۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
مجلس اجازه راه‌اندازی مجدد صید ترال صنعتی را نمی‌دهد
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس:

مجلس اجازه راه‌اندازی مجدد صید ترال صنعتی را نمی‌دهد

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اتمام ممنوعیت صید ترال صنعتی در کشور، گفت: با توجه به موفقیت آمیز بودن اجرای این ممنوعیت، مجلس به دنبال ممنوعیت دائمی این صید در کشور است.

به گزارش بازار، سمیه رفیعی در نشست بررسی صید ترال در دانشگاه علوم و تحقیقات در جمع دانشجویان با بیان این که مداخلات در حوزه محیط زیست سریع خود را نشان نمی‌دهد گفت: باید فعالیت‌های اقتصادی با ظرفیت سرزمینی کشور متناسب باشد تا شاهد تخریب و نابودی محیط زیست نباشیم.

وی با اشاره به اینکه پیش از ممنوعیت صید ترال در کشور شاهد نارضایتی بسیاری از سوی جامعه صیادی محلی بودیم گفت: متاسفانه جاروب کردن کل منابع آبزی دریا توسط کشتی‌های صید ترال موجب شده بود که ضمن نابودی ذخایر آبزیان کشور، شاهد نارضایتی صیادان محلی باشیم به شکلی که بسیاری از آنها در تماس‌های مکرر با فراکسیون محیط زیست مجلس اعلام می‌کردند که شغل و معیشت آنها عملا از بین رفته است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که سازمان متولی امر یعنی سازمان شیلات عملا سیاستگذار، ناظر و پیمانکار صید ترال شده بود افزود: متاسفانه کشتی‌های صید ترال صنعتی علی‌رغم مخالفت‌های مردم و بعضا مسوولان همچنان به کار خود ادامه می‌دادند و در آخرین دستور، مقامات مسوول تنها ۴۸ ساعت توانستند جلو فعالیت‌های آنها را بگیرند.

به گفته رفیعی کشتی‌های صید ترال تخریب محیط زیست را طوری به اسم اشتغال زایی و نیاز کشور جلوه می‌دادند که حتی دولت سوخت یارانه‌ای هم می‌گرفتند! این در حالی است که صیادان محلی به دلیل نابودی ذخایر ماهیان مجبور بودند سوخت آزاد بزنند و فرسنگ‌ها داخل دریا بروند و سرآخر هم دست خالی برگردند.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه فراکسیون محیط زیست مجلس در میان تمام فشارها با تکیه بر بنیه کارشناسی و استدلال‌های علمی توانست سرانجام ممنوعیت ۲ ساله‌ای از آذر ۹۹ بر فعالیت کشتی های صنعتی صید ترال اعمال کند ادامه داد: این در حالی است که فشارهای فراوانی از سوی مافیای صید ترال در این مدت به ما وارد شد ولی فراکسیون محیط زییست زیر این فشارها سر خم نکرد و موفق شدیم همچنان این ممنوعیت را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: تماس‌های فراوان و تقدیر و تشکرهای متعدد صیادان محلی مبنی بر افزایش صید و بهبود وضعیت دریا در این مدت نشان داد که توقف صید ترال کاملا بجا و درست بوده و ذخایر آبزیان در حال احیا است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که موسسه تحقیقات شیلات مکلف بود در این مدت نسبت به پایش وضعیت ذخایر آبزیان خلیج فارس و دریای عمان اقدام کرده و گزارش خود را برای تصمیم‌گیری‌های بعدی ارایه کند گفت: متاسفانه تاکنون هیچ گزارشی در این خصوص واصل نشده است.

وی با تاکید بر این که منفعت مافیای ترال قطع شده و حالش اصلا خوب نیست و به هر دری می‌زند تا صید ترال را دوباره احیا کند تاکید کرد: بر اساس توافق انجام شده قرار بود کشتی‌های صید ترال صبد میان آبی در آبهای دور دریای عمان را با نظارت کامل سازمان شیلات آغاز کنند که علی‌رغم تامین ۷۰ میلیارد تومان برای پرداخت حق عضویت کنوانسیون‌های بین‌المللی برای دریافت مجوز صیادی در آبهای اقیانوس هند، حتی یک کشتی از این کشتی‌ها این فعالیت را آغاز نکردند و همچنان به دنبال این هستند که مجوز مجدد صید صنعتی ترال را در آبهای سرزمینی بگیرند!

وی خطاب به مافیای صید ترال گفت: این پنبه را از گوش خود بیرون کنید که فراکسیون محیط زیست مجلس مجددا اجازه چپاول و غارت ذخایر آبزیان کشور را به شما بدهند!

به گفته رییس فراکسیون محیط زیست مجلس علی‌رغم ادعاهای کذب مافیای ترال مبنی بر تامین بخش اعظمی از خوراک طیور توسط فانوس ماهیان صید شده توسط آنها، آمارهای مستند ما نشان می‌دهد تنها حدود ۱۰ درصد خوراک طیور کشور از فانوس ماهیان تامین می‌شود.

وی از جامعه دانشگاهی به ویژه دانشجویان خواست با استدلال‌های علمی به کمک فراکسیون محیط زیست مجلس بیایند و تصریح کرد: حضور جامعه دانشگاهیان و دانشجویان می‌تواند در حوزه‌های مختلف محیط زیست برای قوه مقننه راهگشا باشد.

ذخایر ماهیان تجاری ما در شرایط بحرانی قرار گرفته است/ مافیای صید ترال سالانه هزاران میلیارد تومان درآمد داشته است
امید صدیقی مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست هم در ادامه این نشست با بیان اینکه برای مقابله با شبکه‌های مافیایی محیط زیست، افزایش آگاهی جامعه به خصوص جوامع محلی، توده‌های مردم و متخصصان ضروری است گفت: متاسفانه سازمان شیلات طی سال‌های اخیر مدیریت منابع آبزی را رها کرده است و در بکارگیری اولویت‌های صید، میزان، ممنوعیت و مدیریت ذخایر آبزی در این مدت مدیریت مناسبی نداشته است.

وی تاکید کرد: جامعه محلی وقتی تخلفات را می‌بیند و هیچ برخوردی نمی‌بیند خودش هم رو به تخلف میاورد.
مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متاسفانه ذخایر ماهیان تجاری ما به شدت کاهش یافته است و در شرایط بحرانی قرار گرفته است به شکلی هم میزان و هم سایز ماهیان تجاری کاهش یافته است.

وی به صید ترال اشاره کرد وگفت: ۱۱۲ کشتی صید ترال که مجوز داشتند و قرار بود ۲۰۰ کشتی دیگر هم به آنها اضافه شوند، هر روز ۱۰ تن ماهی صید می‌کردند و در سال ۱۸۰ روز مجوز صید داشتند که عملا سالی ۱۸۰۰ تن ماهی صید می‌کردند و در مجموع این کشتی‌ها سالانه ۲۰۰ هزار تن صید داشتند که بررسی‌های انجام شده نشان داد ۸۰ درصد در نوع ماهیانی که باید صید می کردند تخلف داشتند و ۹۰ درصد هم خارج از محدوده‌های تعیین شده فعالیت می‌کردند.

به گفته صدیقی مافیای صید ترال سالانه هزاران میلیارد تومان درامد داشته است و همین چرخه مالی بالا موجب فشارهای متعدد برای راه‌اندازی مجدد این صید در کشور شده است.

وی یادآور شد: راه‌اندازی مجدد صید ترال موجب کاهش ذخایر آبزیان، کاهش قابل توجه درامد مردم و صیادان محلی و ایجاد بحران‌های اجتماعی و امنیتی خواهد شد و سازمان حفاظت محیط زیست هم با راه‌اندازی مجدد این صید به شدت مخالف است.

کشورهای پیشرفته ۳۰ سال است صید ترال کف روب را با توجه به تخریب‌ها و اثرات سوء زیست‌محیطی آن، حذف کرده‌اند
مهدی شمسایی مدیر گروه شیلات دانشگاه علوم و تحقیقات نیز در این نشست با برشمردن مزایا و معایب صید ترال گفت: چهار پنجم هر صید ترال به دلیل ناهمخوان بودن ماهیان صید شده با اهداف تعیین شده دور ریخته می‌شود.

وی گفت: کشورهای پیشرفته ۳۰ سال است صید ترال کف روب را با توجه به تخریب‌ها و اثرات سوء زیست‌محیطی آن، حذف کرده‌اند در حالی که کشتی‌های صید ترال صنعتی که در کشور وجود دارد تنها همین مدل صید را تا پیش از ممنوعیت فعالیت انجام می‌دادند.

در پایان این نشست جمعی از دانشجویان سوالات و مسایل خود را در مورد صید ترال و مشکلات محیط زیست کشور با رییس فراکسیون محیط زیست مجلس مطرح کردند.

کد خبر: ۲۲۱٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha