۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
گام یک میلیارد دلاری صنایع پتروشیمی تدبیر برای ارزآوری از پروپیلن و پلی پروپیلن
مجری طرح شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر مطرح کرد

گام یک میلیارد دلاری صنایع پتروشیمی تدبیر برای ارزآوری از پروپیلن و پلی پروپیلن

سرکاری مجری صنایع پتروشیمی تدبیر به بازار گفت: طرح  های یک میلیارد دلاری پروپیلن و پلی پروپیلن در مرحله اجرایی قرار دارند.

بازار؛ گروه ایران: شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر از مجموعه های گروه توسعه انرژی تدبیر که بهمن ماه سال گذشته به منظور جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری از ظرفیت های اقتصادی کشور عملیات طرح های پروپیلن و پلی پروپیلن را آغاز کرد امروز با پیشرفت مناسبی در حال عملیات خاکبرداری است تا بستر اجرای طرح فراهم شود. طرحی که پیش بینی می شود بعد از حدود ۴ سال با سرمایه گذاری خارجی به مرحله بهره برداری برسد و عواید اقتصادی آن به ویژه در حوزه صادرات و ارزآوری نصیب کشور شود.

طرح های پروپیلن و پلی پروپیلن در مرحله اجرایی

امیرحسین سرکاری مجری طرح شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر در خصوص آخرین وضعیت طرح و برنامه های آتی این شرکت به بازار گفت: در خصوص پروژه PDH و صنایع پایین دستی پروپیلن همانطور که اطلاع دارید در بهمن ماه گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شد و خوشبختانه پیمانکار هم عملیات اجرایی آن را به خوبی پیش می برد.

وی در پاسخ به این سوال که اکنون این پروژه اقتصادی بزرگ در چه مرحله ای قرار دارد بیان داشت: در حال حاضر عملیات خاکبرداری و تحکیم بستر در حالم انجام است و می توان گفت با توجه به مدت کمی که از آغاز پروژه گذشته، پیشرفت خوبی را همگام با برنامه های از پیش تعیین شده شاهد هستیم.

اجرای طرح های یک میلیارد دلاری پروپیلن و پلی پروپیلن بر اساس زمان بندی انجام شده در مرحله خوبی قرار دارد

سرکاری با اشاره به اینکه پس از تحکیم بستر پروژه، مرحله آماده سازی زمین آغاز می شود و سپس می توان به سراغ اقدامات زیر بنایی رفت افزود: اقدامات زیربنایی پروژه در سه فاز انجام خواهد شد که در مرحله نخست طراحی مقدماتی به همراه تهیه مدارک را در برنامه داریم و مشاور آن اکنون مشخص شده است. همچنین در مرحله دوم برنامه ساخت و اجرای ساختمان های غیر صنعتی و نیمه صنعتی را به عنوان یک طرح زود هنگام در برنامه داریم؛ احداث این ساختمان ها نه تنها می تواند پیشرفت پروژه را تسریع کند بلکه هر چقدر زودتر اجرایی شوند نیز به لحاظ هزینه هم صرفه جویی خوبی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه همین ساختمان های مذکور می تواند به عنوان محلی برای ساخت برخی از تجهیزات و انبار موقت مورد استفاده قرار گیرد اضافه کرد: برای مرحله سوم نیز برخی از کالاها را داریم که تامین آن ها زمان بر است و اکنون در حال مذاکره با تامین کنندگان و سازندگان معتبر داخلی و خارجی برای تهیه هرچه سریع تر آن ها هستیم تا طرح بدون هیچ گونه توقفی اجرایی شود.

جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده

مجری طرح شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر در پاسخ به این سوال که چقدر برای اجرای طرح های پروپیلن و پلی پروپیلن سرمایه گذاری خواهد شد گفت: به طور تقریبی سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح ها حدود یک میلیارد دلار برآورد شده است. این سرمایه نیز در فازهای مختلف در حال جذب و تامین مالی از طریق سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

سرکاری در خصوص حضور شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر در نمایشگاه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی افزود: یکی از اهداف ما برای حضور در این رویداد نمایشگاهی همین بحث تامین مالی است.

یکی از اهداف اصلی شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر رسیدن به حداکثر شاخص های زیست محیطی در هنگام اجرا و در زمان بهره برداری است

همچنین وی درباره اهدافی که شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خام فروشی، درآمد ارزی حاصل از صادرات و اشتغال زایی در مناطق کم برخوردار دنبال می کند ادامه داد: طرح هایی که شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر دنبال می کند مواردی همچون مسائل زیست محیطی نیز به صورت ویژه در آن ها لحاظ شده است.

وی با اشاره به رعایت مسائل زیست محیطی در طرح های اجرایی شده تاکید کرد: طرح استحصال اتان به عنوان یکی از طرح های زیست محیطی این شرکت معرفی می شود. همانطور که اطلاع دارید یکی از اهداف اصلی مجموعه رسیدن به حداکثر شاخص های زیست محیطی در هنگام اجرا و در زمان بهره برداری است؛ به عنوان مثال ما برای ساختمان های غیر صنعتی خود قصد داریم تامین برق و بسیاری از نیاز های این ساختمان ها را با استفاده از انرژی های نو انجام دهیم که در کشور آن را می توان به عنوان یکی از طرح های پیشرو معرفی کرد.

سرکاری اضافه کرد: همچنین این نکته حائز اهمیت است که هر چقدر زنجیره تولید و محصولات تکمیل تر شود کمتر نیاز به خام فروشی خواهیم داشت. بنابراین هر چقدر مقدار خام فروشی را کاهش دهیم به طور حتم بر مقدار درآمدهای ارزی کشور نیز افزوده خواهد شد.

کد خبر: ۲۲۲٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha