۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
دانشگاه پرچمدار تبدیل طرح ملی اشتغال به نهضت ملی است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

دانشگاه پرچمدار تبدیل طرح ملی اشتغال به نهضت ملی است

زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از وظایف مهم جامعه دانشگاهی را تبدیل طرح ملی اشتغال به یک نهضت ملی دانست و گفت: اینگونه تغییر فرهنگ‌ها باید از دانشگاه شروع شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت علوم، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز اول خرداد در آئین بهره برداری از نمایشگاه کار دانشگاه تهران در تالار علامه امینی، گفت: به یمن پیروزی انقلاب اسلامی، نهال علم و فناوری و نوآوری در کشورمان کاشته شد و امروز در حال چیدن میوه‌های آن هستیم. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ مقطع دکتری در داخل کشورمان نبود. در سال ۱۳۶۵ دوره دکترا تأسیس شد و امروزه تقریباً هم تکه‌های جورچین علم و فناوری در کشور ما وجود دارد.

محمدعلی زلفی‌گل افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تازگی سند ملی نظام نوآوری را تدوین کرده است که در حال بررسی کارشناسی و اصلاح است تا به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد و راهکارهای اجرایی مناسب برای تبدیل علوم به فنون داشته باشیم.

وزیر علوم تاکید کرد: باید تلاش کنیم نهضت اشتغال را به طرح ملی کشورمان تبدیل کرده و همه امکانات کشور را برای تحقق این هدف بسیج کنیم، چون اگر جوانان ما شغل مناسب و مرتبط داشته باشند، به موقع تشکیل خانواده می‌دهند، امید و نشاط در جامعه ارتقا پیدا می‌کند و از طرفی مهاجرت بخشی از نخبگان را نخواهیم داشت.

زلفی‌گل، یکی از وظایف مهم جامعه دانشگاهی را تبدیل طرح ملی اشتغال به یک نهضت ملی دانست و گفت: دانشگاه تهران با مدیریت شایسته دکتر مقیمی پرچمدار و علمدار این اقدام مبارک شده است. انشاالله صدا و سیما هم در زمینه فرهنگ‌سازی برای توسعه فرهنگ کارآفرینی کمک کند. طبیعی است که باید اینگونه تغییر فرهنگ‌ها از دانشگاه شروع شود. دانش است که قدرت آفرینش می‌دهد و دانشگاه است که منشأ آفرینش است.

وی فرهنگ‌آفرینی، نیازآفرینی، کارآفرینی، نوآفرینی و ایجاد مزیت‌های جدید را وظیفه دانشگاه دانست و یادآور شد: یکی از نکاتی که باید دانشگاه به آن توجه کند، استفاده حداکثری از مزیت‌های نسبی کشور اعم از نفت، گاز، پتروشیمی، معادن، اقلیم چهارفصل و … است. خام‌فروشی نکردن و استفاده درست از این منابع حتماً نیاز به دانش و استفاده از ظرفیت دانشگاه دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: دانشگاه باید مزیت‌آفرینی کند و به خلق مزیت‌های جدید بپردازد. از راه علم و دانش می‌شود مزیت‌های جدیدی را برای کشور خلق و نیازآفرینی کرد. پیش‌بینی کنیم که نسل‌های ما برای آینده چه نیازهایی دارند و برای نیازهای نسل‌های آینده‌مان بسترسازی نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مغزافزاری کنیم.

زلفی‌گل با یادآوری اینکه برنامه توسعه هفتم به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، تاکید کرد: جامعه فهیم دانشگاهی باید از راه دانش خود کمک کند تا این برنامه هر چه کامل‌تر تصویب شود؛ اینگونه که فکر از حکیمان و اجرا با حاکمان. دانشگاه باید نقاط قوت و ضعف شش برنامه توسعه قبلی را عیان کند، ارزیابی کند و پیشنهاد دهد. دانشگاه‌ها هستند که باید فکر تصویب و تدوین قانون را ایجاد کنند و مجریان باید مبنای تصمیم‌گیری‌شان در هر زمینه‌ای بر اساس فکر و دانش دانشگاهیان باشد. جامعه دانشگاهی در این فرصت که محدود است برای کمک به قانون‌گذاران ورود کنند تا برنامه هفتم توسعه بخصوص در حوزه علم و فناوری به درستی تصویب شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه آینده مربوط به نسل جوان ما است، گفت: ما در دانشگاه صرفاً وظیفه نداریم که دانش نظری دانشجویان را افزایش دهیم. دانشگاه نقش فرهنگ‌آفرینی، تربیتی و پرورشی نیز دارد؛ بنابراین بحث استاد راهنما در مقطع کارشناسی از سوی دانشگاه‌ها جدی گرفته شود. به دلیل استفاده از فناوری اطلاعات و اتوماسیون، عملاً نقش استاد راهنما به حاشیه رفته است.

وی افزود: مسئولان دانشگاه‌ها حتماً برای هر ورودی در هر رشته‌ای یک استاد راهنما در نظر بگیرند تا آن‌ها وقت کافی را برای مشورت و راهنمایی به دانشجویان و ارتباط مستقیم با آن‌ها قرار دهند. هر استاد راهنما، دانشجویان ورودی هر رشته را مانند فرزندان خانواده خود نگاه کند و در هر ترم چند جلسه بگذارد و با آن‌ها ارتباط و تعامل داشته باشد.

زلفی‌گل با اعلام اینکه آئین‌نامه پژوهانه به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد، گفت: در این آئین‌نامه این اجازه صادر شده است که هر عضو هیئت علمی تا ۲۵ درصد از پژوهانه خود را برای امور فرهنگی دانشجویان هزینه کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: اعتقاد زیادی داریم که بزرگترین سرمایه هر جامعه‌ای، فرهنگ سالم است که فکر، احساس و عمل سالم را شکل می‌دهد. امیدواریم نوع نگاه جامعه فرهیخته دانشگاهی به دانشجویان فقط صرفاً آموزش دانش نظری نباشد بلکه بحث مهارتی، تربیتی، مشاوره‌ای و پر کردن وقات فراغت دانشجویان نکاتی است که باید دانشجوی پرچمدار علم در کشور داشته باشد.

نمایشگاه کار از دوشنبه، اول خرداد، به مدت سه روز تا چهارشنبه، سوم خرداد ۱۴۰۲ در مصلی دانشگاه تهران برپاست.

کد خبر: ۲۲۲٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha