۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
بحران جمعیتی ریشه در مشکلات اقتصادی
یادداشت؛

بحران جمعیتی ریشه در مشکلات اقتصادی

تبریز- «بدون شک مشکلات اقتصادی سال های اخیر، یکی از عوامل موثر در کاهش میل به ازدواج در بین جوانان و همچنین فرزندآوری است» این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: اکنون اغلب خانواده ها داشتن فرزند کمتر را به زندگی بهتر و مشکلات اقتصادی کمتر گره زده اند و نیک می دانند که مسکن، اشتغال و ازدواج فرزندان، هر یک به نوبه خود چه دغدغه های بزرگی هستند و در آینده گریبانگیر خواهند شد.

سبک زندگی ایرانی ها سالهاست که تغییر کرده است و دیگر خبری از خانواده های گسترده، منزل مسکونی دارای چند اتاق و حیاط خبری نیست و جایش را خانواده های هسته ای با قوطی کبریت های چند طبقه ۵۰ متری گرفته اند. به واقع جامعه ایرانی از دهه شصت به بعد پوست اندازی کرد و با ترویج فرزند کمتر، زندگی بهتر توسط دولت وقت به سوی رفاه گام برداشت.

اکنون بسیاری از خانواده های ایرانی به خصوص در استان آذربایجان شرقی جوان ۳۰ تا ۴۰ ساله دارند که به دلیل نداشتن شغل مناسب و افزایش سرسام آور هزینه های زندگی ازدواج نکرده اند و به زندگی مجردی روی آورده اند به طوریکه میانگین سن ازدواج برای مردان نزدیک به ۳۱ سال و برای زنان ۲۴ سال است.

در همین حال کاهش ۱۰ درصدی آمار ازدواج طی سال گذشته در استان گویای این واقعیت تلخ است که با سخت شدن گذران زندگی و تامین معیشت، میل و اشتیاق جوانان به ازدواج سیر نزولی دارد. وقتی جوانی تحصیل کرده با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد سالها برای یافتن شغل به در بسته می خورد، داشتن مسکن را دست نیافتنی می داند و پولی برای تشکیل زندگی ندارد معلوم است که به ازدواج و داشتن فرزند فکر نکند.

از طرف دیگر کاهش ۵.۵ درصدی ولادت ها طی سال گذشته در استان نشان دهنده عمیق تر شدن بحران جمعیتی می باشد. واقعیت این است که نرخ باروری ۱.۵ فرزند برای هر خانواده در آذربایجان شرقی زنگ های هشدار را به صدا در آورده است. هشداری که به مسئولان گوشزد می کند پیری جمعیت با سرعت بیشتری در حرکت است و آذربایجان شرقی را به رتبه ۶ کشوری رسانده است.

به نظر می رسد تا زمانیکه مردم با مشکلات اقتصادی، گرانی فزاینده، بیکاری، نداشتن مسکن و شغل دست به گریبان هستند، سخن گفتن از ازدواج، فرزندآوری یا داشتن فرزند بیشتر آب در هاون کوبیدن است و نتیجه ای نخواهد داشت. خانواده ها وقتی اوضاع بد اقتصادی جامعه را می بینند و می دانند که اگر صاحب فرزند شوند در همان ابتدا توان مالی خرید شیر خشک و پوشاک و ... نخواهند داشت عطای داشتن فرزند بیشتر را به لقایش خواهند بخشید.

البته قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و دولت سیزدهم نیز مکلف به اجرای بندبند آن است.این قانون مشوق های خوبی از قبیل پرداخت تسهیلات مسکن برای فرزندآوری خانواده ها دارد که اگر کامل اجرایی شود می تواند گره های بسیاری را باز کند.

کد خبر: ۲۲۱٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      مگه شک داری پول نباشه بچه خرج داره اینده میخاد قدیم نیست بگی بزرگ میشه