۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
ساخت ۱۵ هزار مسکن در تهران| جزئیات شرایط واگذاری مسکن های مشارکتی به مردم
رئیس بنیاد مسکن خبر داد

ساخت ۱۵ هزار مسکن در تهران| جزئیات شرایط واگذاری مسکن های مشارکتی به مردم

نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه ساخت ۱۵ هزار مسکن در تهران با همکاری شهرداری در دستور کار است گفت: واگذاری مسکن های مشارکتی به مردم مشخص است اما از ابتدا قیمت تمام شده را نمی توانیم اعلام کنیم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اکبر نیکزاد در مراسم امضای تفاهم نامه ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ میان بانک شهر و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه ساخت ۱۵ هزار و ۶۵۰ مسکن در تهران با همکاری شهرداری در دستور کار است گفت: همکاری خوب شهرداری تهران و بانک شهر با بنیاد مسکن از چند وقت پیش آغاز شده و در حال حاضر با شدت بیشتری ادامه دارد. این همکاری ثمرات خوبی را برای مردم و تهران داشته است.

وی افزود: در نوسازی بافت های فرسوده شهری در تهران ذیل تفاهم نامه ای که شهرداری تهران و رئیس جمهور برای ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی داشت، بنیاد مسکن و شهرداری تهران تفاهم نامه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی را امضاء کردند و تا امروز عملیات اجرایی ۱۱۱۵۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری آغاز شده است.

امروز عملیات اجرایی پروژه ارزشمند ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ آغاز می شود و فردا نیز آغاز ساخت ۲۰۰۰ واحد مسکونی در محله الگو تعداد این واحدهای مسکونی را به ۱۵۶۵۰ واحد مسکونی خواهد رساند

نیکزاد خاطر نشان کرد: امروز نیز عملیات اجرایی پروژه ارزشمند ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ آغاز می شود و فردا نیز آغاز ساخت ۲۰۰۰ واحد مسکونی در محله الگو تعداد این واحدهای مسکونی را به ۱۵۶۵۰ واحد مسکونی خواهد رساند.

وی با بیان اینکه در طراحی این پروژه ها صرفا موضوع ساخت مسکن مد نظر نیست بلکه باید یک سری ساختمان های مدرن خوب فنی مطابق با الگوهای اسلامی طراحی و ساخته شود تاکید کرد: قطعا با احداث واحدهای مسکونی مورد نظر هم خدمات دیگر در آن پروژه و هم کمک به مناطق اطراف به صورت نقطه ای و پازل محله به محله، این محلات به الگو تبدیل می شوند. طراح این واحدهای مسکونی مشاوران جوان کشور هستند و از مشاوران بخش خصوصی دعوت شده است که طرح های خوب خود را ارائه و پروژه های فاخر به مرحله اجرا برسد.

بار اصلی در اجرای پروژه ها بر دوش بخش خصوصی است. بانک شهر و شهرداری تهران با رعایت ضوابط و اخلاق اسلامی پروژه ها را به سر منزل مقصود می رسانند و در پروژه هایی که بنیاد مسکن مجری است اگر کارگران حقوق دریافت نکنند مهندسان و مدیران نیز حقوق نمی گیرند

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: موضوعی که برای مسئولان کشور مد نظر است این است که نهاد انقلابی در کنار نهاد عمومی غیر دولتی در کنار شهرداری و بانک شهر قرار می گیرد و هم افزایی آنها باعث می شود پروژه ها استارت بخورند. بار اصلی در اجرای پروژه ها بر دوش بخش خصوصی است. بانک شهر و شهرداری تهران با رعایت ضوابط و اخلاق اسلامی پروژه ها را به سر منزل مقصود می رسانند و در پروژه هایی که بنیاد مسکن مجری است اگر به دست انداز مالی بخورد کل پروژه به مشکل حقوقی می خورد و اگر کارگران حقوق دریافت نکنند مهندسان و مدیران نیز حقوق نمی گیرند.

نیکزاد گفت: به دلیل پر برکت بودن پروژه های بنیاد مسکن، هر زمان که هر پروژه ای استارت می خورد و اطلاع رسانی می شود بلافاصله مردم آن پروژه ها را پیش خرید می کنند. منابع حساب ۱۰۰ امام در مسکن محرومان هزینه می شود و هفته ای دو سه بار با مراجعه به استان ها، صحنه هایی مشاهده می کنم و از خود سوال می کنم که چرا توانمندی این را ندارم که آنها را به مسئولان انعکاس دهم.

وی با بیان اینکه بانک شهر یکی از بانک های خادم مردم است گفت: ۴ سال شهردار بودم و به خوبی با شرایط کار آشنا هستم. امروز برخی شهرداری ها یک ماه درآمد دارند و یک ماه درآمد ندارند بنابراین بانک شهر خیلی به شهرداری ها کمک کرده است که حقوق کارگران دیر پرداخت نشود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: خوشبختانه بانک شهر اراضی را فریز نکرده است که اگر زمین گران شد بتواند استفاده ببرد. امیدواریم در آینده نزدیک باز هم شاهد چنین تفاهم نامه هایی با بانک شهر باشیم.

نیکزاد در پاسخ به این پرسش که قیمت تمام شده ساخت این ۲۵۰۰ واحد مسکونی و مدت زمان اتمام این واحدها که قرار است بنیاد مسکن با مشارکت بانک شهر احداث کند چقدر است؟ گفت: همه به خوبی می دانند نرخ مصالح ساختمانی و دستمزدها نرخ های ثابتی نیستند بنابراین در پروژه های مسکن ملی و مشارکتی کار را پیش می بریم و از ابتدا نمی توانیم قیمت تمام شده ساخت را اعلام کنیم.

در مورد مسکن مشارکتی به عنوان مثال در محله باغ آذری، زمین و پروانه ساخت توسط شهرداری صورت می گیرد. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که ۵۲ درصد برای بنیاد مسکن و ۴۸ درصد برای شهرداری تهران است

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: شرایط نهضت ملی مسکن که مشخص است و بعد از تایید شرایط و واریز وجه توسط متقاضیان عملیات اجرایی مرحله به مرحله و با تزریق تسهیلات پیش می رود. اما در مورد مسکن مشارکتی به عنوان مثال در محله باغ آذری، زمین و پروانه ساخت توسط شهرداری صورت می گیرد. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که ۵۲ درصد برای بنیاد مسکن و ۴۸ درصد برای شهرداری تهران است.

وی افزود: حال شهرداری در سهم خود به افرادی که در اطراف آن محل هستند اعلام می کند که اگر زمین خود را در بافت فرسوده تحویل دهد ۱.۵ برابر آپارتمان به آنها تحویل می شود.

نیکزاد تاکید کرد: اما در مورد فروش مسکن های مشارکتی توسط بنیاد مسکن که سهم ۵۲ درصد دارد این طور خواهد بود که از محل فروش آنها هزینه ساخت را تامین می کند. ابتدای امر اجازه فروش نمی دهیم از منابع خود آنها کار را تا سقف پیش می بریم و بعد واگذار می کنیم. این اقدام را خود شرکتها انجام می دهند. یعنی شرکتها اطلاع رسانی می کنند و واحدها به متقاضیان به فروش می رسد.

کد خبر: ۲۲۱٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha