۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
میوه های گرمسیری در خزان تجاری سازی|  ارزآوری و اشتغالزایی، میوه شیرین باغداری اقتصادی
بازار از سیستان و بلوچستان گزارش می دهد؛

میوه های گرمسیری در خزان تجاری سازی| ارزآوری و اشتغالزایی، میوه شیرین باغداری اقتصادی

چابهار- تولید انبه یک فعالیت اقتصادی است و با توجه به رقیب های منطقه ای مانند پاکستان و هند اهمیت تجاری سازی مسئولانه برای در دست گرفتن بازار انبه دو چندان می شود.

فرشته بامری؛ بازار: با اینکه انبه میوه بومی کشورهای پاکستان و هندوستان است اما در جنوب شرق کشور درختان انبه ای با قدمت افزون بر ۳۰۰ سال به چشم می‌خورند و سابقه کشت انبه در ایران به بیش از ۷۰۰ سال می رسد.

کافی است سری به جنوب استان سیستان و بلوچستان بزنید تا باغات این میوه خوش آب و رنگ را از نزدیک ببینید.

باغ داری در جنوب این استان یک فعالیت اقتصادی است و با توجه به رقیب های منطقه ای مانند پاکستان و هند، اهمیت تجاری سازی مسئولانه، برای در دست گرفتن بازار انبه دو چندان می شود.

انبه در شهرهای چابهار، قصر قند و به ویژه سرباز در مقیاسی بزرگ کشت می شود.

از آنجایی که بیشترین انبه تولیدی منطقه در زمان کال بودن به ترشی تبدیل می شود، همه ساله شاهد واردات انبه از پاکستان به سیستان و بلوچستان نیز هستیم.

با این حال انبه سیستان و بلوچستان به استانهای همجوار مانند هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی صادر هم می شود.

این محصول در سیستان و بلوچستان به صورت تازه خوری و ترشی مصرف می شود اما انبه در دیگر استانها فرآوری و محصولاتی رنگارنگ از آن تولید می شود.

از شربت تا چای انبه

حمزه محمودی، فعال حوزه بازار در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با جستجوی ساده در فروشگاههای بزرگ و حتی سوپر مارکتها محصولاتی را می توانیم مشاهده کنیم که بخشی از آنها را انبه تشکبل می دهد.

وی افزود: شربت و آبمیوه انبه، نوشابه با طعم انبه، پودر انبه و انبه خشک ورقه ای محصولاتی هستند که پس از فرآوری انبه تولید شده اند.

رد پای انبه را می توان در دیگر مواد خوراکی و غذایی مانند انواع شکلات مربای انبه ترشی سس دمنوش و چای لاغری هم یافت

وی تصریح کرد: بسیاری از خانواده ها برای پذیرایی از مهمانان خود شربت انبه را انتخاب می کنند. از هر یک لیوان شربت خالص می توان ۶ لیوان شربت تهیه کرد.

این فعال بازار گفت: رد پای انبه را می توان در دیگر مواد خوراکی مانند انواع شکلات، مربای انبه، ترشی، سس، پودر نوشیدنی، دمنوش، آبنبات و چای لاغری هم مشاهده کرد.

سس های تند چاشنی غذاهای جنوبی

میثم براهویی فعال بازار زاهدان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حال حاضر شرکتهای زیادی وجود دارند که سس انبه را در بسته بندی هایی نظیر قوطی فشاری، پمپی و سس تک نفره روانه بازار می کنند.

وی افزود: سس تک نفره انبه به دلیل تندی و همسو بودن با ذائقه مردم جنوب کشور در اکثر رستورانها و فست فودهای این مناطق به فروش می رسد.

وی با اشاره به اینکه انبه به صورت میوه به سفارش مشتری در جعبه بسته بندی می شود، تصریح کرد: انبه بومی سیستان و بلوچستان بسیار شیرین و کم گوشت و در مقابل انبه موسوم به پاکستانی گوشتی است با این حال به جهت طعم عالی انبه ایرانی در رقابت ضعیف است.

آغاز برداشت انبه در سیستان و بلوچستان

محمد رضا سید حسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به طور کلی میوه های گرمسیری ظرفیتی بسیار مهم در توسعه صادرات، ارزآوری، تجارت بین‌المللی و ایجاد اشتغال محسوب می شوند.

وی گفت: انبه در سطح هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات میوه استان کشت می‌شود که هزار و ۲۰۰ هکتار آن بارور و مابقی غیر بارور است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در پایان فصل برداشت حدود ۱۷ هزار تن از این محصول تولید و روانه بازار مصرف شود.

با اینکه قسمت اعظم ترشی تولیدی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ارسال می‌شود اما ظرفیت صادرات ترشی انبه از کشورمان به عراق، امارات و روسیه نیز وجود دارد

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، گفت: بیش از ۶۰ درصد انبه تولیدی در این استان به صورت سبز برای تهیه ترشی برداشت می‌شود.

سید حسینی افزود: با اینکه قسمت اعظم ترشی تولیدی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ارسال می‌شود اما ظرفیت صادرات ترشی انبه از کشورمان به عراق، امارات و روسیه نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: با تولید این محصول، می توان علاوه بر خودکفایی در تولید انبه، میزان مازاد تولید را نیز به کشورهای دیگر صادر کرده و موجب ارزآوری شد.

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، گفت: در حال حاضر برداشت انبه از سطح باغات میوه های گرمسیری استان از اواخر اردیبهشت آغاز شده و تا پایان تیر ادامه دارد.

سیدحسینی افزود: شهرستان‌های سرباز، نیکشهر، قصرقند و چابهار عمده مناطق کشت انبه در این استان محسوب می‌شوند.

چوب درخت انبه برای ساخت وسایل چوبی، مغز هسته انبه در تهیه صابون و پوست درخت انبه در صنعت چرم سازی کاربرد دارد. این میوه که در صنایع دارویی نیز کاربرد دارد به دلیل نبود صنایع تبدیلی به خوراک دام یا کود تبدیل می شود در صورتی که با ایجاد این صنایع علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن این مواد غذایی با ارزش می توان گامی در جهت توسعه صنایع مختلف و ایجاد اشتغال برداشت.

کد خبر: ۲۲۱٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha