۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
کمک قانون مالیات بر خانه‌های خالی به افزایش عرضه| تولید مسکن التهاب بازار را کاهش می دهد
رییس بنیاد مسکن در گفتگو با بازار مطرح کرد

کمک قانون مالیات بر خانه‌های خالی به افزایش عرضه| تولید مسکن التهاب بازار را کاهش می دهد

نیکزاد، رییس بنیاد مسکن با بیان اینکه تولید مسکن می تواند به کاهش التهاب بازار اجاره بها کمک ویژه ای کند گفت: قانون مالیات بر خانه‌های خالی به افزایش عرضه و تعادل بازار اجاره کمک می کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بازار مسکن از اقتصاد کلان تبعیت می‌کند اما به خوبی مشخص است که اجرای برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت می تواند بدون توجه به تورم، التهاب بازار مسکن را کاهش دهد.

عدم تعادل بازار مسکن سالهاست که بازار مسکن را دچار چالش کرده و همواره کمبود تولید و عرضه، بخش مسکن را با یک انباشت تقاضای قابل توجهی مواجه کرده است. اگر چه مدتی است مجلس و دولت بر روی برخی قوانینی که قبلا تصویب شده بود توجه ویژه ای کرده اند اما به خوبی مشخص است که بازار مسکن از نبود تولید مناسب به شدت رنج می برد.

اگر چه قوانینی مثل مالیات بر خانه های خالی از سکنه و مالیات بر معاملات مکرر می تواند بازار مسکن را از سوداگری دور کند اما به خوبی نیز مشخص است که نبود تقاضا برای خرید نیز می تواند آثار مخربی مثل عدم تمایل سازندگان به ساخت مسکن را افزایش دهد.

اگر می خواهیم به نتایج مثبتی در بخش مسکن به خصوص در بازار اجاره برسیم باید به قوانینی که قبلا تصویب شده است پایبند باشیم

اما اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: اگر می خواهیم به نتایج مثبتی در بخش مسکن به خصوص در بازار اجاره برسیم باید به قوانینی که قبلا تصویب شده است پایبند باشیم. البته وجود قوانینی مثل مالیات بر خانه های خالی از سکنه می تواند به بازار میکن و کاهش التهاب بازار کمک کند.

در مقطعی به دلیل شیوع ویروس کرونا، مصوبه‌ای داده شد که با پایان مدت قرارداد موجر نمی‌تواند به دنبال خروج مستاجر باشد. عارضه این مصوبه این بود که برخی از موجرها منازل خود را بدون اجاره دادن، خالی نگه داشتند

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم در مورد مصوبه شورای عالی مسکن در خصوص تعیین سقف اجاره بها اظهارنظر و آنرا بررسی کنیم باید اذعان کرد که شاید این مصوبه باعث شد که برخی موجران از دادن اجاره خودداری کردند. به هر حال در مقطعی به دلیل شیوع ویروس کرونا، مصوبه‌ای داده شد که با پایان مدت قرارداد موجر نمی‌تواند به دنبال خروج مستاجر باشد. عارضه این مصوبه این بود که برخی از موجرها منازل خود را بدون اجاره دادن، خالی نگه داشتند.

وی افزود: حال اگر بخواهیم در بحث مسکن و اجاره بها به نتیجه مثبتی دست پیدا کنیم و التهاب را از بازار مسکن دور کنیم باید قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه را به طور جدی مورد توجه قرار دهیم و در کنار این گونه قوانین به سمت تولید و افزایش عرضه حرکت کنیم.

ساخت ۱۵ هزار و ۶۵۰ واحد مسکونی در تهران با همکاری شهرداری در دستور کار است و می تواند به کمبود عرضه کمک ویژه ای کند

وی با تاکید بر اینکه ورود بنیاد مسکن به ساخت و احیای بافت فرسوده در جهت همین موضوع بوده است که بتواند تا حدودی بار سنگین ساخت و ساز و تامین مسکن آحاد جامعه را به دوش بکشد گفت: ساخت ۱۵ هزار و ۶۵۰ واحد مسکونی در تهران با همکاری شهرداری در دستور کار است و می تواند به کمبود عرضه کمک ویژه ای کند. بنیاد مسکن و شهرداری تهران تفاهم نامه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی را امضاء کردند و تا امروز عملیات اجرایی ۱۱۱۵۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری آغاز شده است.

نیکزاد در خصوص ورود بنیاد مسکن به بازسازی بافت فرسوده تهران و مشکلات آن گفت: در بازسازی بافت فرسوده مشکل را نمی توان تنها به یک بخش محدود و متصور شد. مثلا وقتی وارد یک محله ای می شوید واحدهای مسکونی هستند که ۴۰ متر و واحد مسکونی کناری آن ۳۰ متر است. قرار گیری این واحدها و شکل هندسی آنها و معابر آنها درست نیست و تعدادی هم ورثه ای است. خواسته های متفاوت مالکان نیز متنوع است. یک طرف موضوع بحث مردم است و یک طرف دیگر هم مربوط به دستگاههای خدمات رسان می شود. سمت دیگر شهرداری و سمت دیگر سرمایه گذاران دچار مشکل هستند.

کد خبر: ۲۲۲٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha