۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۲
بانک های متخلف نقره داغ می شوند/ مشمولان طرح امهال فقط یک قسط پرداخت کنند
گزارش «بازار» از تخلف بانک ها نتیجه داد

بانک های متخلف نقره داغ می شوند/ مشمولان طرح امهال فقط یک قسط پرداخت کنند

بانک مرکزی اعلام کرد؛ چنانچه بانک ها و موسسات اعتباری اقدام به برداشت ۳ قسط از حساب تسهیلات بگیران قرض الحسنه کنند و یا نسبت به عودت اقساط برداشته شده بی توجهی نمایند، نقض مقررات محسوب شده و طبق قانون با آنها برخورد می کند.

 بازار؛ گروه بانک و بیمه:  «رسانه بازار» دیروز با کسب اطلاع از برداشت ۳ قسط بانکی تسهیلات بگیران قرض الحسنه توسط برخی بانک ها موضوع را با یکی از مسئولان بانک مرکزی در میان گذاشت. این مقام مسئول در گفتگو با «بازار» در خصوص برداشت غیر قانونی برخی بانک ها از حساب مشتریانی که وام و تسهیلات قرض الحسنه گرفته اند، گفت: اقدام بانک ها در این زمینه کاملا غیر قانونی بوده و با بانک ها متخلف برخورد می شود چرا که بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، بانک ها را موظف به تعویق سه ماهه اقساط وام و تسهیلات قرض الحسنه مشتریانشان کرده اند.

وی تصریح کرد؛ البته بانک مرکزی سامانه شکایات وام و تسهیلات بگیران قرض الحسنه را در صفحه نخست سایت خود تعبیه کرده است تا در صورت هر گونه مشکل و یا برداشت های غیر مجاز از حساب مشتریان، آنها بتوانند از مسیر قانونی نسبت به رفع مشکلات و یا در صورت دریافت غیر مجاز از حسابهایشان، از بانک ها متخلف شکایت کنند.

این گزارش حاکی است؛ فشار رسانه ای به بانک مرکزی در پی بی توجی برخی بانک ها نسبت به اخذ اقساط معوق شده و هشدار آنها به مشتریان نسبت به جریمه دیرکردها باعث شد، تا بانک مرکزی دراطلاعیه ای بانک های متخلف که بصورت غیر قانونی اقدام به برداشت ۳ قسط از وام گیرندگان قرض الحسنه کرده اند مورد بازخواست قرار دهد.

در این اطلاعیه آمده است؛ بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی نباید بیش از یک قسط از مشمولان طرح امهال اقساط وام های قرض الحسنه ماه های اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ دریافت کنند.

بعضی از بانکها از حساب سپرده برخی از دریافت کنندگان قرض الحسنه که بنا به مصوبه شورای پول و اعتبار در اواخر سال گذشته و به واسطه شیوع بیماری کرونا مشمول امهال اقساط ماه های اسفند ۱۳۹۸، فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ شده بودند، در خرداد ماه ۱۳۹۹  بیش از یک قسط برداشته کرده اند که این موضوع خلاف قانون تلقی می شود.

طبق اعلام بانک مرکزی، بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی موظفند اقساط تمام دریافت‌کنندگان قرض الحسنه که طی دوره مذکور سررسید می‌شود را در انتهای قرارداد و پس از از پایان دوره بازپرداخت اقساط دریافت کنند.

همچنین بانک مرکزی مجددا تاکید می کند، چنانچه از حساب سپرده دریافت کنندگان قرض الحسنه یا ضامنان آنها بابت اقساط امهال شده ماه های اسفند۱۳۹۸، فروردین  و اردیبهشت ۱۳۹۹ برداشت شده است،   اشخاص مذکور می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نشانی www.cbi.ir  نسبت به ثبت شکایات خود در سامانه «ثبت شکایات احتمالی مشتریان بانکی» اقدام کنند.

گفتنی است؛ با بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی که در این خصوص مرتکب نقض مقررات شده باشند و رویه خود را در این رابطه اصلاح نکنند، بر اساس قوانین و مقررات برخورد قانونی مقتضی می شود.

بنا به این گزارش، این اولین تخلف سیستم بانکی در رعایت مقررات(تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات بگیران قرض الحسنه)، با وجود مصوبه قانونی شورای پول و اعتبار نیست. بلکه برخی بانک ها در سالهای گذشته نیز با وجودی که نرخ سود بانکی از سوی شورای پول و اعتبار ۱۵ درصدی تعیین شده بود اما برخی بانک ها این قاعده را رعایت نمی کردند و برخلاف مقررات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار سودهای بالای ۲۰ درصد را به مشتریان خود می پرداختند.  

کد خبر: ۲۲٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha