۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
ظرفیت صادراتی از کشاورزان استان سمنان دریغ شده است| پرواز به سمت منافع مردم 
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار:

ظرفیت صادراتی از کشاورزان استان سمنان دریغ شده است| پرواز به سمت منافع مردم 

شاهرود- کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که دو فرودگاه دارای مرز هوایی استان سمنان هیچ کمکی به کشاورزان نکرده‌اند و ظرفیت صادرات محصولات تولیدی از کشاورزان دریغ شده است.

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان یک فرودگاه بین‌المللی در شاهرود و یک فرودگاه با مرز هوایی در سمنان دارد فرودگاه‌هایی که حتی برای مسافربری هم از آنها استفاده نمی‌شود چه برسد به انتقال بار و صادرات محصولات تولیدی استان سمنان.

این در حالی است که گردش مالی پسته دامغان به تنهایی سالانه حدود چهار هزار میلیارد تومان است اما متاسفانه شاهد هستیم که صادرات محصولات به صورت تازه خوری که می‌تواند مشتریان بسیاری را نیز به خود جذب کند، صورت نمی گیرد.

کارشناسان برای این منظور دلایل مختلفی را عنوان می‌کنند برخی از عدم حمایت‌های دولتی می‌گویند برخی معتقد هستند که تجار باید پای کار بیایند و ما نتوانسته‌ایم محصولات و داشته‌هایمان را به درستی معرفی کنیم.

گروه دیگری هم هستند که عقیده دارند تجارت یک کار حرفه‌ای است و باید از ظرفیت های خاص آن کمک گرفت لذا صادرات محصولات سردرختی استان باید به صورت جدی‌تر با نگاه حرفه‌ای صورت گیرد زیرا این امر کار هر کسی نیست و حتی ورود دولتی‌ها شاید کار را خراب‌تر هم کند.

عزمی برای صادرات محصولات باغی در استان سمنان وجود ندارد

در ادامه با امیر سعادتی کارشناس اقتصادی مقیم سمنان به گفتگو نشسته ایم در این گفتگو به مسائل پیرامون ظرفیت های صادراتی استان سمنان پرداخته خواهد شد و تلاش خواهیم کرد که به این سوال بپردازیم که بالاخره چه کسی باید صادرات از فرودگاه‌های استان سمنان را انجام دهد؟ مردم یا دولت؟

* پیرامون ظرفیت‌ها و داشته‌ها بگویید

ظرفیت‌های صادراتی استان سمنان در بحث میوه های سردرختی، بی‌بدیل است. بهار و تابستان فرصت طلایی صادرات محصولات کشاورزی استان سمنان محسوب می‌شود که به راحتی از دست می‌رود آن هم با وجود یک فرودگاه بین المللی و یک فرودگاه دارای مرز هوایی که می‌تواند صادرات محصولات سردرختی و باغی استان سمنان را به کشورهای منطقه مانند عمان، روسیه عراق و حاشیه خلیج فارس داشته باشد.

وی افزود: بنا به آمارهای غیر رسمی ( مرتبط با سنوات قبل چرا که سال زراعی فعلی هنور به اتمام نرسیده است) تولید قابل صادرات محصولات سردرختی و باغی در فصل بهار و تابستان ۳۵ هزار تن است که از ظرفیت صادراتی آن بهره‌گیری نمی‌شود، ابراز کرد: فرودگاه‌های استان مدت‌ها بسته هستند و نفعی از آنها به مردم به خصوص تولیدکنندگان نمی‌رسد.

فرودگاه‌های بین‌المللی و دارای مرز هوایی استان حتی امکانات سوخت گیری و ناوبری و هواشناسی نیز دارند اما نفعی به مردم نمی‌رسانند، کافی است که به صورت هفتگی پروازهای فرودگاه های استان سمنان محصولاتی مانند زردآلو، گیلاس، هلو، سیب، پسته و انگور را به کشورهای منطقه صادر شود تا شاهد سرازیر شدن ثروت به سمت تولیدکنندگان محصولات کشاورزی باشیم.

* چرا این کار صورت نگرفته است؟

عزمی برای صادرات محصولات باغی در استان سمنان وجود ندارد از یک سو برخی نمایندگان مجلس در استان سمنان و مسئولان دولتی بر این عقیده هستند که و رسالت آنها تا زمان ثبت مرز هوایی و بین‌المللی و امکان تهیه هواپیما برای انجام صادرات به اتمام می رسد و پس از آن تاجران بخش خصوصی، تعاونی ها و مردم هستند که می‌بایست ورود کرده و بحث صادرات را انجام بدهند.

یکی از دلایل این وقفه در عدم صادرات محصولات کشاورزی وجود منیت‌ها و مسائل سیاسی در بین دست اندرکاران است

در این بین یک حلقه مفقوده بزرگ دیده می‌شود که نمی گذارد این دو بخش دست در دست همدیگر بگذارند یعنی تولید کننده از یک سو و مسئولی که می‌تواند زیرساخت صادرات را فراهم بیاورد در این بین بیش از ۳۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی استان سمنان به خصوص در شهرستان‌های دامغان شاهرود و میامی متضرر هستند آن هم در زمانی که تلاطم‌های ارزی به بهترین نحو می‌تواند به این تولید کنندگان سود برساند.

* چرا بر صادرات تاکید دارید؟

قیمت اقلام باغی در سطح منطقه و جهان به دلار محاسبه می‌شود و تبدیل آن به ریال سبب خواهد شد تا محصولات باغی به سه برابر قیمت حال حاضر در بازارهای خرده فروشی استان به فروش برسد برای مثال کافی است که محصول انگور با یک و نیم دلار یکی از کشورهای منطقه صادر شود این سه برابر قیمت تمام شده این محصول به ریال است و می‌تواند سود سرشاری را به سمت کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی برساند آن هم در حالی که قیمت جهانی انگور زیر دو دلار در هر کیلو گرم نیست.

فرصت طلایی مدت‌ها است که از بهره بردار بخش کشاورزی دریغ شده و کسی هم پا پیش نمی گذارد حال آنکه تنها نیاز است محصولات کشاورزی آزمایش سم شناسی و کشاورزی ارگانیک شوند و هواپیمایی آنها را بارگیری و در کنار آن بروکراسی اداری گمرک که هم در سمنان و هم در شاهرود دفتر دارد انجام شود تا شاهد به حقیقت پیوستن رویایی کشاورزان استان سمنان در ظرف یک هفته باشیم اما اراده ای در این بین وجود ندارد.

کشاورزان درحالی می توانند محصولات خود را به دلار بفروشند که در بازارهای داخلی با دشواری فراوان روبرو هستند تنها کافی است ۱۰ درصد محصولات باغی استان سمنان صادر شود تا بتوانیم شاهد تحول عظیم در بخش کشاورزی باشیم.

ارگان‌های مردم نهاد بسیاری ورود کردند تا بتوانند فرودگاه‌های استان را پابرجا نگه دارند اما همه مسیرها اشتباه بود چرا که ما از ابتدا به جای تمرکز بر روی بلیط مسافرتی می‌بایست انگور و پسته صادر می‌کردیم

صادرات سه هزار تن محصول باغی مانند هسته انگور و غیره با قیمت میانگین دو دلار در هر کیلوگرم به یکباره رقم هنگفتی سرمایه را وارد بخش کشاورزی استان خواهد کرد این ظرفیتی است که از کشاورزان دریغ شده و نتوانستیم به آن توجه ویژه داشته باشیم.

* دلیل اینکه تاکنون این اقدام نشده، چیست؟

دلایل متعدد هستند مثلا فقدان نگاه حرفه‌ای یکی از آنها است اما یکی از دلایل این وقف در عدم صادرات محصولات کشاورزی وجود منیت ها در بین دست اندرکاران است کسانی که نه خود حرکت می‌کنند و نمی‌گذارند کسان دیگری به این موضوع ورود کند زیرا بر این عقیده هستند که امور می بایست به نام خودشان تمام شود.

این نوع تفکر مدت‌ها است که به زیرساخت های صادراتی و تولیدی استان سمنان ضررهای هنگفتی رسانده است مشخصاً از اینکه دو فرودگاه بین‌المللی و دارای مرز هوایی در استان سمنان وجود داشته باشد اما یک کیلوگرم محصولات تولیدی استان صادر نشود کسی سود نخواهد کرد.

ارگان‌های مردم نهاد بسیاری ورود کردند تا بتوانند فرودگاه های استان را پابرجا نگه دارند اما همه مسیرها اشتباه بود چرا که ما از ابتدا به جای تمرکز بر روی بلیط مسافرتی می‌بایست انگور و پسته صادر می‌کردیم تا امروز به برندسازی محصولات استان نیز رسیده باشیم نه اینکه تازه بخواهیم برای صادرات اولین محصولات کشاورزی با مشکلات عدیده روبرو باشیم.

کد خبر: ۲۲۲٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha