۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۷
اوراق گواهی سپرده ابزاری جدید برای فروش نفت است| امکان وثیقه‌گذاری جهت دریافت تسهیلات بانکی
رئیس دانشکده نفت اهواز:

اوراق گواهی سپرده ابزاری جدید برای فروش نفت است| امکان وثیقه‌گذاری جهت دریافت تسهیلات بانکی

عرضه گواهی سپرده کالایی سبب می‌شود که هر خریدار داخلی نفت تبدیل به یک بازاریاب شود و تنوع بخشی به مبادی فروش نفت کشور اتفاق بیفتد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، یکی از مزیت‌های اصلی عرضه نفت در بورس انرژی از طریق ابزار گواهی سپرده کالایی، حضور بخش خصوصی در حوزه تجارت نفت است، زیرا بخش خصوصی می‌تواند بهتر از دولت به بازاریابی برای نفت بپردازد و همچنین با توجه به افزایش بازاریابان کشور با حضور بخش خصوصی در این بخش، مبادی فروش نفت کشورمان نیز متنوع و متعدد خواهد شد. همچنین گواهی سپرده کالایی نفتی می‌تواند در از بین بردن انحصار فروش نفت که در دست دولت است، موثر باشد. بانک‌ها این امکان را خواهند داشت که از گواهی سپرده نفت به عنوان وثیقه تسهیلات پرداختی خود استفاده کنند. در سراسر دنیا بهترین معاملات و وام‌ها مواردی است که بر روی نفت صورت می‌گیرد.

از نظر کارشناسان، گواهی سپرده کالایی نفتی مزایای بیشماری دارد. از این ابزار می‌توان برای سوق دادن نقدینگی کشور به سمت معاملات صحیح استفاده کرد و سرمایه‌ها را از بازارهای موازی مانند سکه، دلار، مسکن و خودرو دور کرد. از سوی دیگر، تا کنون فقط وزارت نفت و کارمندانش در بخش بازاریابی نفتی فعال بوده اند و عرضه گواهی سپرده کالایی سبب می‌شود که هر خریدار داخلی نفت تبدیل به یک بازاریاب شود و تنوع بخشی به مبادی فروش نفت کشور اتفاق بیفتد.

اگر افراد آموزش دیده و با تجربه به این حوزه ورود کنند، نتایج خوبی به دست می‌آید. واقعیت این است که بخش خصوصی خلاقیت بالاتری نسبت به دولتی‌ها دارد و می‌تواند با نوآوری به ابداع روش‌های بهتری برای فروش نفت مبادرت کند و این موضوع در نهایت به نفع کشور است.

گواهی سپرده کالایی یک ورقه بهادار است که در بورس قابلیت پذیرش و معامله دارد. این اوراق گواهی از یک کالای معینی که در بورس پذیرش شده است، نشئت می‌گیرد. شرکتی که متقاضی است اول انباری را نزد سازمان بورس مشخص و آن را پذیرش می‌کند، بعد که انبار پذیرفته شد، به ازای کالاهای موجود در انبار یک قبض انبار صادر می‌شود که این قبض توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی بنا بر واحدی که اعلام شده است، تبدیل به اوراق گواهی می‌شود و به صورت الکترونیک در حساب ناشر وثیقه می‌شود و قابلیت معامله پیدا می‌کند. سپس، اطلاعیه گشایش انبار در سایت رسمی بورس باید منتشر شود که در آن مشخصات کالای انبار مورد پذیرش، نحوه معامله، نحوه تحویل کالا، نحوه تسویه حساب قید می‌شود.

قاسم زرگر؛ رئیس دانشکده نفت اهواز، با اشاره به مزیت‌های گواهی سپرده کالایی نفتی تصریح کرد: ما هم اکنون در شرایط خاصی قرار داریم و باید با سیاست گذاری‌های درست به افزایش فروش نفت کشور کمک کنیم. این ابزار می‌تواند در تنوع بخشی به مبادی فروش نفت کشور اثرگذار باشد. اما باید دقت داشته باشیم که نظارت‌های دقیق صورت بگیرد و از سوءاستفاده‌های احتمالی که در طرح‌های قبلی عرضه نفت در بورس بروز کرد، جلوگیری کنیم.

وی در خصوص امکان وثیقه سازی گواهی‌های سپرده و اخذ وام از بانک‌ها نیز خاطرنشان کرد: الان تا حد زیادی ثبات در بازارهای بین المللی در خصوص قیمت نفت وجود دارد و بر اساس میزان عرضه و تقاضا نوعی شرایط پایدار به وجود آمده است. بانک‌ها این امکان را خواهند داشت که از گواهی سپرده نفت به عنوان وثیقه تسهیلات پرداختی خود استفاده کنند. در سراسر دنیا بهترین معاملات و وام‌ها مواردی است که بر روی نفت صورت می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: یکی از مزیت‌های اصلی عرضه نفت در بورس انرژی از طریق ابزار گواهی سپرده کالایی، حضور بخش خصوصی در حوزه تجارت نفت کشور است، زیرا بخش خصوصی می‌تواند بهتر از دولت به بازاریابی برای نفت بپردازد و همچنین با توجه به افزایش بازاریابان کشور با حضور بخش خصوصی در این بخش، مبادی فروش نفت کشورمان نیز متنوع و متعدد خواهد شد. همچنین گواهی سپرده کالایی نفتی می‌تواند در از بین بردن انحصار فروش نفت که در دست دولت است، موثر باشد.

رئیس دانشکده نفت اهواز خاطرنشان کرد: هر چقدر جوانب طرح روشن‌تر شود، بهتر است و ضریب موفقیتش را بالاتر می‌برد. باید مشخص کنیم که چه میزان نفت و با چه قیمتی قرار است به فروش برسد. مثلاً باید مشخص کنیم که مبنای قیمت گذاری مان فوب خلیج فارس است یا معدلی از قیمت‌های مختلف.

زرگر تاکید کرد: تلاش شده است برخی چاره اندیشی‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی صورت بگیرد. مثلاً فقط اشخاص حقوقی می‌توانند به این طرح ورود کنند و هر شخص نیز بیشتر از ۱۰۰۰ گواهی نمی‌تواند تهیه کند. از طرف دیگر، برخلاف طرح‌های قبلی، در گواهی سپرده کالایی نفتی، ما به ازای نفت در انبار موجود است و اگر صاحبان سپرده بخواهند، می‌توانند آن را تحویل بگیرند. این‌ها جوانب مثبت طرح به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: اینکه صاحبان گواهی‌ها مطمئن باشند که ما به ازای فیزیکی کالا در انبار موجود است، بستری فراهم می‌کند تا بتوانند بر روی گواهی‌ها معاملات بیشتری را صورت دهند و تضمین‌های بهتری به شخص ثالث در خصوص تحویل کالا در موعد معینی بدهند.

کد خبر: ۲۲۱٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha