداقل برساند.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن یادآور شد: طی یکسال گذشته قیمت تخم مرغ در بازار به طور متوسط ۲۰ درصد زیر آخرین نرخ مصوبی بوده که، توسط سرپرست وزارت جهادکشاورزی ابلاغ شده است.

کاشانی بر این باور است: در واقع با این شرط عملاً امکان صادرات تخم مرغ وجود ندارد و لغو مشروط صادرت تنها برای تخم مرغ‌های مانده در گمرک مؤثر است چراکه آن‌ها راهی جزء خروج از کشور به دلیل احتمال فساد ندارند.

کد خبر: ۲۲۲٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بهرام IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      0 0
      از دست اندرکاران ومدیران محترم تقاضا میکنیم خیلی شفاف وباصراحت اعلام کنند این ملت بدبخت بااینهمه گرفتاری وگرانی افسارکسیخته مرع گرم تازه را از پروتینی ها وقصابان کیلوئی چندبایدبخریم واگرگرانتر گفتند به چه شماده ای خبردهیم باتشکر یکی از ملیونها ملت وامانده