۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
تجهیزاتی که کشاورزی را در برابر تغییرات اقلیمی حفظ میکند؛ کاهش ۱۰درصدی دمای گلخانه با توری سایبان
تولیدکننده تجهیزات کشاورزی در گفتگو با بازار؛

تجهیزاتی که کشاورزی را در برابر تغییرات اقلیمی حفظ میکند؛ کاهش ۱۰درصدی دمای گلخانه با توری سایبان

ولیزاده تولیدکننده توری های سایبان میگوید: این محصول تا ۳۰ درصد مصرف آب را در باغات و تا ۱۰درصد دمای داخل گلخانه ها را کاهش میدهد لذا ابزاری کارآمد برای سازگاری با تغییرات اقلیمی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی که بخش تولید محصولات کشاورزی غالبا با بحران هایی همچون خشکسالی، سیل، آفات و دیگر بلایای طبیعی مواجه است برخی تولید کننده ها که خود غالبا کشاورز بوده اند و سالها با این مشکلات از نزدیک روبور بوده اند اقدام به تولید برخی تجهیزات و ابزار آلات برای کاهش این خسارت ها می کنند. در واقع تولید کننده هایی از این دست سعی دارند با ارائه تجهیزات ساده اما کاربردی بخشی از دغدغه های کشاورزان را در خصوص محافظت از محصولات تولیدی خود برطرف سازند.

«مهران ولیزاده» یکی از این تولید کننده ها است که در واقع در حوزه تولید انواع شبکه های توری محافظ در زمینه های کشاورزی و صنایع مختلف از جمله گلخانه و ساختمان فعالیت دارد. ولیزاده در گفتگو با بازار می گوید: فعالیت ما در حقیقت تولید انواع شبکه های توری سایبان و سایر توری های محافظ مثل توری محافظ در برابر پرنده ها، توری های جمع آوری محصول است، و از این نوع را در تراکم های مختلف و برای کاربری های مختلف تولید می کنیم.

کاهش ۳۰درصدی مصرف آب در باغات با کمک توری های سایبان

این تولید کننده در پاسخ به این سوال که این توری ها کدام چالش بخش کشاورزی را رفع می سازد نیز گفت: در واقع بیشترین مصرف این توری ها برای سایبان گلخانه ها، جلوگیری از باغات از آفتاب سوختگی، در برابر آسیب پرنده ها، جمع آوری محصولات باغ ها و همچنین برای پوشش استخرهای پرورش آبزیان است.

توری های سایبان به کشاورز کمک می کند تا مصرف آب را تا ۳۰ درصد کاهش دهد ضمن اینکه دمای گلخانه ها را نیز تا ۱۰ درصد کاهش می دهد

وی همچنین در پاسه به این سوال که چند درصد آسیب رسانی به عرصه های کشاوری از طریق تولیدات شما کاهش داده می شود، نیز اظهار داشت: طبق برآوردهایی که کارشناسان داشته اند استفاده از توری سایبان مصرف آب را در باغ ها بسیار کاهش داده به طوری که طبق گزارشات میدانی که به دست ما رسیده حداقل ۳۰ درصد کاهش داده است.

ولیزاده افزود: از سوی دیگر آسیب آفتاب سوختگی را که الان یکی از معضلات بسیار مرسوم در اقیلم ایران است را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد ضمن اینکه دمای داخل گلخانه ها را تا ۱۰ درصد کاهش داده که مصرف انرژی را بسیار پایین می آورد.

وی همچنین در خصوص نگاه جامعه سنتی کشاورزی کشور به این تولیدات گفت: ما در این زمینه ها سالها است که فعالیت داریم و با حضور در نمایشگاه های مختلف در اقصی نقاط کشور سالها است این محصول را به نمایش می گذاریم و امروز نیز به صورت انبوه تولید می کنیم. بنابراین تقریبا در بسیاری از مناطق کشور جا افتاده و البته در برخی از مناطق هم هنوز محصولی ناشناخته است که نیاز به اطلاع رسانی دارد.

ولیزاده ادامه داد: با این وجود چون اقلیم ایران به سمت خشک شدن و شدید شدن تابش آفتاب می رود استفاده از چنین محصولی هم بیشتر می شود.

سختی تامین مواد افزودنی از بازارهای جهانی

این تولید کننده شبکه های توری محافظ در خصوص مسائل پیرامون تامین مواد اولیه نیز گفت: در تامین مواد اولیه بیشترین چالش ما در مورد مواد افزودنی است. یکی از نکات کلیدی که در تولید این محصول است در واقع پایدار کردن این محصول در برابر تابش آفتاب است و ماده ای که این محصول را در برابر آفتاب مقاوم می کند ماده ای به نام «آنتی یووی» است که هر چقدر مرغوبیت این ماده بالاتر باشد عمر این محصول بالاتر می رود.

اصلی ترین ماده مورد نیاز برای تولید توری های سایبان ماده افزودنی آنتی یووی است که تامین آن از بازارهای اروپایی به دلیل نوسان نرخ ارز و دیگر مسائل بسیار سخت است

وی ادامه داد: در حال حاضر ما این افزودنی را از کشورهای اروپایی وارد می کنیم که متاسفانه به سختی انجام می شود و چالش اصلی ما در تامین این ماده با توجه به شرایط کنونی سخت انجام می شود. در غیر این صوت مواد اولیه مصرفی ما از طریق پتروشیمی ها تامین می شود و مشکلی نداریم.

ولیزاده در پاسخ به این سوال که این مواد افزودنی چقدر روی قیمت محصول نهایی شما تاثیر می گذارد، می گوید: طبیعتا تاثیر بسیار مستقیمی داشته و ما در طول این سالهای اخیر به دلیل نوسانات ارز بارها مجبور شده ایم قیمت ها را تغییر بدهیم؛ یعنی چون ماده افزودنی آنتی یووی را به قیمت دلاری خریداری می کنیم هرچقدر که قیمت دلار نوسان کند مستقیما بر قیمت جنسی که می خریم تاثیر می گذارد و مجوبریم هر از چند گاه قیمت را بالا ببریم.

کیفیت و نزدیکی به کشورهای هدف؛ مزیت رقابتی تولیدات ایران

این تولید کننده خاطر نشان کرد: با این وجود ما این محصول را سالها است به کشورهای همسایه صادر داریم و الان به ۷ کشور همسایه از جمله عراق، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان صادرات مستقیم داریم.

وی ادامه داد: در بازارهای صادراتی غالبا اصلی ترین رقبای ما کشور چین و ترکیه است و با این وجود مزیت رقابتی تولیدات ما نسبت به این رقبا، کیفیت است؛ یعنی کیفیت ما در برابر محصولات چینی مزیت ما است و نزدیکی ما به کشورهای همسایه از مزیت های دیگر ما بوده و هست.

وی در پاسخ به اشاره به اینکه ارتباط مستقیمی با کشاورزان کشور دارند گفت: بر اساس آنچه که کشاورزان به ما منتقل می کند این روزها مشکل نقدینگی دارند. یعنی کشاورزان اغلب قدرت خرید ندارند. به نظر بنده در دادن امکانات مالی به کشاورزان در کلیه بخش های از جمله گلخانه داران باید کمک بیشتری شود که بتوانند با تامین این دست از تجهیزات بهره وری را در مزارع و باغات خود بالاتر ببرند.

کد خبر: ۲۲۲٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha