۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۳
مثل آب خوردن نانوایی ها را جریمه می کنند| ۶۰ درصد مراجعات تعزیراتی مربوط به نانوایی ها است
کاهش سهمیه آرد نانوایی ها را با مشکل روبرو کرد

مثل آب خوردن نانوایی ها را جریمه می کنند| ۶۰ درصد مراجعات تعزیراتی مربوط به نانوایی ها است

برخی از نانوایان تهرانی عقیده دارند که بخاطر به کارگیری دستگاه کارت خوان هوشمند سهمیه آرد خبازی شان کاهش پیدا کرده و این در تولیدشان تاثیر گذار بوده است.

مرجان شرف؛ بازار: غروب شده و نانوایی ها را یکی پس از دیگری سر می زنم اما انگار نسبت به سابق فرق دارند دیگر از آن صف های طولانی دم غروب و جر و بحث های صف های زنانه و مردانه و یکی و چند تایی خبری نبود، مغازه های خالی از مشتری و نانواها هم بیکار . صحنه ای که چشم ما عادت به دیدن آن ندارد؛ مشکل چیست؟

حذف یارانه آرد و نان که با هدف جلوگیری از قاچاق و دور ریز آن صورت گرفته بود، باعث کم شدن تلاطم در بازار نان شد. دولت در اقدام بعدی با معرفی خرید کارتی نان طوری برنامه ریزی کرد تا مصرف های بی رویه نیز به کمترین میزان خود برساند. اما برخی از نانوایان بر این عقیده هستند که خرید نان با دستگاه های کارنخوان باعث شده تا سهمیه آرد واحد صنفی کاهش پیدا کند.

این دسته از نانوایان می گویند نانوایی هایی که با کارتخوان نان نمی فروشند درگیر کاهش سهمیه آرد نشده اند و مطابق گذشته سهمیه آرد به آنها تحویل داده می شود.

کاهش سهمیه بخاطر دستگاه کارتخوان

یک نانوای تهرانی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: سهمیه ۲۵۰ کیسه ای در واحد خبازی ما کاهش داشته اما آنقدر محسوس نبوده است اما همکاران ما بعضاً ۶۰ کیسه هم از سهمیه آرد معمول خود کمتر دریافت می کنند و با مشکل روبرو می شوند.

سید محمدرضا سلیمانی ادامه می دهد: شایعه شده که این کاهش سهمیه بخاطر استفاده از دستگاه های کارتخوان بوده و نانوایی هایی که نان را بدون دستگاه و به صورت نقدی می فروشند، سهمیه آرد آنان کم نشده است.

وی قیمت گذاری گندم را در خرید و فروش آرد و نان بی اثر دانست و گفت: کماکان به ما به همان منوال گذشته مواد اولیه تحویل داده می شود.

فقط می خواهیم درب مغازه باز بماند!

این نانوا بابیان اینکه تنها هدف این است درب مغازه باز بماند و نان تحویل مشتریان شود وگرنه صاحب مغازه حقوق ما کارگران را از جیب خود پرداخت می کند، گفت: نانوایی با مشکلات زیادی روبرو شده است.

سلیمانی ادامه داد: با توجه به اینکه زمانی که قیمت تخم مرغ ۵۰۰ تومان بوده نان سنگک سه هزار تومان به فروش می رسیده اما با رسیدن قیمت تخم مرغ به پنج الی شش هزار تومان باز هم قیمت نان سنگک فرقی نکرده است؛ صاحبان نانوایی ها چگونه چراغ مغازه را بتوانند روشن نگاه دارند؟

وی افزود: پول یک کیسه مایه نانوایی ۳۰۰ هزار تومان بوده اما به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است چگونه توقع داریم تا نان سه هزار تومانی کفاف خرج یک نانوایی با چند نفر کارگر را بدهد؟

این نانوا همچنین عقیده دارد که حقوق کارگر "نان درآر" از ۲۵۰ هزار تومان در روز به ۵۰۰ هزار تومان و کارگر نانوا نیز از ۳۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته اما قیمت نان ثابت مانده و حالا هم دولت با طرح کاهش سهمیه آرد فروش را کاهش داده است.

مسئولان اتحادیه نان سنگکی تهران رسیدگی به موضوع سهمیه آرد را در دستور کار قرار داده اند اما هنوز کسی به درستی نمی داند مسبب این کاهش سهمیه چه منظوری از این اقدام دارد.

مثل آب خوردن نانوایی ها را جریمه می کنند| ۶۰ درصد مراجعات تعزیراتی مربوط به نانوایی ها است

آرد ندارم نان نمی پزم!

امیر محمدی یک نانوای دیگر تهرانی در گفتگو با بازار با بیان اینکه مجبور هستیم تا پخت را تعطیل کنیم چرا که آرد نیست، گفت: سهمیه ۲۷۰ کیسه ای ما به ۱۵۰ کیسه رسیده اما نمی دانیم بر چه اساسی این سهمیه آرد کاهش پیدا کرده به مسئولان گفته ایم و قول رسیدگی داده اند اما کماکان شرایط مانند سابق بوده و تغییری نکرده است.

وی این کاهش سهمیه را باعث کم شدن دخل خود می داند و می گوید: وقتی آرد نداشته باشیم نان هم نمی توانیم پخت کنیم گرچه با تعیین نرخ گندم تغییری در قیمت آرد پیدا نشد اما این کاهش سهمیه پیش آمد و کار ما را مختل کرد.

وی با بیان اینکه هر ۱۰ روز سهمیه آرد را به ما تحویل می دادند که ۹۰ کیسه بود و اکنون به ۴۰ تا ۵۰ کیسه رسیده گفت: ۲۷۰ کیسه برای فروش به اهالی محل کافی بود اما با کاهش سهمیه نانوایی هنوز غروب نشده نان تمام می شود و همزن را ببینید خالی است و اگر مشتری به نانوایی بیاید نان نداریم که به او بدهیم.

آنطور که به نظر می رسد مسئولان با رصد فروش دستگاه های کارتخوان داخل نانوایی ها میزان فروش را رصد کرده و بر همان اساس به هر نانوایی آرد تحویل می دهد که این موضوع باعث شده تا همه نانوایان به یک میزان کاهش سهمیه آرد را تجربه نکنند.

مثل آب خوردن نانوایی ها را جریمه می کنند| ۶۰ درصد مراجعات تعزیراتی مربوط به نانوایی ها است

طرح هوشمند سازی نانوایان

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران در گفتگو با خبرنگار بازار با تایید خبر کاهش سهمیه های نانوایان گفت: این موضوع در راستای هدف طرح هوشمند سازی نانوایان و در صدد حذف آرد با نرخ دولتی و پرداخت نرخ ما به التفاوت آرد به نانوایان انجام شد که در عمل این اتفاق به گونه دیگری رقم خورد.

محمد سلیمانی ادامه داد: اجرای موفق این طرح باعث می شود تا نانوایان دیگر آرد فروشی نداشته باشند گرچه با مسائل پیش آمده نانوایان انگیزه پخت نان را نیز از دست داده اند.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد دولت قصد دارد ۱۵ درصد کمک هزینه را به صورت نقدی به نانوایان پرداخت کند و قیمت نان را به صورت دستوری ثابت نگاه دارد اما این موضوع اشتباه است بخصوص زمانی که در تصمیم گیری ها نظر فعالان صنف گرفته نمی شود.

مثل آب خوردن نانوایی ها را جریمه می کنند| ۶۰ درصد مراجعات تعزیراتی مربوط به نانوایی ها است

جریمه های سنگین برای نانوایان

رئیس اتحادیه نان سنگکی های تهران با بیان اینکه ۶۰ درصد از مراجعات تعزیرات نانوایان هستند؛ گفت: دولت نانواهایی که نان سنگک را پنج هزار تومان می فروشند به راحتی جریمه های ۳۰ و ۴۰ میلیون تومانی می کند که از توان نانوایان این مقادیر خارج است اما اجازه افزایش قیمت لبنیاتی ها را به راحتی صادر می کند.

سلیمانی عملکرد دستگاه های پوز را نیز نامناسب خواند و تاکید کرد: بسیاری از نانوایان طرز عملکرد این دستگاه ها را هنوز یاد نگرفته اند در حالی که مجبور هستند تا تنها به این طریق نان را بفروشند.

صحبت های برخی از نانوایان و مسئولان اتحادیه را شنیدیم حال باید دید دولت آیا با دور جدید خرید گندم فکری به حال مشکل سهمیه آرد خواهد کرد؟و سرانجام این معادله به کجا خواهد رسید؟

کد خبر: ۲۲۱٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 63
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناصر IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      ارد بصورت یارانه ای به نانوایی اختصاص داده میشه و نانوایی هم سود خوبی میبره درضمت نانوایی هایی که نان رو بصورت نقدی میفروسند و یا ارد رو میفروشند با کسر سهمیه مواجه شده اند با این کار دولت جلوی دزدی رو گرعته فقط باید فکری بحال کم فروشی و گرانفروشی و کیفیت نان بکنن
      • مهدی IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
        32 4
        چه سودی می‌بره .خودتو‌جای نانوا بزار واقعا این زندگی نانوا داره ..
      • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
        28 6
        نباید فکری به حال نونوایان کرد؟هزینه کارگر اجاره گاز خمیر مایه آب همه چندبرابر شده فقط آرد ثابت مانده که آرد فقط ۲۰ درصد بهای تمام شده نان هست.ولی نان ثابت مانده همه چی ده برابر شده..واقعا انصاف نیست و بعضی نانوایان چاره ای جز کم فروشی ندارند هرچند همسر من اینکارو نمیکنه
      • ؟؟؟؟ IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
        21 7
        آقا جون تو که میگی نانوائی ارد یارانه میگیره درامد خوبی داره خودت حاضری با دست مزد ۴ سال پیش کار کنی اما هزینه هات بالا رفته باشه آخه دولت له همه مردم داره یارانه میده این دیگه نوبره دولت ی ارد به نانوایی ها میده توقع داره قیمت نان ثابت باشه آقاجون هر نانوایی بین ۳ تا۷ کارگر کار میکنه اونها نزد به نرخ روز میخوان طرف سرمایه مغازش ۲۰ ن تا۰۳۹ میلیارد هست اون وقت خودش رو فدای نانوایی کرده برا ماهی ۲۰ تومن تو اسنپ که کار کنه که اینقدر گیرش نیاد نمیخواد دردسر بکشه
      • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
        14 3
        ... اینهمه کوته فکری
      • رضا IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
        10 28
        بله کاملا درسته من خودم نانوایی سنگک دارم چون از روز اول آرد فروشی و تقلب نداشته ام الان به نفع ما شده چون متناسب با پخت بهت آرد میدن ولی بقیه که آرد میفروشن و پول بادآورده جارو میکردن الان حال نون حلال دراوردن ندارن
      • مهدی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
        15 2
        وقتی از حساب و کتاب اطلاع نداری چرا حرف رایگان میزنی ؟ با این مبلغ برای هر نان هزینه کارگر هم در نمیاد
      • مسعود IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
        21 3
        نانوا به هیچ عنوان دزد نیست لطفا در گفتار خود کمی تامل کنیم شما تنها اردو میبینی که یارانه دارد نایلون،خمیر مایه،کنجد،کرایه مغازه همه اینها از ۱۰برابر هم گذشته گران شدن کارگرو بیمه هم که جای خود دارد
      • مجید IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
        23 4
        برو یه نانوایی بزن تو هم سود کن بعد بفهم که بدترین شغل و کم درآمدترین همین نانوایی هست.بیرون گود واینستا و نظر نده
      • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
        23 3
        شماکه سردرنمیاری اضهارنظرنکن.نانواوکارگرای زحمت کش تواین گرماکه جنابعالی زیر کولر هستید پای تنورنانوایی زحمت میکشن.اگه اردرارایگان هم دولت بده ازپس مخارج واجاره مغازه و بقیه هزینها ودستمزدکارگر.بیمه ومالیات حقوق برنمیاد
      • ابوالفضل IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
        17 3
        شمایی که میگی سوده خوبی میبرن یروز جاشون واستا ببینم پولت به در خونت میرسه بعدشم میگی کم فروشی میکنن حتمی از این کار هیجی نمیدونی باید ببینی تو چه وزنی نون خوب در میاد رو همون وزن کارتو ادامه بدی وگرنه باید نونی ببری که نتونی بخوری. گرانفروشی؟نگه نرخ نامرو رو تابلو نمبینن با همون نرخ بخرن البته نه ۵۰۰ تا بلکه به اندازه نیازشون
      • پیام IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
        14 2
        اگه انسانیت داشتی که شک دارم اینگونه ندید همه رو متهم نمیکردی انسان مگه درست نخواندی چقدر تفاوت هزینه ایجاد شده برا ی واحد نانوایی از دستمزد کارگر تا اقلام مصرفی و لوازم موردنیاز
      • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
        11 2
        سلام میشه منظورت از سود خوب رو بگی ما هم بدونیم ؟؟
      • محمدی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
        13 3
        دوست عزیزنظر شما همان ضرب المثل را تداعی میکنه صدای دهل از دور خوشه جنابعالی نردبان بیا من مغازه نانوایی خودم رو بهت میدم شما ماهی 12 میلیون بده به عنوان دستمزد سودش برای خودت من برات کار میکنم نامزده هرکی این کارو نکنه
      • علی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
        4 1
        چی حالیته توو .....تو هم مثل مسئولین فکر میکنی که وضع مملک اینه
      • مرتضی IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
        3 0
        نان ارزان بدست مردم برسه ولی گوشت کیلو ۴۰۰ تومن شیر ۲۰ تومن پراید حلبی ۳۲۰ میلیون اجاره خانه ۵ میلیون وووووو.....درضمن دزد اونایی هستن که سر مردم رو با نان مشغول کردن وسفره مردم رو کوچیک کردن
      • نجمدی IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
        1 0
        جنابعالی هیچ گونه اطلاعاتی از مشکلات نانوایان را ندارید و بدون کارشناسی اظهار نظر نکنید صدای دهل شنیدن از دور خوش است
    • مهدی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      17 2
      فقط میتونم بگم ازنونوا بدبخت ترکیب نیست همه اجناس چندین برابر شده الا قیمت نان ثابت واقعا دولت باید یه فکری به حال نانوا بکنه مزد کارگر نانوا هرساله بالا می‌ره خمیرمایه آب و برق و گاز وغیره نیز هرساله بالا می‌ره ولی قیمت نان ثابت واقعا حق بانانوا است
    • علی IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      15 1
      شما درست میگی آرد یارانه ای به نانوایی ها توزیع میشه ولی کارگر خمیرمایه آب برق گاز و از همه مهم تر کرایه مغازه که سر به فلک کشیده یارانه ای بهش تعلق نمیگیره مردم هم فک میکنن که چون دولت آرد رو به قیمت یارانه ای به نانوایی ها میده نانوا باید نان رو رایگان توزیع کنه و کارکنان نانوایی هیچ هزینه ای ندارن و وظیفه شون هست که نان پخت کنن دیدگاهتون رو عوض کنید
    • کوروش IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      26 17
      دیواری کوتاهتر از نانوا پیدا نکردن آخه چقدر ظلم به این قشر زحمتکش
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      15 2
      اومدن کارو بدتر کردن یه دونه نون پیدا میشد بخوری الان اونم پیدا نمیشه
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      18 4
      ازنانوایان بدبخت ترنداریم حقشونه
    • جلال IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      8 2
      در دولت افرادی وجود دارند که از قبال سازو کار تهیه و توزیع کارت خوان پول خوبی به جیب می زنند و همچنین به صورت دلخواه به هر واحدی که می خواهند آرد یارانه ای اختصاص میدهند و از قبال تفاوت قیمت آرد یارانه ای و دولتی پول خوبی به جیب می زنند و بیچاره مردم
    • شاهین IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      22 3
      کاملا درسته هیچ کس به فکر دخل و خرج نانوا نیست فقط به راحتی جریمه میکنن تعزیرات جهاد بسیج اصناف و....
    • علی IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      15 4
      من خودم معلمم و دیدم که قبلا نانوایی ها سهمیه آرد رو میفروختن،اما انصافا الان دیگه نان پختن براشون نمی صرفه ضمنا همه نانواها یکسان نیستن و برخی با وجدانن
      • صالح نساج IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
        5 1
        سلام چه برسرمردم می‌خواهید بیارید
    • حسین مولایی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      9 1
      دولت بر اینکه جلو قاچاف. بگیرد نباید سهمیه نانوا رو کم کند. یعنی دراین صورت سهم ملت رو کم میکند. دولت باید ارزش ارد را کمتر از نان کند در این صورت نانوا مجبور هست نان با کیفت بدست مردم بدهد وهم باید تمام سهمیه ارد را پخت کند نه ارد رو گرانتر از نان بفروشد
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      4 10
      نانها کوچک شده است و هیچ نظارتی نیست
    • فرشاد IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      4 11
      نظر سنجی هم به آیتم کارتخوان هوشمند اضافه کنند تا رتبه بندی و امتیاز داده شود ، آرد ، برق ، گاز ، آب و بیمه کار گر یارانه ای و کیفیت نان پایین و ۸۰ الی صد درصد هم گرانفروشی دارند ، نانوایی ها سنوات گذشته سود های چند صد درصدی رو به جیب زدن ، از آرد فروشی گرفته تا کم فروشی
    • فرهاد IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      16 3
      هر ماه کارتخوان خرابه که هر روز کارت نکشیم سهمیه هر ماه کم میشه ،پول بیمه تامین اجتماعی زمانی که نان ۴۰۰ تومان بوده ۲۵۰ هزار پول تامین اجتماعی می‌دادیم الان شده هر نفر ۹۰۰ هزار تومان سهمیه هرماه کم میشه هیچ ارگانیم پاسخ گو نیست .۱۵ درصد دولت خواست به صورت نقدی به نانوایی دارها کمک کنه، پول که نداد هیچ ،هر روزم سهمیه آرد داره کم کم میشه خدا فقط به داد قشر نانوایی دار برسه همه چیز گران شده الا نان و هرچه قانونه رو سر نانوایی دارها پیاده میشه .خواهشا پیگیری کنید
    • ج IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      5 2
      سلام به جلال که اینقدر در حق نانواها ناعدالتی میکند یکم به دورور نگاه کن ببین کاسبهای دیگر با تقریبن 7و8 ملیارد چقدر کاسبن
      • عباس IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
        1 6
        من خودم هم نانوا هستم هم کاسب ماشین نانوایی تو رنج شغل‌های خودش از همه شغل ها پر درآمد هستش نانوایی اجاره اش ۴۰ میلیون هستش ولی تو همون راسته خیابون اجاره مغازه ۱۰ میلیون هستش حالا خودتون قضاوت کنید!!!!!!!!!
    • کریم IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      1 3
      چرا بعضی از نانوایی ها کارت خوان ندارن وهر قیمتی هم که بخواهند نان خود رو می فروشند پوند بار هم با تعزیرات تماس گرفتیم ولی هیچ اتفاقی نیوفتاد
    • محمد عابدینی IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      4 8
      سلام سهمیه بسیار خوب است کم ارد رو آزاد بفروشن چه طور صاحب نانوا مغازه روداده ۳۰-۴۰ملیون اجاره ماهی بعد میخواد پول اجاره رو از مردم بگیره میگه نمی صرفه واگر هم نمی صرفه چراامتیاز نانوایی که زمان احمدی نژادرایگان بود الان میلیاردی دادو ستد میشه
    • محممدعابدینی IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      4 16
      دولت حساب همه چی روکرده خیلی هم خوب میصرفه باید بااین نانواها به صورت رضاشاه برخورد کرد،بربری ۱۸۰۰تومنه ۲۰۰۰تومن میکشن دوتا کنجد میپاشن دوبرابر میدن صبح آرد باخاورمیادشب بانیسان جابه جا میشه اگه وزیر آموزش پرورش هم مثل این اتحادیه های فورمالیته نانوایی بامعلما کنار میومد الان همه فرهنگیا پولدار بودن،اینقدر نق نق نزنید سهمیه مردم رو میگیرین رضای خدا وباوجدان کار کنیین
      • صالح نساج IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
        6 2
        سلام شما درست میگید هرکه صرف نمیکنه برو مردم خودشان میدانن توخانه نان میپزن مثلا مثل دوررضا شاه
    • محمد IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      2 4
      برای هرکی نمی صرفه همین فرداصبح بیاره ازسهمیه اش انصراف بده،توشهر ما یه خانومه رفت تو اتادیه منشی بشه بعد دید بخور بخور خوبه یه سهمیه سنگکی گرفته شده صاحب نانوایی اگه خوب نیست نکنن
    • جواد IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      4 4
      تکلیف نانوای که نان نمی پزد و کارتخوان داخل سوپر مارکت کارت میکشد و بیشترین سهمیه هم میگیرد هیچ کس جوابگو نیست راحت آرد را با قیمت بالا قاچاق میکند
    • alishayegh IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      3 18
      بهترین وپرسودترین شغل نانوایی است
    • M IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      15 2
      تو رو خدا رسیدگی کنید ، من شوهرم کارگرنانواست،با ۴تا بچه چه جوری کرایه خونه هارو زیاد کردن بدیم ، به خدا قسم شرمنده بچه هاست همسرم تو خوراک وپوشا‌ک واقعا انصاف نیست یه کارگر که از صبح که همه خوابند بیدار بشه کار بکنه تا ۹شب آخرش شرمنده بیاد خونه؟؟؟؟
    • IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      3 10
      بیشتروبیشتر نانوایی‌ها ازفک وفامیل کارت عابربانک بتعدادزیادجمع میکنندوخودشان میکشندوازطرف دیگرارد را ازادمیفروشندواین هم اتفاقا ازگذشته برایشان بهترشده
      • پلنگ IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
        2 2
        محض رضای خدا سهمیه نانوا رو زیاد کنین‌ بزارین نان بپزند حتی برای ماه بعدی هم آرد داشته باشن‌ شما که بالا سرشکن کارتخوان گذاشتیم دیگه چرا ادا در میارین‌ در عوض نظارت رو ببرین بالا تا تخلف نشه‌ ما برای یک نون گرفتن باید یک روز خودمون رو بیکار کنیم‌
    • توحید IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      3 3
      سلام به نظر من این اجاره دارها هستند که باعث میشند کم فروشی بشه چون نانوایی را با قیمت خیلی بالا اجاره می‌کنند مجبور میشند کم فروشی کنند نانوایی باید دست صاحب جواز صاحب نا نوا باشه تا تعهد بده کم فروشی نکنه
    • فاضل IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      1 9
      با سلام آنها هم مثل آب خوردن وزن چانه و نان را به نصف می رسانند و به همین دلیل جرایم کاملا بی اثر میشود.باور ندارید بروید به لواشپزی و سنگگی.
    • امبر IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      5 14
      یک کیسه آرد یارانه آبی 60 هزار تومنه که به راحتی میتونن بالای 700 هزار تومان در بازار آزاد با قاچاق بفروشند.
    • حقیقت IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      3 10
      نانوا دولا پهنا نون رومیفروشه سود خوبی هم میکنه.. نان بربری 2 تومنی رو بعضا 5 تومن هم میدن.. چرا میگی سود نمیکنن..
    • مهدی IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      1 2
      ریس اتحادیه سلیمانی از هر مغازه اش بالای 100میلیون کرایه و سودی که از اجاره دار بابت شریکی میگیرد همش به برکت سوبسیدی که دولت به نوا میده است بخدا صاحب کارخانه همچین سودی نمی‌تواند ببرد اینا فقط بفکر جیب خودشون نه کارگر بدبخت
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      2 2
      وقتی یه ابدارچی فوق لیسانس باشد ریس دیپلمم نداشته باشه نتیجش مشه همین
    • حمیدمحمدی IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      5 6
      سودی که نانوا میبره رئیس جمهورنمیبره الکی ادای آدمای مظلومو در نیارید من خودم نونوام ماهی ۷۰تومن جرینگی برام میمونه تازه ۲۰ تومنم ب صاحب مغازه میدم
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      6 1
      سخنم با ملتی هست که به دنبال عدالت هستند باید به دانید که تمام اصناف مواد غذایی از لبنیات تا مرغ گوشت قنادی ها و خدماتی ها تعمیراتی ها و دولتی ها هر سال نرخ جدید میدهند حتی تاکسی ها و دانشگاه ها و دارایی و مالیات و ...... در حالی که نان 3 ساله نرخ جدید نداشته چه طوری میگید که نان نرخ جدید نداشته باشه ؟؟؟؟ نانوا فقط تو تولید نان خود کفا هست ولی در 90 درصد مجارج مصرف کننده هست من نانوا روزی 800 به شاطر میدم روزی 300 به خمیر گیر میدم و نون دربیار هم روزی 300 +هزینه ناهار شام صبحونه 3 الی 5 تا کارگر بیمه مالیات کارگر عیدی کارگر که دارایی میگره عوارض پسماند که پای مستاجره و نوسازی که هرسال شهرداری گرون تر میکنه کرایه مغازه پول اب برق گاز هزینه بهداشت محیط و داخل مغازه و کارکنان چرا میگید نان نباید نرخ جدید داشته باشه ؟؟؟
      • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
        2 0
        شما ماشاله صاحب مغازت باانصافه منی که که صاحب مغازه ماهی ۵۰ میلیون کرایه میخواد با سه تا کارگر توش چطوری اینجوری پول به جیب بزنم مشکل ما نانوایی ها اینه که پشت هم نیستیم وگرنه اینقدر فشار رو نباید تحمل کنیم
    • جعفر IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      2 0
      نزدیک دو ماه است که سهمیه را کم کرده اید از ان طرف هم میگوییدتراکنش ها درست بشود سهمیه اصافه می شود... پس چرا دو ماه است سهمیه درست نشده
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      1 0
      داداش اگه سود خوبی نداره چرا کسی اجاره نمیده بعدشم دولت اردو 50تومن میده نانوا بیرونم 650. ماهی 18تومنم پول میده نانوا با این کارتخوانای جدید
    • Mehdii US ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      1 0
      برا خودشون بازار باز کردن هرروز داریم جریمه میشیم معلوم نیست چیه ازکجاست.تعطیل باشه بهتره
    • سجادحامدفر IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      1 0
      ما همه وجدان داریم بامنطق وانصاف بررسی کنیم ، نانوایی که بعدازعیدخمیرمایه راگرانترمیخرد،کارگرش بامزدسال قبل قطعا کارنمیکند، افزایش اجاره مغازه وبیمه وقبوض گاز وبرق وبقیه هزینه ها بماند، انصاف اجازه میدهداورامجبورمیکنیم نان رابقیمت ووزن سال قبل بفروشد؟باکدام عقل ومنطق کسی راکه دربالا شهربااجاره مغازه 30میلیونی وانکه درپایین شهربااجاره مغازه سه میلیونی نان پخت میکندهردورامجبورمیکنیم به یک قیمت ووزن برابرنان بفروشد؟بعدا میگیم چراصف طولانی شده،یانان پخت نمیکنند،کاش بعضا به جای زور،باوجدانمان رفتارکنیم،انوقت خداهم خوشش می اید،یک اصل بدیهی اقتصادی این است که درهرکالای یکسان مانندارد اختلاف قیمت ایجادکنیم قطعا فسادبروزخواهدکرد فرقی هم نمیکنددلارباشد،گازوئیل وبنزین یااردو‌...تشدیدبازرسی و...هم جواب نخواهدداد ، هرطرحی که باان فقط وفقط سود درپخت نان باشدموفق خواهدبود،برعکس الان والسلام
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      2 0
      شما خودتونو جای کارگر نانوایی بزارین ببینین ازصبح تا شب جلوی تنور با مردم سروکله میزنن وهمه چی گرون شده نانوای بدبخت هم توهین جامعه زندگی میکنه بچه داره کرایه خانه وهزار خرج دیگه ولی درآمد پایین تازه سهمیه نانوایی هم کم کردند پس چطوری خرج زندگی و دربیاره یکم وجدان داشته باشین روز قيامت باید پاسخگو باشیم
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      0 0
      فقط دستگاهای هوشمند جمع شوند چون سود سی درصد برای مالکان است نه اجاره دار
    • محمدی IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      1 0
      اختلاف فاحش قیمت آرد یارانه ای و آزاد فساد انگیز است ،تنها راه عبور از این کلاف پیچیده و قانون غیر قابل اجرا که همه را از جمله مردم،نانوا،دستگاههای اجرایی و نظارتی را ناراضی کرده، عرضه آزاد نان در نانوایی است، البته کسانی که مایل باشند نان یارانه ای بگیرند ما تفاوت آن از مبلغ نقدی یارانه آنها کسر گردد .
    • حبیب مردمیدان IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      0 0
      با سلام مسئولین محترم به این قیمت دهی استانی پایان بدن چون در بین استانها کاملا بی عدالتی بوجود آمده الان دد تهران نان لواش ۵۰۰ تومانه ولی در ارومیه ۳ ساله ۳۰۰ تومان در ثورتی که تمامی مواد اولیه ارومیه وتهران یکی
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      3 0
      مایع خمیر گرون بیست برابر شده همه چی گرون شده گفتن نانوایی ها تا هرساعتی میتونن بپزن ارد میدیم ارد ندادن اردکم کردن یکم به فکر نانوایی و کارگر نانوایی باشید بخدا نانوایی جمع کنی کارواش بزنی بهتره صبح‌بازرس ظهر بازرس بعداظهر بازرس خلافکارو همه ول کردن چسبیدن به نانوایی بدبخت اینجوری پیش بره نود درصد نانوایی ها جمع میکنن
    • حسینی IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      3 0
      تنها راه نجات ودفاع نانوایی ازحق خودشون 48ساعت اعتصاب در سراسر کشوره بعد ببینید چطور به حق نانوایی میرسن وقتیکه مایه خمیر و هم قاچاق کردن پس کی متولی این کاره
    • نجمدی IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      0 0
      آزاد سازی و یکسان سازی و شفاف سازی ارد بهترین گزینه برای رفع مشکلات موجود در حوزه ارد ورنان طرح هوشمندی سازی ارد و نان ناقص و بدون کارشناسی
    • عباس IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
      0 0
      من ماه رمضان پختم اومد پایین ۱۳۰ کیسه اردموکم کردن الان باسهمیه ۱۱۰ کیسه فقط دارم کرایه مغازه و اب وبرق وگاز میدم موقعیکه میخوان کم کنن صدتایی کم میکنن موقع اضافه کردن ۸ تایی اضافه میکنن