۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
تحول در زمینه آبرسانی به سیستان و بلوچستان | ره‌آورد سفر رئیسی به جنوب شرق کشور
گزارش خبری بازار؛

تحول در زمینه آبرسانی به سیستان و بلوچستان | ره‌آورد سفر رئیسی به جنوب شرق کشور

زاهدان- صبح امروز رئیس جمهور ایران اسلامی در راس هیئتی وارد کنارک در استان سیستان و بلوچستان شد سفری که بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی، رکن مهم آن محسوب می‌شود.

بازار، گروه استان‌ها؛ رئیس جمهور ایران اسلامی صبح پنجشنبه در راس هیئتی وارد فرودگاه کنارک شد تا از چند طرح عمرانی به خصوص حوزه آب بازدید کند. دیدار با سرمایه گذاران و افتتاح بازارچه مرزی از دیگر برنامه های سفر رئیسی به استان سیستان و بلوچستان عنوان شده بود.

آبگیری سد در کنارک، افتتاح بازارچه مرزی در پیشین راسک، افتتاح ۱۱ پروژه با ۴۱ میلیارد تومان اعتبار در حوزه توزیع نیروی برق، عملیات اجرایی انتقال آب عمان به سیستان و بلوچستان و همچنین استان های شرقی و دیدار با نخست وزیر پاکستان از جمله برنامه های محوری رئیس جمهور در این سفر بود.

عملیات لوله گذاری طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان به مرکز و شمال سیستان و بلوچستان آغاز شد

البته تاکید شده که این سفر استانی به استان سیستان و بلوچستان محسوب نمی شود و صرفاً بازدیدی از طرح های مصوب سفر اول خواهد بود همانطور که رئیس جمهور در بدو ورود به کنارک و در فرودگاه اعلام کرد که در سفری جداگانه به دیدار مردم استان سیستان خواهیم آمد.

توجه به سیستان و بلوچستان در اولویت

رئیس جمهور در بدو ورود به استان سیستان و بلوچستان در فرودگاه کنارک، پیرامون سفر امروز، گفت: بیش از اینکه سفر فوق ‏استانی یا دور دوم تلقی شود عنوان این سفر پیگیری طرح ها و پروژه‌های استانی بویژه در منطقه مکران است.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه در این سفر ‏برنامه ریزی برای طرح‌ها اقتصادی و گردشگری جاده‌ای و زیرساخت‌های منطقه ‏دنبال می‌شود، تاکید کرد: مبنای ما در اجرای عدالت، آمایش سرزمینی است، در نقشه وقتی نگاه می‌کنیم کاملا مشخص است در سیستان ‏و بلوچستان باید کار بیشتری نسبت به نقاط دیگر صورت گیرد این جزو برنامه‌های دولت است

وی افزود: اقدامات در این استان را به میزانی پیگیر خواهیم بود که این ‏اطمینان برای ما حاصل شود آنچه که گفتیم نسبت به ضرورت توسعه یافتگی در استان که جزو برنامه های دولت است تحقق پیدا ‏کرده و مردم هم این ادراک و احساس را نسبت به کار داشته باشند.‏

تحول در زمینه آبرسانی به سیستان و بلوچستان | ره‌آورد سفر رئیسی به جنوب شرق کشور

طرح ملی انتقال آب عمان

در دومین برنامه سفر رئیس جمهور عملیات لوله گذاری طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان به مرکز و شمال سیستان و بلوچستان آغاز شد طبق اعلام مسئولان استانی عملیات اجرایی این طرح ملی که از مهر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز و شامل سامانه آبگیر و تأسیسات شیرین سازی و نمک زدایی برای ظرفیت نهایی۲.۴ میلیون متر مکعب در روز آب شیرین است.

عملیات اجرایی این طرح ملی همچنین شامل سامانه انتقال آب به طول خط ۷۱۸ کیلومتر در سیستان و بلوچستان برای ظرفیت ٢٨٠ میلیون متر مکعب در سال و اجرای مسیر و تونل برای احداث سه خط لوله برای ظرفیت نهایی انتقال ٨٠٠ میلیون متر مکعب آب در کنار احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یک‌هزار مگاواتی برای تأمین انرژی است.

رئیس جمهور در سومین برنامه سفر خود با بالگرد از ظرفیت‌های اقتصادی و پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران بازدید کرد

آنطور که مسئولان استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده اند: احداث سازه آبگیر گیشاب و تأسیسات نمک زدایی در بخش خشکی که شامل اجرای فونداسیون، آرماتور بندی دیوارهای آبگیر و ساخت آبگذرهای دریایی سامانه آبگیری با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد در حال اجرا بوده و خرید اعم ملزومات پروژه از جمله ورق های تولید لوله های خط انتقال آب نیز انجام شده است.

اهداف و محورهای طرح انتقال آب عمان

اجرای طرح ملی آبرسانی از دریای عمان سبب دستیابی به منابع آبی پایدار و ایجاد تحول اقتصادی در استان‌های مسیر خط انتقال در شرق کشور می شود. در کنار این موضوع همچنین رشد صنایع معدنی به عنوان جایگزین نفت در این طرح دیده شده است.

اشتغالزایی، ظرفیت سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و تثبیت جمعیت ساکن مناطق شرق کشور، رفع نیاز آبی صنایع و معادن، حفظ و توسعه صنایع معدنی فلات مرکزی و استانهای مسیر خط انتقال در شرق کشور به ویژه صنایع بزرگ مقیاس از دیگر موضوعات دیده شده در طرح انتقال آب عمان است.

ایجاد فرصت برای تأمین کمبود آب آشامیدنی شهرها و روستاها، توسعه کشاورزی و کشت‌های گلخانه ای حفظ ذخایر آبهای زیرزمینی و ممانعت از حفر چاه های غیرمجاز در راستای احیاء محیط زیست، رشد و توسعه سایر پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و سایر صنایع پایین دستی و همچنین توسعه اقتصادی سواحل مکران دیگر محورهای طرح محسوب می شود.

تحول در زمینه آبرسانی به سیستان و بلوچستان | ره‌آورد سفر رئیسی به جنوب شرق کشور

بازدید از مکران

رئیس جمهور در سومین برنامه سفر خود با بالگرد از ظرفیت‌های اقتصادی و پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران بازدید کرد. مجتمع کشت و صنعت مکران و سواحل این منطقه از جمله زیرساخت هایی بودند که رئیسی از آنها در این سفر بازدید کرد.

طبق اعلام استاندار سیستان و بلوچستان «پیش بینی شده تا پایان سالجاری فاز نخست مجتمع کشت و صنعت مکران به بهره‌برداری برسد» همچنین دولتی ها بر روی این طرح بسیار حساب باز کرده اند چرا که می تواند توسعه اقتصادی خوبی را نصیب منطقه و کشورمان کند.

پروژه پرورش میگو یکی از بخش های این کشست و صنعت است که می تواند برای ده ها نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند. همچنین در این طرح پرورش ماهی درون دریا اما در قفس تدارک دیده شده که به گفته مسئولان تا آخر سال ۱۴۰۲ ظرفیت تولید حدود یک‌هزار تن ماهی پرورشی را خواهد داشت. با تکمیل پروژه این عدد حتی می تواند به هفت هزار تن افزایش یابد.

عملیات انتقال آب برای ۶۶ هزار روستایی

افتتاح طرح آبرسانی به ۱۵۵ روستاهای استان سیستان و بلوچستان دیگر برنامه سفر رئیس جمهور به استان بود. مسئولان وزارت نیرو اعلام کرده اند که این طرح برای روستاهای ۱۹ شهرستان استان سیستان و بلوچستان آب تامین می کند که می تواند تحول خوبی را ایجاد نماید.

امروز با حضور حجت الاسلام رئیسی و مسئولان آبگیری سد کهیر در استان سیستان و بلوچستان انجام شد

این طرح شامل ۱۲ حلقه چاه با ظرفیت بیش از ۱۲۰ لیتر بر ثانیه، ۴۲۲ کیلومتر لوله‌گذاری انتقال و شبکه توزیع، هشت باب مخزن ذخیره و ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ خواهد بود و ۶۶ هزار نفر در ۱۹ شهرستان از آن بهره مند خواهند شد.

طبق اعلام مسئولان وزارت نیرو همچنین منطقه پسابندر، به عنوان اولین روستای نوار ساحلی در جنوب شرقی‌ترین نقطه کشور که فاقد هرگونه تأسیسات آبرسانی بود با اجرای ۳۶ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع از محل آب‌شیرین‌کن به آب پایدار متصل شد

آبگیری یک سد

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران اسلامی صبح پنجشنبه در ادامه سفر به استان سیستان و بلوچستان در مراسم آبگیری بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان حضور یافت. به گفته استاندار سیستان و بلوچستان سد کهیر کنارک به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان به طور متوسط ۱۸۰ میلیون متر مکعب سالانه آب خواهد داشت اما حجم کل مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب است.

سد کهیر کنارک امروز در حالی با حضور رئیس جمهور آبگیری شد که عملیات ساخت این سازه عظیم و طرح مهم تامین آب به خصوص در حوزه کشاورزی استان سیستان و بلوچستان، از سال ۸۹ و با سرمایه گذاری ۵۴۲ میلیارد تومان آغاز شده بود. تأمین آب برای صنعت، کشاورزی شرب و محیط زیست چهار هدف اصلی ایجاد سد کنارک بیان شده است.

تحول در زمینه آبرسانی به سیستان و بلوچستان | ره‌آورد سفر رئیسی به جنوب شرق کشور

حق‌آبه هیرمند سهم مردم ایران هم است

رئیس جمهور در حاشیه آبگیری سد کهیر کنارک ضمن بیان اینکه حقابه مردم سیستان از هیرمند مشمول زمان نمی شود زیرا ‏انتقال آب از طریق دریای عمان طرحی طولانی مدت خواهد بود که اوامر دخیل با انگیزه کار خواهند تا این زمان کمتر شود.‏

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود حاکمان افغانستان این حرف ‏بنده را جدی بگیرند تا بعدا گلایه نکنند، چرا که گذشت ایام این داستان را حل نمی‌کند، بیان کرد: برای این منظور به صورت دیپلماسی و گفت‌وگو ‏پیگیری‌هایی توسط نماینده در افغانستان و استاندار سیستان وبلوچستان دنبال شده است.

وی با بیان اینکه موضوع آب هیرمند حق مردم منطقه و سیستان وبلوچستان محسوب می شود که در معاهدات و قراردادها آمده است، افزود: مردم منطقه سال ها و مدت ها از این آب بهره مند می شدند.به حاکمان افغانستان می گویم این مطلب را عادی تلقی نکنند و موضوع ‏را جدی بدانند، اخطار می دهم حق مردم سیستان و مردم سیستان وبلوچستان را سریع تر بدهند.‏

نگاه ویژه وزارت نیرو

وزیر نیروی کابینه سیزدهم نیز به موضوع آب اشاره کرد و در ادامه سفر رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران گفت: امروز با حضور حجت الاسلام رئیسی و مسئولان آبگیری سد کهیر در استان سیستان و بلوچستان انجام شد.

نخستین بازارچه مرزی خرده فروشی ایران در بخش پیشین در شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان ایجاد شد

علی اکبر محرابیان با بیان اینکه این طرح می تواند ظرفیت بسیار خوب آبرسانی را به مردم روستاهای منطقه اعطا کند، افزود: خط انتقال آب سد کهیر برای استفاده روستاهای استان سیستان و بلوچستان در دست اجرا است. همچنین ظرفیت این سد ۳۴۳ میلیون متر مکعب برآورد و وظیفه آن، آبرسانی به روستاهای استان خواهد بود.

وی با بیان اینکه کیفیت آب این منطقه بسیار مناسب و مطلوب است و می تواند به مردم روستاها کمک شایانی کند، تاکید کرد: عملیات اجرایی احداث این سد از سال۸۹ آغاز شده بود اما شش سال در دولت قبل این طرح مسکوت باقی ماند.

اجرای طرح های آبرسانی

وزیر نیروی کابینه سیزدهم با بیان اینکه وزارت نیرو این سد را در زمره برنامه های خود از همان ابتدا قرار داده بود، افزود: باور ما بر این است که سد می تواند بخش اعظمی از مشکلات مردم بومی را حل کند لذا از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با تغییر مجری طرح، مجداً این طرح روی غلطک افتاد و امروز شاهد فرایند آبگیری هستیم.

وزیر نیروی کابینه سیزدهم با اشاره به اینکه در کنار آبگیری شد همزمان خط انتقال آب نیز در دست احداث است، تاکید کرد: انتظار ما این است که تا سه ماه آتی این خط انتقال نیز تمام شود. با آبگیری و اتمام خط انتقال آب کنارک وارد تصفیه‌خانه خواهد شد و لذا در حال عقد قرارداد جدید برای یک تصفیه‌خانه هستیم تا بحث آب آشامیدنی منطقه را نیز مد نظر قرار دهیم.

تحول در زمینه آبرسانی به سیستان و بلوچستان | ره‌آورد سفر رئیسی به جنوب شرق کشور

راه اندازی بازارچه مرزی

نخستین بازارچه مرزی خرده فروشی ایران در بخش پیشین در شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان و هم مرز با کشور پاکستان با حضور رئیس جمهور، به بهره برداری رسید. استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه مراسم افتتاح این بازارچه مرزی، به خبرنگاران گفت: یکی از مسائلی که در این بازارچه لحاظ شده فرای موضوع تبادلات تجاری، معیشت مردم بومی است لذا غرفه های موجود در بازارچه تنها به مرزنشینان اختصاص یافته است.

محمد کرمی با بیان اینکه افزایش تبادلات با کشور همسایه در این بازارچه دیده شده است، ابراز کرد: ساخت بازارچه مرزی از مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان بود که امروز خوشبختانه شاهد بهره برداری از آن هستیم.

به گفته مسئولان بازارچه مرزی پیشین؛ مرزنشینان ‏می‌توانند هر هفته تا سقف ۴۰۰ دلار بدون تشریفات گمرکی اقدام به تجارت کنند

وی با بیان اینکه اشتغال مرز نشینان و بهبود وضعیت معیشتی در زمره محورهای این بازارچه است، افزود: شش بازارچه مرزی خرده فروشی در مرز مشترک ایران و پاکستان در دست ساخت است که امروز در پیشین شاهد افتتاح نخستین بازارچه از این دست بودیم.

امتیازات مرز نشینان

به گفته مسئولان بازارچه مرزی پیشین؛ مرزنشینان ‏می‌توانند هر هفته تا سقف ۴۰۰ دلار بدون تشریفات گمرکی اقدام به تجارت کنند که کالاهای وارداتی شامل ۱۲۰ قلم کالا از پاکستان و دربرگیرنده میوه‌های گرمسیری، برنج و البسه است.

مردم مرزی همچنین می‌توانند کالاهایی را از استان صادر کنند که این ظرفیت برای مرزنشینان در شعاع ۵۰ کیلومتری است.‏ گفته شده این بازارچه می تواند در معیشت مردم مرز نشین منطقه و شهرستان راسک تحولات خوبی ایجاد کند.

به گزارش بازار، سفر رئیس جمهور البته همچنان ادامه دارد وی قرار است در استان سیستان و بلوچستان با سرمایه گذاران و همچنین موثران و معتمدان پیرامون مسائل این استان گفتگو کند. بازدید از چند طرح در زمره دیگر برنامه های رئیس جمهور است.

کد خبر: ۲۲۱٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha