۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
 توسعه تجارت با استان‌های روسیه نیازمند آشنایی و انتقال اطلاعات است
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

توسعه تجارت با استان‌های روسیه نیازمند آشنایی و انتقال اطلاعات است

رئیس اتاق ایران، با اشاره به ناآشنایی فعالان اقتصادی ایران و استان‌های روسیه از توانمندی‌ها و نیازهای دو طرف، بر ضرورت انتقال سریع اطلاعات و تبادل هیات‌های تجاری دوجانبه تأکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در حاشیه اجلاس کازان فروم ۲۰۲۳، نشستی با درخواست رئیس‌جمهوری موردوویا برای رایزنی با رئیس اتاق ایران برگزار شد. در این نشست، دو طرف به این تفاهم رسیدند که برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، مسیر آشنایی فعالان بخش خصوصی دو کشور را فراهم سازند و از مزیت‌های دو طرف برای رفع نیازهای طرف متقابل استفاده کنند.

در ابتدای این نشست، رئیس‌جمهوری موردوویا با ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس اتاق ایران، گفت: ما معتقدیم که فصل جدیدی از توسعه مبادلات اقتصادی فدراسیون روسیه با ایران فرارسیده و در همین راستا، تلاش می‌کنیم با اتکا به ظرفیت‌های تولیدی خود در جمهوری موردوویا، همکاری و تجارت با ایران را افزایش دهیم.

حایریلین انصاف راستویچ، رئیس‌جمهوری موردوویا، افزود: ظرفیت‌های ما در حوزه‌های واگن سازی، رادیو الکترونیک، کشاورزی و محصولات دامی قابل‌توجه است و معتقدیم امکان رفع بخشی از نیازهای ایران را داریم.

او با تأکید بر اینکه تولید محصولات کشاورزی موردوویا ۲.۵ برابر نیاز داخلی است، اظهار کرد: موردوویا در تولید گوشت قرمز، مقام اول را در فدراسیون روسیه دارد و حجم تولید تخم‌مرغ نیز بسیار بالاست.

انصاف راستویچ، ادامه داد: این محصولات با کیفیت عالی و به‌صورت ارگانیک تولید می‌شود و اعتقاد داریم که قادر به جلب نظر ایران خواهد بود.

رئیس‌جمهوری موردوویا گفت: با اتکا به ظرفیت‌های موجود، بنا داریم برای ورود به بازار ایران، با سایر استان‌های روسیه وارد عمل شویم و در این نشست می‌خواهیم موقعیت‌های مناسب خود را در بازار ایران بررسی کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود، به ظرفیت دانشگاهی جمهوری موردوویا اشاره کرد و گفت: در دانشگاه دولتی ما ۱۸ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها خارجی و از این تعداد ۱۵۰۰ نفر مسلمان هستند اما از ایران فقط ۴ دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که بسیار کمتر از انتظار است.

به گفته انصاف راستویچ، رشته‌های رایج و محبوب در دانشگاه دولتی موردوویا، رشته‌های پزشکی و داروسازی هستند که امکان تدریس آنها به زبان انگلیسی وجود دارد.

لزوم افزایش آشنایی با ظرفیت‌های متقابل
در ادامه این نشست، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز با تقدیر از توجه و علاقه‌مندی جمهوری‌های روسیه به توسعه روابط با ایران، گفت: روابط اقتصادی ایران با فدراسیون روسیه با تحولات جدیدی روبرو شده و میزان مبادلات به‌سرعت در حال افزایش است؛ از این منظر با اعتقاد شما به شروع دور تازه‌ای از توسعه مبادلات روسیه و ایران موافق هستم.

شافعی ادامه داد: در این سفر و در حاشیه اجلاس کازان فروم، ما با اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه به تفاهمی رسیدیم که ظرفیت‌های استان‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم و استان‌های که فکر به نظر می‌رسد قادر به همکاری هستند را انتخاب کنیم تا وارد فرایند مذاکره و اعزام هیات شده و در ادامه، همکاری با یکدیگر را کنند.

او با اشاره به اینکه در بسیاری موارد، فعالان اقتصادی ایران و استان‌های روسیه، اطلاعات خوبی از ظرفیت و خواسته یکدیگر ندارند، افزود: ما در این مرحله نیازمند مبادله اطلاعات با یکدیگر هستند؛ چراکه ما اطلاعات کاملی از جمهوری موردوویا نداریم و طبیعتاً شما هم اطلاعات زیادی از ما ندارید بنابراین اولین مرحله آشنایی و مبادله اطلاعات است.

رئیس اتاق با ابراز امیدواری نسبت به توسعه مبادلات دوجانبه ایران و موردوویا، گفت: ما بعد از مبادله اطلاعات، آمادگی داریم که بر اساس این اطلاعات، هیاتی را به جمهوری موردوویا اعزام کنیم تا مذاکرات برای همکاری‌ها آغاز شود؛ ازاین‌رو، درخواست من این است که فرایندی برای تبادل اطلاعات مشخص کنید و با گروه کارشناسی اتاق ایران در این سفر هماهنگ شوید تا مذاکرات بعدی را برنامه‌ریزی کنیم.

امکان پوشش نیازهای متقابل با ظرفیت‌های موجود
رئیس اتاق ایران با اشاره به ظرفیت‌های برشمرده شده توسط رئیس‌جمهوری موردوویا، اظهار کرد: مواردی که گفتید، عمدتاً جزو نیازهای ما هستند که آنها را از کشورهای دیگر تأمین می‌کنیم؛ اما این امکان وجود دارد که در صورت افزایش آشنایی و حل مشکلات زیرساختی از مبادلات دوجانبه، از ظرفیت‌های موردوویا نیز برای تأمین نیازهای ایران بهره برد.

شافعی همچنین با اشاره به توانمندی‌های ایران برای تأمین نیازهای موردوویا، گفت: ایران در بخش تجهیزات کشاورزی، صنایع غذایی، دارو و صنایع پزشکی ظرفیت‌های بسیار قابل‌توجه دارد و علاوه بر این در حوزه صنایع کوچک و متوسط بخش خصوصی نیز می‌تواند با موردوویا همکاری کند؛ اما این همکاری‌ها بعد از تبادل اطلاعات می‌تواند در حوزه‌های موردنیاز دور طرف انجام شود.

رئیس اتاق ایران، صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی را نیز از ظرفیت‌های بزرگ ایران عنوان کرد و افزود: شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در صنایع ساختمان‌سازی به‌منظور بازسازی، نوسازی و احداث مسکن در بسیاری از کشورهای همسایه فعالیت می‌کنند و ظرفیت‌های بالایی دارند که یقیناً برای جمهوری موردوویا نیز قابل‌اعتنا خواهد بود.

او در مورد تبادل دانشجویان نیز گفت: دانشجویان ایرانی زیادی در جمهوری تاتارستان مشغول تحصیل هستند؛ اما اطلاع از دانشگاه موردوویا کم است و همین مسئله دلیل پایین بودن تعداد دانشجویان ایرانی در این جمهوری است؛ اما در صورت انتقال اطلاعات موردنیاز به اتاق ایران، ما این اطلاعات را نشر می‌دهیم که می‌تواند برای دانشجویان جذاب باشد.

چشم‌انداز توسعه مبادلات روشن است
رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از این نشست، گفت: ایران و روسیه در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اجلاس شانگهای حضور دارند و از این مسیر نیز می‌توانند برای فعال‌سازی ظرفیت‌های تجاری خود استفاده کنند.

شافعی ادامه داد: ما تجربیات ارزشمندی در بحث تحریم داریم و باوجود چند دهه تحریم، همچنان فعالیت‌های اقتصادی خود را ادامه می‌دهیم. در این مورد ما قادر به انتقال تجربیات خود به روسیه هستیم که اینک درگیر تحریم است و همین مسئله نیز می‌تواند به‌نوعی تجارت دوجانبه را ارتقا دهد.

او همچنین با اشاره به اقدامات جدیدی که برای حل مشکلات زیرساختی میان ایران و روسیه در حال انجام است، گفت: تکمیل راه‌آهن رشت آستارا با همکاری روسیه و افتتاح اولین دفتر نمایندگی بانک وتبه روسیه در تهران ازجمله اقداماتی است که می‌تواند بخشی از مشکلات موجود در مبادلات دوجانبه را برطرف کند.

کد خبر: ۲۲۱٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha