۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
یک گرم صادرات نداشته، دوست هم ندارم به آن فکر کنم| محصولات پتروشیمی سر از بازار عراق درمی آورند
مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان در گفتگو با بازار:

یک گرم صادرات نداشته، دوست هم ندارم به آن فکر کنم| محصولات پتروشیمی سر از بازار عراق درمی آورند

قاسمی شهری مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان از افزایش عرضه محصولات پتروشیمی از ۸ هزار تن به ۱۲ هزار تن خبر داد و افزود: ۶۰ الی ۷۰ درصد  رقابت هایی که در بورس وجود داد حباب بوده و غیر واقعی است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: صنایع پایین دستی پتروشیمی می گویند که مقدار عرضه محصولات در بورس تناسبی با نیاز آنها نداشته و در بسیاری موارد ناچار به تامین مواد از بازار آزاد می شوند. این گفته ها اما در شرایطی مطرح می شود که تولید کنندگان پتروشیمی از افزایش عرضه محصولات خود در بورس خبر می دهند.

آنگونه که مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان به بازار می گوید: «این واحد پتروشیمی در سال ۹۹ حدود ۸ هزار تن محصول در بورس عرضه می کرده اما حالا مقدار عرضه به حدود ۱۲ هزار تن رسیده است.» این رشد عرضه در شرایطی اتفاق افتاده که نه خبری از رشد و توسعه تولید بوده و نه نحوه توزیع مواد مصرفی صنایع پایین دست اصلاح شده است. سید رضا قاسمی شهری درباره چرایی این مساله ادامه داد: محصولات پتروشیمی که در بورس عرضه می شوند، به جای اینکه به دست صنایع پایین دست برسند، از بازار عراق سر درمی آورند.

او همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهارات قابل تاملی هم درباره صادرات دارد «ما هم اکنون تمام محصول خود را از طریق بورس کالا به مشتریان داخلی عرضه کرده و حتی یک گرم صادرات هم نداریم، البته دوست هم ندارم به آن فکر کنم. وقتی که بازار داخلی تا این اندازه خوب و مناسب بوده و به تولیدات ما نیاز دارند چرا باید به دنبال صادرات باشیم.» متن کامل گفتگوی بازار سید رضا قاسمی شهری مدیرعامل پتروشیمی تندگویان در گفتگو با بازار را در ادامه می خوانید:

هم اکنون عده ای فرصت طلب محصولات عرضه شده در بورس را خریداری کرده و رقابت های سنگین را به وجود می آورند

*هم اکنون هر هفته چه مقدار محصول در بورس عرضه می کنید؟

بر اساس قانون ما باید در هفته ۱۲ هزار تن محصول ( ۵۵۰۰ تن پت بطری و ۶۵۰۰ تن پت نساجی) در بورس عرضه کنیم. اما متناسب با مقدار تولیداتمان گاهی مقدار عرضه ما در بورس به ۱۳ الی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن هم افزایش پیدا می کند.

*بر اساس تصمیم دولت قیمت گذاری محصولات پتروشیمی در بورس باید بر مبنای دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان صورت می گیرد. این تصمیم دولت چه اثری روی سود و زیان پتروشیمی تندگویان گذاشته است؟ آیا قیمت تعیین شده از نظر شما منطقی است؟

قیمت گذاری بر مبنای دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان کاملا غیر منطقی و غیر شفاف است و تنها باعث توسعه رانت و قاچاق و سفته بازی شده است. هم اکنون عده ای فرصت طلب محصولات عرضه شده در بورس را خریداری کرده و رقابت های سنگین را به وجود می آورند. کار تا آنجا پیش رفته که ۶۰ الی ۷۰ درصد رقابت هایی که در بازار وجود داد حباب بوده و غیر واقعی است. این افراد سودجو قصد دارند که با این رقابت های غیر واقعی قیمت ها را افزایش دهند.

محصولاتی که ما در بورس عرضه می کنیم و باید به دست صنایع پایین دست برسد از بازار عراق سر در می آورد

*منظور شما این است که ۶۰ الی ۷۰ درصد رقابتی که صورت می گیرد سوری است؟

برای درک بهتر از این مساله یک مثال ساده می زنم. سال ۱۳۹۹ پتروشیمی تندگویان حدود ۸ هزار تن محصول در بورس عرضه می کرد. امسال عرضه ما به ۱۲ هزار تن افزایش پیدا کرده است. اما سوال اینجاست که آیا صنایع پاین دستی ما ۵۰ درصد رشد کرده اند. اگر تا این اندازه صنایع پایین دستی رشد کردند چرا تا این اندازه بیکاری در کشور افزایش پیدا کرده است. متاسفانه محصولاتی که ما در بورس عرضه می کنیم و باید به دست صنایع پایین دست برسد از بازار عراق سر در می آورد.

*مقدار تولیدات شما در سال گذشته چه مقدار بوده و قرار است که تولیدات خود در سال ۱۴۰۲ را به چه مقدار افزایش دهید؟

مقدار تولیدات ما در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد یعنی حدود ۱۰۰ هزار تن افزایش را نشان می دهد. هدف گذاری ما برای امسال هم رسیدن به تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی است. ضمن اینکه شاهد هستیم که سهام شگویا یکی از سهام های خوب برای سهامداران و سهام بازان است.

ما هم اکنون تمام محصول خود را از طریق بورس کالا به مشتریان داخلی عرضه کرده و حتی یک گرم صادرات هم نداریم، البته دوست هم ندارم به آن فکر کنم

*آیا برنامه ای هم برای صادرات تولید محصولات خود و ورود به بازارهای جهانی دارید؟

ما هم اکنون تمام محصول خود را از طریق بورس کالا به مشتریان داخلی عرضه کرده و حتی یک گرم صادرات هم نداریم، البته دوست هم ندارم به آن فکر کنم. وقتی که بازار داخلی تا این اندازه خوب و مناسب بوده و به تولیدات ما نیاز دارند چرا باید به دنبال صادرات باشیم.

*برخی از واحدهای پتروشیمی در سال گذشته در تامین خوراک خود با چالش های متعددی مواجه بودند. این مشکلات برای پتروشیمی تندگویان هم وجود داشت؟

ما هیچ مشکلی در تامین خوراک نداریم و تمام خوراک ما از پتروشیمی نوری تامین می شود. البته واحد تولید خوراک پارازالین پتروشیمی بوعلی سریع تر راه اندازی شود چرا که هم اکنون ناچار هستیم که هزینه زیادی را صرف انتقال خوراک از عسلویه به ماهشهر بکنیم. اما همانطور که اشاره کردم در مورد میزان تحویل خوراک مورد نیازمان هیچ مشکلی وجود ندارد.

*در حال حاضر مسئولین تاکید زیادی روی ایجاد زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی دارند. به نظر شما این مساله تا چه اندازه در صنعت پتروشیمی حیاتی است؟

اگر زنجیره تولید و ارزش را در صنایع پایین دست که سرمایه گذاری پایین تری نیاز دارد را به بخش خصوصی واگذاری کنیم آنها به طور قطع موفق تر عمل خواهند کرد. جالب است که بدانید صنایع پایین دست ما در حوزه های نساجی و بطری توانستند عملکرد خوبی را از خود نشان داده و حتی در برخی جاها به کمک ما آمدند. فراموش نکنیم که ایران در سال های گذشته همواره اسیر تحریم های ظالمانه بوده و این تحریم ها اثرات مخربی را بر اقتصاد ما وارد کرده است. البته بخش خصوصی خیلی بهتر از دولتی ها و نیمه دولتی ها عمل کرده و توانسته که با این تحریم ها مقابله کرده و آنها را دور بزنند.

کد خبر: ۲۲۲٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha