۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
بررسی ادوات کشاورزی بادام زمینی (کاشت تا برداشت)

بررسی ادوات کشاورزی بادام زمینی (کاشت تا برداشت)

بادام زمینی از محصولاتی است که در سال های اخیر سر و صدای زیادی در بخش کشاورزی ایران به راه انداخته است.

به گزارش بازار، بادام زمینی از محصولاتی است که در سال های اخیر سر و صدای زیادی در بخش کشاورزی ایران به راه انداخته است از رشد چند برابری قیمت بادام زمینی برشته در سالهای اخیر گرفته تا خواص و کاربردهای فراوان مغز و پوست و بوته بادام زمینی باعث شده است کشاورزان زیادی به سمت کشت بادام زمینی ترغیب شوند. بادام زمینی از کشت های بهاره بوده و نیاز آبی کمتری دارد و همچنین شیوه کشت و برداشت بادام زمینی تا حدودی به ذرت و سیب زمینی مشابهت دارد. در این مطلب به بررسی تمامی ادوات کشت و برداشت بادام زمینی می پردازیم تا کشاورزان عزیز قبل از کشت با این ادوات آشنایی داشته باشند.

برای آشنایی با کشت بادام زمینی اینجا کلیک کنید

ادوات بادام زمینی مربوط به آماده سازی زمین

قبل کشت باید زمین بادام زمینی را آماده کنیم عملیات خاک ورزی مربوط به بادام زمینی مانند اکثر کشت های دیگر است. ابتدا با گاو آهن یا دیسک زمین را شخم می زنیم و سپس با روتیواتور کلوخه های خاک را می شکنیم و خاک را نرم و به اصطلاح پودر می کنیم. هر چقدر خاک ما نرم تر باشد بذر و بعدا گیاه بادام زمینی راحت تر رشد می کند و بیشتر محصول می دهد. قبل کشت باید زمین بادام زمینی را آماده کنیم عملیات خاک ورزی مربوط به بادام زمینی مانند اکثر کشت های دیگر است.

ابتدا با گاو آهن یا دیسک زمین را شخم می زنیم و سپس با روتیواتور کلوخه های خاک را می شکنیم و خاک را نرم و به اصطلاح پودر می کنیم. هر چقدر خاک ما نرم تر باشد بذر و بعدا گیاه بادام زمینی راحت تر رشد می کند و بیشتر محصول می دهد.

دستگاه کاشت بادام زمینی کدام است؟

دستگاه خطی تیلری

برای کشت بادام زمینی در مقیاس کم از دستگاه خطی تیلری و در سطح هکتار از دستگاه پنوماتیک ذرت کار استفاده می شود. چون بادام زمینی محصول زراعی بوده و اکثر کشاورزان در سطح هکتار کار می کنند ما در اینجا به دستگاه پنوماتیک می پردازیم.

دستگاه پنوماتیک بادام زمینی

دستگاه بذرکار بادام زمینی

دستگاه بذرکاری که برای کشت بادام زمینی استفاده می شود همان دستگاه پنوماتیکی است که برای کشت ذرت و چغندر نیز به کار گرفته می شود. تنها فرقش این است که باید صفحه بذرکار دستگاه را تغییر دهیم. با توجه به اندازه دانه ها صفحه بذرکار برای هر محصولی متفاوت است. مثلا اندازه بذر های بادام زمینی از ذرت بزرگ تر است و طبیعتاً اندازه سوراخ های صفحه بذرکار برای بادام زمینی باید گشادتر باشد. پس باید صفحه بذرکار مربوط به ذرت و چغندر را خارج کرده و صفحه بذرکار مربوط به بادام زمینی را در آن قرار دهیم.‌

فاروئر شمشیری برای خاک دهی بادام زمینی

دقیقا موقع گل دهی بادام زمینی ما برای آبیاری غرقابی بادام زمینی دو مرحله متفاوت را داریم اولین مرحله شمشیر زنی است برای این که جوی های ما رطوبت را زیاد نگه ندارند و زمین قارچی نشود باید بین ردیف ها شمشیر بزنیم تا لایه خاک برگردد و خاک آفتاب بخورد و به اصطلاح زمین نفس بکشد. همچنین با شمشیر زنی ساله خاک شکسته می شود و لایه بالایی خاک سفت نمی شود و آب را به خوبی از خود عبور می دهد این گونه عملیات آبیاری به خوبی‌ انجام می شود.

فاروئر شمشیری

کار دومی که بعد از آبیاری موقع گل دهی انجام می دهیم خاک دهی است مانند سیب زمینی برای بادام زمینی هم نیاز به خاک دهی داریم خاک دهی برای بادام زمینی هم با فارو های دستگاه فاروئر شمشیری انجام می شود. با خاک دهی اطراف بادام زمینی ساقه های بادام زمینی زیر خاک می مانند و به خوبی رشد می کنند و تبدیل به غلاف دوتایی می شوند.

ادوات مربوط به برداشت بادام زمینی

برداشت بادام زمینی شامل دو مرحله است: از خاک درآوردن بادام زمینی که قبلاً با دست و کارگر انجام می شد ولی الان با ابزاری به نام سوک زن صورت میگیرد. از سیب زمینی کن و یا شاید دستگاه برداشت چغندر هم میتوان بادام زمینی را برداشت کرد.

سوک زن بادام زمینی

اما مرحله مهم تر بعد از خشک شدن بادام زمینی است یعنی خرمن کوبی بادام زمینی! جدا کردن غلاف از بوته یا همان خرمن کوبی باید با دستگاه مخصوص خودش انجام شود. خرمن کوب بادام زمینی که در ۱۰ سال اخیر به تعداد خیلی زیاد تولید می شود به نحوی ساخته می شود که غلاف های بادام زمینی را بدون شکستن به طور کامل تر بوته های بادام زمینی جدا می کند و در گونی ها می ریزد.

خرمن کوب بادام زمینی

خرمن کوب بادام زمینی در حال حاضر در دو شهر پارس آباد مغان اردبیل و دزفول خوزستان به تعداد زیاد ساخته می شود. خرمن کوب بادام زمینی یک مشکل اساسی که دارد این است که پشت تراکتوری است و باید چند نفر کارگر سر مزرعه بگذاریم تا کارها را پیش ببرند دو نفر بوته ها را دسته دسته در خرمن کوب می ریزند و یک نفر هم راننده تراکتور را می راند.

معرفی کمباین های برداشت بادام زمینی!

در سه سال اخیر پارس آباد مغان در عملیات برداشت بادام زمینی گام بزرگی برداشته است و برداشت بادام زمینی را به جای خرمن کوب با کمباین انجام می دهد کمباین بادام زمینی یه خوبی که دارد این است که دیگر لازم نیست وسط کار تراکتور بایستد و کارگرها بوته های بادام زمینی را دسته دسته توی خرمن کوب بریزند و یا وقتی گونی ها پر شدند گونی دیگری بگیرند! در عملیات برداشت بادام زمینی با کمباین فقط یک نفر راننده پشت تراکتور می نشیند کمباین خودش بوته های بادام زمینی را از زمین جمع می کند غلاف ها را جمع می کند و در انباری که روی کمباین تعبیه شده است، ذخیره می کند. همچنین بوت ها را از پشت دستگاه به بیرون می ریزد. و به این ترتیب برداشت بادام زمینی خیلی راحت و سریع صورت می گیرد.

کمباین öuz_diš سریع ترین کمباین بادام زمینی

کمباین öuz_diš سریع ترین دستگاه برداشت بادام زمینی است و نسبت به دستگاه های دیگر می تواند در یک زمان مشخص حجم زیادی از زمین را برداشت کند. ایراد وارد بر این کمباین این است که بعضی از ارقام بادام زمینی محلی مثل بادام زمینی گلی مغان و آستانه در هنگام برداشت با کمباین öuz_diš می شکنند. این کمباین ساخت ترکیه است.

کمباین باجناقلار محبوب ترین و گرانترین کمباین بادام زمینی

کمباین بادام زمینی

اگر از اسم باجناق لار تعجب کردید باید بگویم اسم شرکتی در ترکیه است و سازنده این دستگاه است. کمباین باجناق لار هم خودش چندین نوع دارد که از نظر نحوه ی عملکرد تفاوت دارند گویا عین محصولات ایران خودرو، باجناق لار هم در هر سری ساخت آپشن ها و عملکرد کمباین بادام زمینی را افزایش داده است. کمباین باجناق لار هم در ترکیه و هم در پارس آباد خیلی محبوب است و گران ترین کمباین خاورمیانه محسوب می شود. در سال اولی که این کمباین وارد شد ۷۵۰ میلیون تومان بود که الان قیمتش تا ۱٫۵ میلیارد افزایش داشته است.

مدیریت کشت بادام زمینی با مغان هوم

مغان هوم

اگر به دنبال کشت بادام زمینی هستید و هر کدام از این ادوات را نیاز دارید بهتر است سالهای اول دنبال ادوات کارکرده باشید. در سال های اخیر مجموعه مغان هوم در ترویج کشت بادام زمینی و پیش برد عملیات داشت و برداشت و خرید و فروش بادام زمینی فعالیت می کند. کافی است به صفحه اصلی مغان هوم بروید و از قسمت پشتیبانی واتساپ پیام دهید و یا با شماره ۰۹۳۶۲۱۵۴۵۰۳ در ارتباط باشید تا کشت بادام زمینی را به خوبی پیش ببرید.

کد خبر: ۲۲۱٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha